TNBiz (TN.cz)
Auto Moto  |  03.04.2020 15:02:24

Autobazary začaly krachovat. Musíme hned obnovit prodej, píšou Babišovi


Autobazary kvůli mimořádným opatřením v souvislosti s pandemií koronaviru přicházejí každý den o desítky milionů korun, v ohrožení jsou desítky pracovních míst. Asociace autobazarů se proto obrátila na premiéra Andreje Babiše s opakovanou žádostí, aby mohly bazary znovu začít prodávat ojetá auta.

Autobazary musely stejně jako další provozovny kvůli hrozbě šíření nákazy koronavirem dočasně zavřít. Podle Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) kvůli tomu k 1. dubnu zkrachovalo už 15 prodejců ojetých vozidel, kteří měli ve svých provozovnách auta v hodnotě přibližně 100 milionů korun a zaměstnávali téměř 250 lidí. Další desítky autobazarů jsou na pokraji krachu a pokud nezačnou prodávat, déle než týden se prý neudrží.

“Dovoluji si obrátit na Vás s druhou žádostí o možnost otevřít provozovny prodejců s ojetými vozy. Čas je pro nás všechny v tuto chvíli druhým největším nepřítelem a každým dnem, kdy jsou provozovny uzavřeny, přichází náš obor denně o desítky milionů korun a desítky pracovních míst,” píše APPAA v dopise adresovaném premiérovi Babišovi.

“Vážený pane předsedo vlády, apelujeme na ohromné riziko ekonomických dopadů, které můžeme očekávat s každým dnem, kdy zůstávají provozovny našich členů uzavřeny. Celý trh prodeje ojetých vozidel v ČR se totiž může zhroutit, a půjde již těžko postavit zpět. Vzhledem k tomu, že se každoročně prodá v ČR téměř 700 tisíc ojetých vozidel, bude ekonomický dopad na trh ojetin a následný dopad na koncového zákazníka velmi vysoký,” připojuje APPA.

 

Konec i pro velké hráče?

Pokud autobazary nedostanou výjimku a nebudou moci otevřít svoje prodejny, podle asociace hrozí, že v průběhu dubna ukončí činnost i silnější prodejci, kteří mají na svých provozovnách tisíce vozů a zaměstnávají další stovky zaměstnanců.

“Přímé škody tak půjdou do stovek milionů, stát přijde o stovky milionů na výběru daní a navíc se bude muset postarat o tisíce nezaměstnaných a vyplácet podpory v nezaměstnanosti, které mohou podle našich ekonomů dosáhnout jednotky stovek milionů měsíčně,” píše předseda APPAA Petr Přikryl.

Asociace zároveň upozorňuje, že kvůli uzavření provozoven se trh s ojetými automobily začne přesouvat na ulici: “Stát může přijít o několik miliard na vybraných daních a odvodech, které nyní realizuje z obchodu s ojetými automobily. Zisky si takto převezme černý trh.”

 

Návrat do 90. let

“Zahodíme desítky let snahy o kultivaci trhu s ojetými vozy, investice do certifikací od mezinárodních certifikačních společností i aplikací standardů ISO vezmou za své. Na vše pak doplatí konečný spotřebitel. Ochrana zákazníků bude při ”šedém“ prodeji mimo režim autobazaru v podstatě nulová, chybí garance technického a právního rázu pro zákazníka, chybí možnost uplatnit reklamaci, opravu, výměnu vozu,” dodává APPAA.

Na našich silnicích se tak může znovu objevit víc aut nezpůsobilých provozu nebo dokonce vozy s nejasným právním původem, vozy v exekuci nebo v katastrofálním technickém stavu, čemuž podle asociace doposud standardizovaný trh s ojetými automobily dokázal zabránit.

"Autobazary zajišťují řadu doprovodných služeb k prodeji a nákupu ojetých automobilů, jako pojištění, financování, servis, atd. Je zajištěna vyšší kvalita a bezpečnost vozového parku v České republice tím, že dochází k údržbě, kontrolám a servisování vozů před prodejem zákazníkovi,” vysvětluje Přikryl.

 

Nehrozí zdravotní riziko?

Podle APPAA otevřením autobazarů nehrozí žádné zdravotní riziko. “Naopak, osobní přeprava je v současné situaci tím nejbezpečnějším přepravním způsobem. Zdravotní rizika při otevření prodejen autobazarů jsou navíc téměř nulová. S ohledem na současný stav, kdy jsou například otevřené stavebniny, kde je provoz řemeslníků mnohem větší, než je v autobazarech, kdy jsou otevřeny výdejny e-shopů s elektronikou, kde se denně vystřídá téměř tisíc zákazníků, kdy se uvažuje nad otevřením kadeřnictví, kde dokonce dochází k fyzickému kontaktu, se nedomníváme, že otevřením prodejen s ojetými vozy se riziko nákazy koronavirem může jakkoliv zvýšit,” dodává Přikryl.

Asociace prý může garantovat naprosto bezpečný provoz všech členských autobazarů s dodržením všech pravidel a zajistit dezinfikování vozů, bezkontaktní vyřizování veškeré administrativy, striktní dodržování modelu 1:1, kdy je v kanceláři vždy jen jeden zákazník, pravidelné měření teploty všech zaměstnanců i nošení roušek a jednorázových rukavic.

 

Online prodej

Některé velké autobazary najeli po uzavření provozoven na online prodej. První kontakt probíhá přes call centrum a prodejci vybavení ochrannými pomůckami pak vybraný vydezinfikovaný vůz vozí zákazníkům přímo před dům k testovací jízdě i k převzetí, včetně potřebných dokumentů. Síť AAA Auto podobně obnovila i výkup aut. Během prvních dvou týdnů po uzavření provozoven autobazarů se v síti AAA Auto tím způsobem prodalo 700 vozů.

"Po přepočtu na měsíc jsme tedy na zhruba pětině výkonu, navíc za cenu drastického a plošného snížení cen vozů, které potřebujeme v maximální možné míře vyprodat. Vozy prodáváme bez marže, v řadě případů jsme šli dolů dokonce ještě pod nákupní cenu. Hodnota vozů je už prostě dnes někde úplně jinde, než když jsme je nakupovali,“ uvedla šéfka Karolína Topolová, šéfka společnosti Aures Holdings, která největší síť autobazarů provozuje.

 

Začne zdražování?

V březnu se však v nabídce bazarů objevilo o třináct tisíc aut méně než v únoru, přitom ještě začátek měsíce patřil u mnoha prodejců automobilů mezi ty nejsilnější v porevoluční historii.

Bazary, které fungují "na dálku", teď vyprodávají vozy většinou s výraznou slevou, ale zároveň upozorňují, že hlavně nedostatkové modely budou zdražovat. “I my se s touto situací složitě vyrovnáváme. Začátek roku byl prodejně velice silný a najednou jsme museli naprosto změnit koncept našeho prodeje, abychom přežili. Aktuálně nabízíme automobily až o deset procent pod jejich výkupní cenou a vozíme je k zákazníkům přímo domů. Díky tomu se nám daří alespoň trochu zmírnit následky uzavření provozoven, nařízeného vládou z důvodu opatření proti šíření koronaviru. Až se tyto vozy vyprodají, trh se dále zmenší,” doplnila Topolová.

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

04.04. 19:30  Pište si. (Řehoř)
03.04. 23:46  Žádná ztráta .... (Tabák)
03.04. 19:25  transformace (davido)
03.04. 18:52  Žádná ztráta .... (aa)
03.04. 15:51  Zhroucený trh ? (Artur)
Diskuse je uzavřena








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688