Vláda ČR v týdnu rozhodla, že v rámci dalšího zpřísnění svých protipandemických
opatření přistoupí k zákazu nedělního prodeje. Cílem je snížit
sociální kontakty
obyvatelstva, a snížit tak tempo šíření
koronavirové nákazy. V neděli zůstává řada
obchodů s potravinami či nápoji uzavřena i běžně, v době mimo
nouzový stav, takže dopad zákazu nedělního prodeje je slabší než hypotetický dopad zákazu uplatněného na jiný den týdne.
Na základě
polské zkušenosti lze usoudit, že lidé budou nahrazovat nedělní nakupování sobotním, případně i nakupováním v dalších dnech týdne. Otázkou tak zůstává, zda tyto nákupy prodejcům
potravin vykompenzují nedělní výpadek.
To však týká jen kamenných
obchodů. Internetoví prodejci
potravin naopak zaznamenají další nárůst poptávky. Tlak na růst poptávky pocítí také obchodníci, kteří
potraviny prodávají v provozovnách při čerpacích stanicích nebo nádražích, neboť tyto provozovny zůstávají i v neděli otevřeny. Celkově ale platí, že za
potraviny kvůli nedělnímu zákazu lidé v
ČR opravdu utratí o nižší stovky
milionů korun týdně méně, což při rozpočtení představuje pro „kamenné“ prodejce
potravin ztrátu v řádu desítek
milionů korun denně po celou dobu zákazu nedělního prodeje.
V
Polsku vláda zakázala nedělní prodej k 1. březnu 2018. Pro náběh zákazu si však vyhradila tříleté období, aby k němu došlo postupně, a neznamenal tak pro ekonomiku šok. V
roce 2018 tak byly ze zákazu vyjmuty dvě neděle v měsíci, v
roce 2019 už jenom jedna.
Šetření, které v lednu
2019 provedla společnost Havas Media na vzorku 1077 respondentů, ilustruje, jak Poláci na zákaz zareagovali. Více než polovina oslovených, přesně 55,5 procenta, uvedla, že nemožnost nedělního prodeje si opravdu kompenzuje nakupováním v sobotu nebo jiný dřívější den. Více než pětina Poláků, přesně 21 procent, v šetření uvedla, že v neděli nenakupuje. Takže těchto respondentů se zákaz nijak nedotkl. Necelých dvanáct procent oslovených se snaží nakupovat v těch
obchodech, které zůstávají i v neděli otevřené, což jsou například nádražní či letištní
obchody nebo
obchody při čerpacích stanicích. Bezmála osm procent Poláků reagovalo na zákaz nedělního prodeje nákupem v některém z dnů následujícího týdne a 3,7 procenta z nich přešlo k nakupování prostřednictvím e-shopů.
Není ostatně zcela bez souvislosti, že mezi
lety 2018 a
2019 poměrně v
Polsku poměrně dramaticky narostl počet oficiálně provozovaných e-shopů, a to z 28 900 na 38 700, tedy o bezmála 34 procent. Přitom v letech 2015 až 2018 počet
polských e-shopů víceméně stagnoval nebo jen nepatrně rostl, když v celém daném období došlo k nárůstu z 26 600 e-shopů na zmíněných 28 900, tedy jen o 8,6 procenta. Zákaz nedělního prodeje přispěl k
polskému boomu online nakupování v loňském
roce.
Z jednotlivých dnů týdne Poláci využili ke
kompenzaci zákazu nedělního prodeje v nejvyšší míře sobot a pátků. Například sobotní prodeje
potravin narostly v reakci na zákaz nedělního prodeje o desetinu, jak plyne z šetření společnosti SW Research z dubna 2018. Ze stejného šetření plyne, že 60 procent Poláků v reakci na zákaz nedělního prodeje nijak neomezilo frekvenci svých návštěv nákupních center – jen je přesunulo na jiné dny v týdnu, přitom 23 procent na sobotu a 37 převážně na jiné dny v týdnu. Více než třetina Poláků, 34 procent, pak uvedla, že do
obchodních center chodí po zákazu nedělního prodeje méně často, zčásti proto, že více využívá online nakupování, které zákazem dotčeno nebylo.
Stoupenci
polského zákazu prodeje o nedělích v čele s vládní
stranou Právo a spravedlnost argumentovali, že
opatření nebude mít na ekonomiku žádný dopad. Právě proto, že Poláci prostě začnou do
obchodů chodit více v jiné dny v týdnu, takže nedělní pokles
tržeb vykompenzují. To se ale nestalo. Ne všichni návštěvníci
obchodních center našli po nedělním zákazu
cestu do
obchodu v jiný den týdne. Nedělní návštěvnost se v prvních týdnech účinnosti
opatření, v březnu a dubnu 2018, propadla o 5,8
milionu lidí, zatímco nárůst nakupujících v jiných dnech týdne činil 3,1
milionu osob, plyne z údajů společnosti Retail Institute (viz zpráva
ČTK zde).
Polská zkušenost tak napovídá, že v Česku by v souvislosti se zákazem prodeje o nedělích mělo dojít k celkovému, celotýdennímu úbytku počtu nakupujících. Přitom ovšem hlavně během pátků a sobot lze očekávat nárůst počtu lidí v
obchodech, kteří tak budou kompenzovat nemožnost nedělního nakupování. Tato
kompenzace ale nebude dostatečná, aby vykryla výpadek nedělních návštěv a nedělních
tržeb. Z celotýdenního pohledu tak k omezení
sociálních kontaktů při nakupování dojde, tento efekt bude ale z nemalé části potlačen zvýšenou frekvencí návštěv
obchodů ve zbývajících dnech týdne, zejména v
pátek a v sobotu. Část nakupujících se také přesune na internet, což bude značit další navýšení poptávky po zboží z e-shopů, které již tak čeká letos z hlediska
tržeb naprosto rekordní
rok.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada
vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz