Obchod se vším, který ale není jediný
Pro Amazon.com to může vypadat jako dokonalá krize. E-commerce roste, zatím sektor kamenného retailu se zhroutil a kdysi honosné obchody obchází přízrak bankrotů. Leč není tomu tak, píše Austin Carr pro Bloomberg Technology. Firma, která mohla zdaleka nejvíce těžit s boomu internetového nakupování, ztrácí půdu na úkor svých rivalů. Co se tedy nedaří?
Propuknutí pandemie COVID-19 znamenalo pro řadu neinternetových maloobchodních kanálů dočasné uzavření, nebo přinejlepším zápolení se slaboučkou poptávkou. Z toho plynoucí příval nákupů přes internet ale zahltil sklady Amazonu, takže internetová konkurence měla prostor k tomu, aby využila pro firmu neobvyklé zásobovací krize a opožděných dodávek.
Dařilo se novější aplikaci pro nákup potravin Instacart, ale také starším hráčům na trhu jako Target Corp. A Walmart.
Když Amazon před 15 lety přišel s předplacenou službou Prime, bylo jeho cílem nejenom přetáhnout zákazníky z tradičního retailu, ale zajistit jim i tak dokonalý zážitek, aby se už nevrátili. Členům Primě generální ředitel Jeff Bezos nabídl výrazné slevy, nevyčerpatelný výběr a dodání do dvou dnů. „Skutečně to bylo o tom, jak změnit mentalitu lidí, aby nenakupovali nikde jinde,“ řekl Bloombergu bývalý šéf objednávkových systémů Amazonu Vijay Ravindran.
A fungovalo to. Z Amazonu se v následujících letech stala jedna z nejhodnotnějších firem světa, která si vyrobila mraky loajálních zákazníků – do letošního roku čítala služba Prime 150 milionů předplatitelů. Kamenné obchody po celých USA se rychle vrhaly do online prodeje, aby dokázaly držet tempo. Proč by u nich ale lidé nakupovali, když si platí 119 USD ročně za privilegium nakupovat na Amazonu?
Během pandemie nicméně logistické impérium Amazonu, známé dosud svou spolehlivostí, zaškobrtlo. A milionům lidí to připomnělo, že na světě jsou i jiné obchody a že některé už Amazon z hlediska efektivity dokonce dohnaly.
Třeba Walmart, kterému tržby z online prodeje vyrostly v prvním čtvrtletí nahoru až o 74 %, jak v úterý poukázal analytik Patrie Ján Hladký (Bloomberg ještě tato čísla k dispozici neměl).
V případě společnosti Target (během přípravy tohoto článku ještě svoje kvartální výsledky nereportovala) stouply internetové prodeje minulý měsíc o 275 %. Obě firmy také zúžily propast mezi jimi a Amazonem, pokud jde o průměrnou dobu dovážky, tvrdí analytici třetích stran.
Prvenství Amazonu ale v ohrožení není. Tržní podíl má pořád dramaticky větší než všichni ostatní internetoví prodejci v USA. Od začátku pandemie přijala 175.000 lidí. A minulý týden sdělila Bloomberg News, že její obvyklé jedno- a dvoudenní dodací lhůty se zase brzy vrátí, což pravděpodobně pomůže zmírnit frustraci předplatitelů.
Vrátí se tedy klienti Prime do Amazonu? Nebo Walmart či Target seberou Bezosovi svými pickupy ještě nějakou část tržního podílu v e-commerce?
Jedna prognóza říká, že budoucí vývoj bychom mohli již dnes pozorovat v Číně, která za sebou nechává svoje vlastní omezení daná koronavirovou pandemií. Druhý největší internetový prodejce v zemi JD.com vykázal příjem za první čtvrtletí vyšší o 21 %. Způsob, jakým se jí podařilo ustát koronavirové překážky, z ní dělá stále životaschopnější alternativu vůči svému většímu úhlavnímu rivalovi Alibaba Group Holdings. A JD očekává, že její zisky se do budoucna znásobí. Pro příští čtvrtletí si firma maluje až 30% růst tržeb.
„JD.com dokázala zůstat plně v provozu po celou epidemii COVID-19,“ uvedl v prohlášení zakladatel Richard Liu. Silný růst uživatelů během prvního čtvrtletí podle něj odráží narůstající spoléhání se zákazníků na JD.com, že budou oporou ve všech aspektech jejich života, uvedl také.
Podle Bloombergu to naznačuje, že je možné konkurovat velkým hráčům. To, co je aktuálně nejlepší informací pro firmy jako JD, Target nebo Walmart, je nejlepší zprávou i pro stálice typu Alibaby a Amazonu: Svět e-commerce se zvětšuje, podotýká také Carr.
Výkonnost akcií Amazon.com za posledních 5 let:
Zdroj: Bloomberg, Patria.cz
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory