Nástup produktově specifických on-line srovnávačů
Aktuálně je asi 20 významných hráčů v německém pojišťovnictví zalistováno v nabídkách webových srovnávačů. Velký počet nabídek charakterizuje hlavně obory pojištění domácnosti a občanské odpovědnosti. Portály zaměřené specificky na některé produkty mají v branži pojištění vysoký význam a tvoří největší skupinu, jak ukázala aktuální studie Versicherungen 2020. Ta sledovala 50 srovnávačů podle jejich rankingu ve vyhledávačích Bing, Google a Yahoo.
20 TOP společností je v průměru prezentováno na 30 z celkových 50 analyzovaných srovnávacích portálů a obsazují tam zpravidla osm prvních míst. Nejlepší prezentaci na srovnávačích mají aktuálně německé pojišťovny Degenia, Nürnberger a VHV. Přitom pro silnou pozici není potřeba být s nabídkami „všude“. Například specializovaná DMB s pojištěním právní ochrany je zalistována jen v jedné produktové kategorii. Naopak univerzální pojišťovny jako Gothaer a Hanse Merkur najdeme na 43 různých srovnávačích.
Majetkové pojištění dominuje
Produktové kategorie Domácnost a Občanská odpovědnost mezi ostatními kralují. Obsahují nejvíce nabídek nejvíce značek. Naopak u penzijního pojištění je značek pojištění relativně málo. U různých produktů je aktivita pojistitelů rozdílná. U 12 analyzovaných druhů pojištění se umístilo na top místech 11 různých pojišťoven. Největší roli hrají v oboru pojištění všeobecné portály a pak zcela specifické portály zaměřené na jednotlivé produkty. Ty dohromady mají podíl 78 % trhu.
Pro komplexnější produkty nejsou srovnávače vhodné
Čím je určitá finanční služba náročnější na výklad, tím méně využívají zákazníci před uzavřením smlouvy srovnávače. Podle ankety agentury Ipsos zůstává podíl těch, kteří před sjednáním finanční služby navštíví srovnávací portály už více let zhruba konstantní mezi 15 a 17 %. Samozřejmě ale panují velké rozdíly mezi jednotlivými produkty. Pravidlem je, že čím složitější je produkt na vysvětlení, tím méně se využívají srovnávače.
Například pojištění na cesty, jako jsou léčebné výlohy, repatriace a podobně, bývají uzavřeny ze 2/5 po digitálním porovnání na webu. U pojištění právní ochrany nebo pojištění odpovědnosti je tento podíl už jen 1/5. A penzijní zabezpečení se prakticky on-line neporovnává. V bankovním sektoru sahají po srovnávačích před samotným sjednáním v případě účtů spotřebitelé v 1/3 až ½ případů. U úrokových sazeb a hypoték je to více než 1/5. Naopak je tomu u stavebního spoření – vzhledem ke komplexitě produktu se nabídky téměř vůbec ve srovnávačích ze strany veřejnosti neporovnávají.