(Kurzy.cz)
Nejemotivněji před krajskými volbami komunikují SPD, Trikolóra a komunisté
Z textů, kterými se prezentují politické strany, lze odvodit různou míru emocionality. Nejvyhroceněji letos komunikuje strana Svoboda a přímá demokracie (SPD), následovaná Trikolórou a KSČM. Naopak věcné a nepříliš emotivní komunikaci dávají přednost Piráti, Starostové a nezávislí a ČSSD. V případě hnutí ANO se komunikace jeho předsedy výrazně liší od ostatních představitelů hnutí. To je závěr jazykové analýzy článků publikovaných na webech politických stran. Předvolební analýzu provedl Institut pro politiku a společnost ve spolupráci s datovým analytikem Milanem Petrákem.
„Analýza dělí politické subjekty na umírněné, u kterých převažují věcné argumenty, a na subjekty, které mají sklon k radikalismu, případně k extremismu,“ vysvětluje Petrák. „V jejich komunikaci lze mnohem častěji objevit výrazy, které vzbuzují jak pozitivní, tak negativní emoce.“ Výrazy, které k aktivaci potenciálních příznivců tyto politické strany používají, lze rozdělit do sedmi následujících kategorií.
- Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám): výrazy jako zmanipulovaný, odporný, přisluhovač, zlovolný atd.
- Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům): svoboda, příroda, národ, spása atd.
- Dogmatismus: výrazy jako naprosto, rozhodně, všichni, absolutní atd.
- Zaštiťování se kolektivem: zájmena my a oni v 1. pádu.
- Ideologické myšlení: označení konkurenčních ideologií a jejich představitelů (slova končící na -ismus, -ista, -istka, -istický).
- Dramatizace (přibarvování textu): boj, krev, smrt, strach atd.
- Používání symbolů: symbol, vlajka, přísaha atd.
Nezapočítávají se slova, která jsou součástí názvu (např. ministerstvo spravedlnosti, sociální demokracie, náměstí Svobody), názvy ideologií, které daná strana vyznává, a případy, kdy jde o terminus technicus (např. autorská práva).
Do analýzy byly zahrnuty články publikované na webech stran, případně blozích jejich představitelů v období od 1. ledna do 7. září 2020.
Seznam vyhledávaných výrazů je k dispozici na webu www.iracionalita.net. Výsledný koeficient iracionality je součtem jednotlivých kategorií.
Tabulka 1: Počty nalezených výrazů na 10 000 slov
|
Agresivita
|
Iluze
|
Dogmat.
|
Kolekt.
|
Ideolog.
|
Boj, krev, smrt
|
Symbol.
|
Koef. irac.
|
Počet slov
|
36,1
|
77,3
|
86,2
|
0,9
|
2,7
|
13,8
|
0,2
|
217,2
|
44 889
| |
39,3
|
97,9
|
95,9
|
8,7
|
4,7
|
17,3
|
2,7
|
266,5
|
15 011
| |
58,3
|
87,7
|
129,5
|
2,4
|
1,2
|
9,4
|
1,8
|
290,2
|
16 990
| |
58,3
|
75,4
|
134,7
|
8,0
|
5,3
|
10,2
|
1,0
|
292,9
|
50 937
| |
45,9
|
81,5
|
129,7
|
4,5
|
12,2
|
20,7
|
1,4
|
295,8
|
22 208
| |
54,2
|
88,5
|
153,3
|
4,6
|
5,9
|
10,6
|
4,0
|
321,1
|
15 135
| |
39,9
|
57,1
|
158,6
|
46,9
|
3,2
|
15,3
|
2,8
|
323,8
|
21 558
| |
59,8
|
84,9
|
140,7
|
15,1
|
24,8
|
18,8
|
5,4
|
349,5
|
29 788
| |
Trikolóra
|
80,5
|
112,9
|
186,8
|
10,8
|
14,4
|
26,4
|
1,8
|
433,6
|
16 650
|
78,9
|
128,9
|
111,9
|
2,9
|
58,3
|
54,8
|
3,5
|
439,2
|
16 984
|
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák
Z tabulky je patrné, že komunikace Pirátů byla letos ze všech zkoumaných stran nejméně agresivní a dogmatická. Horšího výsledku dosáhli Piráti pouze v kategorii dramatických výrazů, jako je „boj“, „krev“ a „smrt“. Tato kategorie zhoršila výsledek i Starostům a nezávislým, kteří z analýzy vyšli coby druhý nejvěcněji komunikující subjekt.
Nejednoznačně působí hnutí ANO. „Texty, jejichž autory jsou jeho členové kromě Andreje Babiše, se celkovou hodnotou koeficientu iracionality pohybují mezi STAN a ČSSD,“ tvrdí Petrák. „Naopak články publikované předsedou hnutí se vyznačují silnou emotivností.“ Nevyrovnanost komunikace hnutí ANO se odráží i ve vypočtených hodnotách. Texty hnutí patří na jednu stranu mezi nejméně agresivní a nejméně ideologické. V kategorii „prodej iluzí“ dosáhlo ANO dokonce nejnižší hodnoty. Tomu na druhou stranu kontrastuje vysoký počet nalezených dogmatických výrazů a vůbec nejvyšší hodnota v kategorii „zaštiťování se kolektivem“.
Velmi vysokou emotivností se vyznačuje komunikace dvou subjektů: SPD a nedávno vzniklé strany Trikolóra. Společně dosáhly nejvyšších hodnot v kategoriích „agresivita“ a „prodej iluzí“. Trikolóra vychází ze všech zkoumaných stran jako nejvíce dogmatická, zatímco SPD dává přednost výrazům ideologickým a dramatickým (jako jsou „boj“ a „krev“).
Graf 1: Koeficient iracionality jednotlivých subjektů
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák
„Komunikační styl strany je důležitým prvkem sebepropagace, podobně jako třeba vizuální styl. Strany vycházejí vstříc svým skupinám voličů. Není překvapivé, že poptávka po silném vůdci a jednoduchých řešeních se objevuje především u extrémních stran, jako jsou SPD a Trikolóra. Tyto strany více působí na emoce. Potřebují vzbudit pozornost či určitou míru vzrušení, jelikož jejich elektorát je letargičtější a sympatizanty je těžší dostat k volbám,“ říká Karel Sál, analytik Institutu pro politiku a společnost. „Naopak u Pirátů, a v menší míře také u STAN, často nacházíme důraz na ‚komplexní‛ či ‚systémová řešení‛. To je typický projev neoliberální governmentality. Liberální strany musí před poměrně vzdělaným a poměrně bohatým elektorátem obhájit své kroky, což vyžaduje více vysvětlování, proto z výzkumu vychází jejich komunikace racionálněji,“ dodává Sál.
Charakteristické výrazy pro jednotlivé politické strany:
Piráti: nátlak, nenávist, účelový, rozvoj, zdraví, životní prostředí
STAN: nezávislost, svoboda, zdraví, boj
ČSSD: lež, kvalita, příroda, solidarita
ODS: neschopnost, nesmysl, ohrožovat, výsměch, zneužití, pravda, rozumný, svoboda, zdraví, komunisti
KDU-ČSL: neschopnost, nespravedlivý, prosperita, životní prostředí, rozvoj, zdraví, násilí, komunistický
TOP 09: výsměch, právo, zdraví
ANO 2011: šílený, nesmysl, jednotný, pravda, my
KSČM: nekompetentní, ohrožovat, morální, svoboda, zdraví, boj, my, fašismus, nacismus, kapitalismus
Trikolóra: nátlak, nesmyslný, zlo, klid, svoboda, násilí, strach
SPD: nenávist, otřesný, vměšovat se, korektnost, spravedlnost, svoboda, homosexualismus, islamisté
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Volby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy reforma 2024. Jak se vypadá čistá mzda před a po reformě?
- Nejemotivněji před krajskými volbami komunikují SPD, Trikolóra a komunisté
- Volby: Týden před volbami stoupají SPD a Piráti. Vede ANO
- Krajské volby: nejagresivněji komunikuje KSČM
- Před volbami do Evropského parlamentu nejvěcněji komunikují Zelení, Piráti a STAN
- Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pirátů
- Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pirátů - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Krajské volby - volby do krajských zastupitelstev. Výsledky voleb 2020
- Volební preference: Komunisté předběhli ČSSD, SPD má přes 5 %
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?