Navigace: Až 100 m bez volantu v ruce
Odborníci ÚAMK už nejednou upozorňovali na fakt, že jedním z největších „nepřátel“, kteří rozptylují řidiče za volantem, jsou navigace. Je tomu skutečně tak, ověřili to exaktně v rakouském Centru technologií řízení experti z partnerských automotoklubů ÚAMK – německého ADAC a rakouského ÖAMTC. Test, kterého se zúčastnilo 45 řidičů na trojici okruhů, prokázal jednoznačně, co a nakolik odvádí pozornost šoférů.
Pokud začneme tou nejnebezpečnější ze čtyř operací, které museli testovací jezdci při jízdě udělat, byla to povinnost za jízdy naťukat do navigace název ulice, do které měli řidiči zamířit. Takováto operace natolik zaměstnala řidiče, že 87 % z nich nedokázalo v okamžik práce s navigací zareagovat adekvátně na nenadálou událost na silnici před nimi. Přesněji, před vůz byl vhozen předmět, aby experti autoklubů simulovali vstup člověka do vozovky nebo jinou neočekávanou překážku. Výsledek – 87 % jezdců do ní nabouralo v rychlosti 43 km/h a jen necelá třetina adekvátně a včas začala intenzivně brzdit.
Obdobný test provedli i experti ÚAMK s papírovou krabicí při manipulaci řidiče s mobilem. Výsledek byl obdobný. Prakticky nikdo z testovacích řidičů nebyl schopen danou situaci bržděním nebo úhybným manévrem zvládnout. Při plném soustředění ano. To jen potvrzuje test ADAC a ÖAMTC. Ten byl doplněn také o další tři úkoly pro testovací řidiče.
Například museli vytáhnout z balíčku kapesníček a předat ho osobě na zadním sedadle. Testovacím jezdcům trvalo 3 sekundy, než se opět pohledem dostali na vozovku a zkontrolovali situaci před vozem. Při rychlosti 90 km/h, to znamená, že ujeli 75 m, aniž věděli, co se vpředu na silnici děje.
Zcela stejný průměrný čas potřebujete také na to vytáhnout z boční kapsy ve dveřích láhev vody, napít se z ní a zase ji vrátit zašroubovanou na místo. U tohoto úkonu 82 % řidičů 80 až 100 metrů vůbec nedrželo volant v ruce.
Dalším úkolem bylo odepsat na SMS zprávu. To představovalo situaci, kdy v průměru 140 metrů ujeli šoféři bez toho, že by se dívali na cestu, a zhruba 30 % jich dokonce na 3,5 až 4 sekundy vyjelo na dvouproudé silnici do protisměru.
O možných následcích není třeba nikoho přesvědčovat. A přesto asi každý z nás takové situace zažívá bezmála každý den, když vidí řidiče, kteří píší SMS za volantem, otáčejí se dozadu, cosi loví v autě a tak podobně. Experti ÚAMK tedy znovu a znovu upozorňují, že nevěnování se plně řízení je nejčastější příčinou všech dopravních nehod.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna