Koronavirus dodal Alibabě na síle, gigant roste dál
Alibaba Group Holding se zdá být jedním z největších čínských firemních vítězů v době koronakrize. Získává tak příležitost rozšířit své podnikání a upevnit svůj status jako kritická součást sociálně-ekonomického motoru země. Zatímco mnoho společností z narušení způsobeného virem krvácí, provoz na online tržišti Alibaba prudce nabral na síle a spolu s ním i poptávka po službách jako dovážka potravin. Místní úřady se dokonce obrátily na cloudovou divizi Alibaby, aby vytvořila aplikace na sledování zdraví.
Společnost, která se po vypuknutí SARS v roce 2003 stala přední čínskou společností v oblasti e-commerce, je nyní i zaměstnavatelem a bankou. Poptává více než 100 000 pracovních míst a nabízí půjčky malým a středním podnikům za miliardy dolarů v době, kdy ostatní své výdaje omezují. Tato firma se tak v životě spotřebitelů ještě více zakořenila, a to pravděpodobně více než její soupeři, jakými jsou Tencent Holdings nebo JD.com, kteří se také snaží o podobné, ale menší, iniciativy.
"Jde o klasickou strategii gangsterů: Když trh sklouzne dolů, jedna společnost zariskuje, a pak, když se vrátí zase nahoru, má celý trh," řekl Jeff Towson, profesor investic na Pekingské univerzitě. Ale o plánu Alibaby půjčit letos malým a středním podnikům 282 miliard dolarů, který byl oznámen v březnu, řekl: "To je něco, co jsem neviděl ... u žádné jiné společnosti v takovém měřítku.“
Tento vzorec se opakuje i ve Spojených státech, kde technologičtí giganti jako Amazon.com a Microsoft byli schopni přečkat bouři koronaviru lépe než jejich menší vrstevníci a současně posílit svou pozici nejen na trhu, ale i ve struktuře samotné společnosti. To naznačuje, že velké technologické společnosti, jako je i Alibaba, se budou dále zvětšovat a potenciálně potlačovat menší firmy, uvedli analytici.
Pro Alibabu to ale nepřináší jen samé dobré zprávy. Růst internetového nakupování celkově zpomaluje. Společnost zaznamenala u vnějších investic v posledním čtvrtletí, během kterého byl dopad viru nejzávažnější, ztrátu 1,09 miliardy dolarů.
Přesto internetoví obchodníci uvedli, že Alibaba byla schopna využít krizi k tomu, aby předhonila své nové soupeře, jako např. Pinduoduo. Navázala na dřívější kroky k propagaci služeb např. na živé streamování, které díky zákazu cestování nabralo na oblibě jak u uživatelů, tak i obchodníků. V pátek vykázala nárůst čtvrtletních výnosů o 21 % a tržeb v klíčovém sektoru o 19 %, což předčilo očekávání trhu. Její vedení přitom v únoru předpovědělo, že virus způsobí naopak pokles prodejů. Více k výsledkům Alibaby ZDE.
"Po viru musí přejít offline prodejci na online," uvedl Josh Gardner, který provozuje přední online prodejny pro zahraniční značky u Kung Fu Data. "Alibaba má proti JD.com dominantní postavení, s výjimkou několika kategorií elektroniky, a Pinduoduo je hlavně pro zboží s nízkými maržemi."
Analytik u Pacific Epoch Steven Ču uvedl, že divize dovážky jídel Alibaby Ele.me dokázala během viru dohnat svého dominantního vrstevníka Meituan Dianping, a to hlavně tím, že nabídla slevy. Počet denních aktivních uživatelů Ele.me vzrostl na zhruba 15 milionů z 10 milionů, zatímco uživatelů Meituan přibylo na 17 milionů z 15 milionů, ukazují data od Analysys.
Společnost se také rozrostla díky propuštěným pracovníkům z restaurací a maloobchodu. Její platforma pro dovážené produkty Kaola, supermarket Hema a Ele.me společně přijaly nebo si najaly až 140 000 pracovníků. Kao Tao-siang, 20 let, sdělil agentuře Reuters, že do Ele.me nastoupil jako řidič v dubnu, když se restaurace, pro kterou pracoval, po uvolnění karantény znovu neotevřela. "Znám spoustu lidí, kteří si nemohou sehnat práci," řekl. "Takže je jejich přátelé seznamují s těmito aplikacemi.“
Virus také nakopl její podnikání mimo e-shopy: Divize cloudové technologie navýšila výnosy za první kvartál o 58 %. Aplikace pro zasílání zpráv na pracovišti Dingtalk zaznamenala v únoru více než 1 000% nárůst stažení přes Apple Store díky tomu, že se práce i výuka se přesunuly do domácích počítačů, ukázala data ze SensorTower. Nyní je lídrem v kategorii, o kterou bojují vůdci sociálních médií jako Tencent a ByteDance.
Analytici uvedli, že virus a sílící postavení Alibaby pravděpodobně podpoří trendy, které znepokojují některé lidi v Číně, ale i jinde. Ele.me například zrychluje nárůst tzv. gig ekonomiky, ve které mají lidé více pracovních úvazků a která často poskytuje méně stabilní zaměstnanost. DingTalk předznamenává éru práce na dálku a mezi některými uživateli si vysloužila kritiku za to, že zaměstnavatelům umožňuje pečlivě sledovat aktivitu svých zaměstnanců.
Katt Gu, která sleduje čínský internetový sektor v poradenské firmě Sujitech v Šanghaji, uvedla, že by tento trend mohl ještě ztížit šance menších začínajících firem konkurovat v oblasti, kde dominuje několik obrů. "Všechny tyto společnosti, když narostou a všimne si jich Alibaba, tak jsou prostě skoupeny - takže nikdy nedostanou šanci stát se velkými společnostmi," dodala.
Zdroj: Reuters
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz