Skupina
Kofola v minulém
roce navýšila
tržby o 4,1 % na 6 410 mil.
Kč, hodnota klíčového ukazatele
EBIT poskočila o 2,9 %,
ukazatel EBITDA pak o 5,9 %. Velmi dobrému
hospodářskému výsledku napomohl poslední kvartál, vyšší prodeje v segmentu HoReCa, a ze značek zejména Royal
Crown Coly, sirupy Jupí a
energetické nápoje Semtex. V Adriatickém
regionu po úpravě distribučního modelu pak v
tržbách zabodovalo
Chorvatsko. V tomto
roce bude pro Skupinu klíčové efektivní čelení situaci kolem šíření koronavirusové pandemie.
„V
roce 2019 nám
tržby narostly o 4,1 %, cílovou EBITDU ve výši 1 080 mil.
Kč jsme překonali o 3,6 % na finálních 1 119 mil.
Kč, a to navzdory horšímu
počasí a rostoucím segmentovým nákladům. V loňském
roce jsme také provedli významné změny ve struktuře. Prodali jsme společnosti v
Polsku
a
Rusku a vytvořili nový pilíř našeho podnikání, který voní po
kávě, čaji a bylinkách. Tyto kroky nám umožnily maximální soustředění na naše silné nealko pilíře v obou klíčových geografiích a další rozvoj přírodního segmentu v rámci
diverzifikace našeho byznysu „Fresh & Herbs“. Navíc jsme počátkem tohoto
roku koupili cidery F.H.Prager a noříme se do principů fermentace nápojů, což je segment s velkým potenciálem,“ hodnotí uplynulý
rok Jannis Samaras, náčelník Skupiny
Kofola a dodává: „Na tento
rok máme vedle tradičních úkolů, které jsou jasně dané, před sebou integraci
akvizice minerálních
vod Korunní a Ondrášovka. Abychom byli
čím dál atraktivnější značkou pro zákazníky, spotřebitele, ale i investory, zaměříme se i na nové projekty, které nás významně posunou v ekologických tématech.“
V minulém
roce se Skupině v ČeskoSlovensku velmi dobře dařilo v segmentu HoReCa. Tržní podíl v Česku navýšila na 27,8 %, na
Slovensku na 41,2 %. Výborný prodejní potenciál ukázala relativně nová značka v portfoliu Skupiny, přírodní minerální
voda Kláštorná Kalcia, kterou po velmi úspěšném vstupu na
slovenský trh mohou nově ochutnat i čeští spotřebitelé. Vedle minerální
vody Kláštorná Kalcia se dobře dařilo
energetickým nápojům Semtex či značce Royal
Crown Cola, které svými prodeji významně překonaly slunečný
rok 2018.
V Adriatickém
regionu přinesly opět výborný
výsledek slovinská značka přírodní minerální
vody Radenska a limonády Ora. Letos velmi zabodovalo
Chorvatsko, které po úpravě distribučního modelu předčilo nárůstem
tržeb dokonce i sousední výborně fungující
Slovinsko. V
roce 2020 Skupina dokončí významnou investici do výrobního závodu v Lipiku, která přinese významné zefektivnění výroby.
V nejnovějším pilíři Skupiny
Kofola, segmentu Fresh & Herbs, se tradičně dařilo budovat prodeje značce UGO, která si připsala
tržby vyšší o necelých 7 %. Nováčkovi ve Skupině, společnosti LEROS, se podařilo zkompletovat portfolio pro teplé nápoje, kdy
firma umí nabídnout už i čaje a
kávu, což by mělo v budoucnu umožnit mnohem plynulejší
růst. Pro letošní
rok firma slibuje i marketingové novinky pod taktovkou Karla Hrbka, do konce loňského
roku marketingového ředitele
Kofoly ČeskoSlovensko.
Skupina
Kofola se kromě tradičních plánů a cílů soustředí také na rozvoj zcela nových ekologických projektů. Namátkou jde například o projekt Zelená Rajecká dolina a pěstování vlastních bylinek, podporu bezobalových čepovaných nápojů, a to nejen pro nově uvedenou pramenitou
vodu Rajec v KEGu, o významnou podporu vratných skleněných lahví v segmentu HoReCa nebo o cílené snižování gramáží lahví a víček a tím markantní úsporu
spotřeby plastu.
V současné chvíli, tak jako celý
svět, čelí Skupina pandemii
COVID-19. Aktuálně je jejím primárním úkolem zajistit bezpečnost svých
zaměstnanců, udržet výrobu, čelit logistickým nástrahám a minimalizovat negativní dopady vzniklé situace na její hospodaření. Ukazuje se, že lokálnost, jakožto jedna z klíčových hodnot Skupinové strategie, je velmi výhodnou
devizou v době uzavírajícího se
světa. Skupina průběžně reaguje na aktuální situaci v jednotlivých zemích, analyzuje dopady a připravuje možné scénáře budoucího vývoje.
Výsledky firem - tržby, zisk