Výroba automobilů v březnu dramaticky poklesla, když proti loňskému
roku bylo vyrobeno o 47 452
automobilů méně (tj. - 36,2 %). Po
růstu výroby v lednu a únoru tak kvůli pandemii
koronaviru došlo k výraznému narušení jinak velmi slibného vstupu do letošního
roku. Téměř 90 %
firem v odvětví bylo donuceno zastavit nebo významně omezit výrobu.
Firmy automobilového průmyslu zdůrazňují, že bez přijetí rychlých a robustních
opatření pro restart výroby a trhu nelze v dohledné době očekávat návrat k normálnímu chodu a situace se tak nebude zlepšovat.
V prvním čtvrtletí bylo vyrobeno 322 908
automobilů, 1 284 autobusů, 306 nákladních vozidel a 118 motocyklů. Pokles celého segmentu motorových vozidel, který je v Česku z více než 99 % tvořen výrobou osobních a lehkých užitkových vozidel, činil kvartálně 11,0 % vůči hodnotám za
rok 2019. Tento pokles je dán především omezením
produkce automobilů v průběhu března (- 36,2 %), tzn. vynucenou odstávkou výroby z důvodu
opatření proti šíření
koronaviru. Ta vstoupila v platnost zhruba od poloviny měsíce. Také ve výrobě přípojných vozidel se naplno projevil výrazný propad poptávky, segment poklesl o 9,8 %.
„Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel, tedy zhruba o 12 % celkové roční produkce, toto číslo bude navíc v průběhu
roku 2020 dále narůstat,“ komentuje vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení
automobilového průmyslu. Odhadované měsíční propady
tržeb jen u výrobců vozidel přesahují podle údajů AutoSAP 50
miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles
tržeb o zhruba 45 %, což představuje ztrátu více než 17
miliard korun měsíčně. „Všechny uvedené ztráty se přitom budou s postupujícím časem dále prohlubovat. Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní
opatření. Proto bychom v jednáních měli pokročit od
opatření podporujících zastavený
průmysl směrem k
opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje. Nelze přitom usuzovat, že obnovením produkce finálních výrobců vozidel automaticky dochází k plnohodnotnému obnovení výroby celého automobilového řetězce,“ zdůrazňuje Bohdan Wojnar.
Podle aktuálních průzkumů Sdružení
autoprůmyslu bylo již v březnu zhruba 15 %
firem přinuceno
propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 %
firem. Sdružení proto nadále apeluje na
vládu ČR, aby přijala
opatření, která pomohou firmám s udržením
pracovních míst při zachování jejich dostatečné
likvidity, a schválila robustní soubor
opatření pro restart výroby a trhu. „Jakkoliv oceňujeme dosavadní kroky české
vlády, které by měly pomoci i firmám v
autoprůmyslu, za klíčové nadále považujeme prodloužení platnosti programu „
Antivirus“, spuštění programu záruk za komerční
úvěry pro velké podniky či zrychlení a další dílčí úpravy v oblasti
DPH. Dále navrhujeme nastavit funkční pravidla pro přeshraniční pohyb specializovaných expertů, pravidelně dojíždějících
zaměstnanců a řídících pracovníků, nutné služební
cesty bez povinné
karantény a přijetí
opatření pro restart trhu s vozidly, která nutně nemusí znamenat zásah do
státního rozpočtu“ dodává Wojnar.
Sdružení
automobilového průmyslu zároveň připomíná, že při silně proexportním zaměření
české ekonomiky (jen roční
export automotive činí více než 920
miliard korun, to je více než pětina celkového
exportu ČR) je zcela klíčová aktivní role zástupců
ČR při jednáních na úrovni
EU, která musí vést ke koordinovanému a bezpečnému znovuobnovení výroby a k cílené strategické podpoře obnovy tržního a regulatorního prostředí. Vzhledem k často mohutnější pomoci firmám a
opatřením na rozjezd trhu v okolních zemích také může docházet jak ke zhoršování konkurenceschopnosti
firem tuzemského
autoprůmyslu vůči zahraničním, tak i ke snižování bezpečnosti a zvyšování emisí vozového parku
ČR.
Zdroj: TZ SAP