Nový pohled na mezinárodní pozemní přepravy?
Pandemie koronaviru ukázala, že překotný tlak na rychlost doručení a dodávky just-in-time, a to hlavně v globálním měřítku, nejsou udržitelným trendem. Logistický řetězec a jeho produkty se změní a přizpůsobí novým podmínkám. To je názor ředitele oddělení Business Development společnosti Geis CZ, Ing. Karla Drbala.
Jak tedy vidíte budoucnost logistiky? A je pandemie jediným důvodem, proč se logistický řetězec bude měnit?
Faktorů, které ovlivňují a budou ovlivňovat logistiku, je více. Jedním z nich je environmentální přístup k výrobě a přepravě, dále rozvoj technologických možností a jejich aplikace nebo změna přístupu k lidské práci. Pandemie se stala akcelerátorem změn, které by zřejmě v blízké budoucnosti stejně nastaly.
Vezměme si například distribuci zboží v globálním měřítku. Dlouho dobu směřujeme k tomu, že materiálové toky zjednodušujeme, urychlujeme, nastavujeme platformu just-in-time či dokonce just-in-sequence. Tlak na rychlost přepravy bez zbytečných meziskladů byl doposud velmi silný. Nyní se ukazuje, že pro zachování plynulosti ekonomiky je lepším způsobem diverzifikace, například využití meziskladů, které by vykryly deficit materiálových zásob v případě nenadálých událostí spojených s přerušením přepravního řetězce a zamezily by tak výpadku ekonomiky celých oblastí.
Zaznamenali jsme například zvýšení poptávek asijských dodavatelů po zajištění logistiky ve střední Evropě. Předpokládáme, že to jsou změny, na které ale budou muset navazovat další kroky.
Sníží se frekvence mezikontinentálních přeprav a zámořské firmy přistoupí k budování logistických center pro Evropu, ze kterých budou obsluhovat více zemí. To povede pravděpodobně ke zvýšení evropské mezinárodní přepravy.
Jsou na tento model logističtí operátoři v Evropě připraveni?
Určitě z této situace vyplynou nové požadavky na mezinárodní pozemní přepravu, jako je zpřesnění času doručení (nikoliv samotného času doručení), způsob komunikace mezi operátorem a zákazníkem, nebo jeho koncovým příjemcem, způsob balení, respektive přebalování zboží… Nadále se bude zvyšovat podíl doručování v módu B2C a stoupne zájem o služby s přidanou hodnotou.
Když budu mluvit za naši skupinu, chceme se na těchto změnách úspěšně podílet. Naší výhodou je, že máme vybudovanou jednotnou přepravní síť v České republice, na Slovensku a v Polsku. Velmi silní jsme v Německu, kde máme jednak vlastní přepravní síť a mimo to jsme zásadním členem sítě IDS. V celé Evropě pak spolupracujeme dlouhodobě s konkrétními přepravci, tak že dokážeme nabídnout stabilně spolehlivé služby.
Připravujeme nové, pro zákazníky přehledné produkty v oblasti evropské pozemní přepravy, které jsou založeny na dlouholetém know-how a budou jednotné pro celou skupinu Geis. Posilujeme i v oblasti B2C. Již dnes doručujeme na soukromé adresy v zahraničí například v segmentu e-commerce, DIY nebo nábytkářství. Poptávka po těchto službách roste a my na ni dokážeme reagovat.
Nabízíme logistiku jako celek, tedy přepravní služby v oblasti paletové, kusové i celovozové přepravy (včetně celního odbavení nebo vedení Intrastatu) s napojením na naše distribuční centra, kde zajišťujeme kompletní skladovou logistiku, od jednoduchého skladování, až po velmi složité logistické procesy s perfektním technologickým zajištěním a proškoleným personálem. K tomu navíc dokážeme poskytnout obalový materiál nebo navrhnout a vyrobit speciální přepravní balení.
Zaujala mne informace o zpřesnění času doručení – ne času doručení. Jak tomu máme rozumět?
Ano, to je zajímavý trend posledních měsíců, který se zřejmě v nových podmínkách kontraktní logistiky „usadí“. Naši zákazníci kladou důraz na spolehlivost doručení, kterou upřednostňují před rychlostí doručení. Nepředstavujte si ale velký rozdíl v čase – pokud nyní nabízíme doručení do sousední země v režimu 24H, je velmi pravděpodobné, že zákazník dokáže akceptovat 48H, čili zdržení zásilky o jeden pracovní den, ale s jistotou termínu dodávky. K tomu ale přistupuje důraz na podrobné informace o cestě zásilky, tedy podrobné sledování.
Jestli mluvíme o možnosti prodloužení termínu pro dodání, nebude to šance pro zvýšení podílu železniční přepravy?
To si nemyslím. Železnice se stává – a bude – záležitostí mezikontinentální pevninské přepravy, což je vidět na nevídaném nárůstu přepravovaných objemů železniční přepravy mezi Čínou a Evropou. V samotné Evropě tomu tak nebude zejména proto, že bohužel není vybudována ani páteřní síť železnic, ani dostatek překladišť. A mluvíme o mezistátních dohodách, které jsou zdlouhavé i v rámci EU, natož v celé Evropě. Podle mého názoru kamionovou přepravu v blízké budoucnosti nic nenahradí, proste ale podíl přepravní automatizace, jako například bezpilotní vozidla na jednoduchých bezpečných tratích.
Ing. Karel Drbal
vystudoval VŠE v Praze a během své pracovní kariery se pohyboval v oblasti farmacie, medií a logistiky. Právě logistika, respektive balíková a kusová přeprava se staly jeho doménou. Na různých pozicích v rámci obchodních oddělení logistických firem pracuje již téměř dvě desetiletí. Od roku 2015 zastává pozici obchodního ředitele společnosti Geis CZ s.r.o.
Geis CZ s.r.o.
Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (paletové / kusové a celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav). Do skupiny Geis patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. V České republice zaměstnává společnost Geis více než 1300 pracovníků na 35 pobočkách a v roce 2019 dosáhla obratu téměř 6,4 miliardy CZK.
Více na www.geis.cz.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?