Drama Soumrak bohů se v Plzni hraje v české premiéře
Drama Soumrak bohů se v Plzni hraje v české premiéře
Fotografie: I. Štěrbová
Vůbec poprvé se plzeňští diváci mohou těšit na divadelní adaptaci slavného italského filmu Soumrak bohů, kterou s činoherním souborem Divadla J. K. Tyla nastudovala jeho kmenová režisérka Natália Deáková. Česká premiéra dramatu o manipulaci, intrikách a touze po moci proběhla 25. srpna 2020 ve Velkém divadle, přičemž původně se měla odehrát již v březnu tohoto roku, jen pár dní po vyhlášení mimořádných opatření kvůli pandemii koronaviru. V hlavních rolích vystupuje Zuzana Ščerbová, Matyáš Darnady, Vladimír Pokorný, Martin Stránský, Pavel Pavlovský a řada dalších oblíbených plzeňských herců. Nejbližší reprízy jsou naplánovány na 1., 3. a 5. září 2020. Vstupenky zakoupí diváci v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.
Film Soumrak bohů, jenž byl nominován na Oskara za nejlepší původní scénář, byl natočen v roce 1969 jedním z nejvýznamnějších evropských režisérů 20. století Luchinem Viscontim. Tento představitel neorealismu, jehož pozdější díla se vyznačují výrazně temnou a ponurou atmosférou, se narodil v roce 1906 v Miláně do slavného šlechtického rodu. A právě jeho rodinné zázemí, jak autor sám přiznal, mu do jisté míry sloužilo jako inspirační zdroj právě pro tento osobitý film, jehož hlavní téma je morální úpadek vyšších společenských vrstev a rozpad rodiny.
Divadelní adaptace Soumrak bohů vypráví o osudu německé rodiny průmyslníků von Essenbeck v době, kdy se k moci definitivně dostává Adolf Hitler. Po smrti bosse Joachima von Essenbecka se členové rodiny postupně zaplétají do nacistické ideologie a propadají touze po moci a majetku. „Diváky čeká příběh, který bravurně rozkrývá mechanismy moci v rámci jedné rodiny a ukazuje, kam až může zrůdná ideologie zajít,“ přiblížila dílo dramaturgyně Marie Špalová.
„Naše inscenace sice vychází z filmového scénáře, je ale jeho divadelní úpravou přizpůsobenou podmínkám jeviště Velkého divadla,“ zdůraznil Vladimír Čepek, autor divadelní adaptace, a dodal: „Soumrak bohů je silným tragickým příběhem, myslím, že směle můžeme říct až Shakespearovských či antických rozměrů, a po komediích Brouk v hlavě a Každý má svou pravdu a před další komedií Španělská muška byl logickým krokem ve struktuře celé minulé sezóny tak, aby vyvážil žánrovou nabídku plzeňského činoherního souboru.“
„Viscontiho opus Soumrak bohů je fascinující mimo jiné tím, jak nahlíží na fenomén zla – jde o zlo mocné, sebevědomé, chytré a taky velice přitažlivé – zlo, které umí fascinovat, aniž bychom si to byli schopni uvědomit. Visconti zobrazuje nacismus v celé jeho rafinovanosti – na jedné straně jako záležitost navenek extrémně estetizovanou, a tak i velice působivou, na druhé jako perverzně zvrhlou ideologii, jíž můžou podlehnout jen stejně tak zvrhlí jedinci. Tímto přístupem jsme se nechali inspirovat i při vytváření režijně – výtvarné koncepce. Myslím, že se můžeme těšit na několik zajímavých hereckých studií extrémních lidských charakterů a zároveň na výtvarně výraznou inscenaci,“ podotkla režisérka Natália Deáková.
Hlavu rodiny Jaochima von Essenbecka ztvárňuje Pavel Pavlovský, v dalších rolích se představí Martin Stránský, Zuzana Ščerbová, Andrea Mohylová, Vladimír Pokorný, Klára Krejsová, Zdeněk Hruška, Martin Zahálka ml. a další. Hlavní postavu, zdánlivě submisivního Martina, ztvární mladý člen souboru Matyáš Darnady.
Jeviště Velkého divadla promění v sídlo rodiny von Essenbeck scénografie Lukáše Kuchinky, jenž se v poslední době v plzeňském divadle podílel na opeře Carmen či činohře R.U.R., herci obléknou kostýmy Jany Smetanové (Brouk v hlavě, Alenka v říši divů) a atmosféru silného příběhu o krutosti lidského jednání podtrhne hudba Jakuba Kudláče.
Editace textu: Adriana Jarošová
Zveřejněno: 27. 8. 2020, Martin Pecuch