(Kurzy.cz)
CzechTrade: Zahr. obchod loni vzrostl o 50 mld. r/r, vývoz se zvýšil o 3,6 %
Loňský rok byl pro český export i agenturu CzechTrade úspěšným.
V porovnání s rokem 2018 se vývoz zvýšil o 3,6 % na hodnotu
přesahující 4 563 mld. Kč. „Jsme rádi, že se českému zahraničnímu obchodu
a českým podnikatelům daří. Potvrzuje se, že jsme v exportu nadále úspěšní
zejména v oblasti automotive, ale také telekomunikací. Kromě klasických
exportních zemí nově posilujeme například ve Švýcarsku, USA nebo Japonsku,“ říká
Karel Havlíček, ministr průmyslu, obchodu a dopravy.
Z pohledu
metodiky pohybu zboží přes hranice dosáhla obchodní bilance hodnoty 501,3 mld.
Kč a meziročně tak přidala 31,7 %. Vývoz v minulém roce vzrostl
o 3,6 % a dosáhl hodnoty 4 563,3 mld. Kč, dovoz meziročně vzrostl
o 1,0 % a vykázal objem 4 062 mld. Kč.
Mezi největší exportní
partnery České republiky se dlouhodobě řadí evropské i mimoevropské země, jako
je například Německo, Slovensko, Polsko, Francie a Velká Británie. V loňském
roce se českým exportérům ale dařilo prosazovat i v náročných teritoriích a
procentuálně tak nejvíce rostl export do Švýcarska, USA a Japonska. Podíl
vývozu do zemí EU činil 83,6 %, což je srovnatelné s rokem 2018.
Nejvyšší podíl na exportu v loňském roce opět zaznamenaly osobní
automobily a vozidla pro dopravu osob (11,48 %), díly a příslušenství
motorových vozidel (7,95 %), zařízení pro zpracování dat (6,61 %) a
telekomunikační zařízení (6,56 %). Čtyři uvedené položky zaujímají 32,6 % z
podílu celkového vývozu. „Čeští exportéři se dokázali prosadit i v oborech
s menším objemem zakázek. Například export vědeckých přístrojů v roce 2019
vzrostl o 10 %, chemických výrobků o 9,4 % a výrobky z oblasti aerospace o 6,9
%. Letecké motory byly pak druhou největší exportní položkou do USA a další
významný artikl představovaly elektronové mikroskopy,“ dodává ministr průmyslu, obchodu a dopravy, Karel
Havlíček.
Rozšíření poboček CzechTrade, podpora českého designu i
rozvoj portálu
K úspěchům agentury
CzechTrade se v minulém roce řadí především rozšíření služeb poskytovaných
v zahraničí.
Kromě rozvoje zahraniční sítě
poboček se agentura CzechTrade v roce 2019 zaměřila na ještě intenzivnější
podporu českého průmyslového designu a dařilo se jí propojovat české firmy
s předními designéry. „Agentura CzechTrade se v roce 2019 vůbec
poprvé zúčastnila Designbloku, na němž zorganizovala nejen odborný doprovodný
program, ale také prezentaci 8 firem. I v roce 2020 připravujeme nové
projekty v oblasti průmyslového designu a kreativních průmyslů,“ uvádí
generální ředitel agentury CzechTrade, Radomil Doležal.
Nadále se agentuře dařilo
rozvíjet spolupráci s vybranými vysokými školami a univerzitami. Podařilo
se zajistit stáže pro desítky studentů. Ti v loňském roce projevovali
největší zájem zejména o stáže v USA a Mexiku (30 studentů), ale také
v centrále CzechTrade (9 studentů). Pro rok 2020 v tomto plánuje
agentura CzechTrade pokračovat a vedle spolupráce s VŠE by ráda zapojila i
další univerzity.
V průběhu roku byl taktéž
inovován oficiální portál pro podnikání a export – BusinessInfo.cz. Portál,
jehož realizátorem je CzechTrade a gestorem MPO, získal zcela novou podobu,
která by jeho uživatelům měla zajistit snadnou orientaci a ještě větší
uživatelskou přívětivost. „Inovovaný portál BusinessInfo.cz nabízí podnikatelům
větší komfort, všechny podstatné informace najdou na základě nového
intuitivního vyhledávání a filtrování rychle a pohodlně na jednom místě.
V rámci redesignu portálu jsme využili nové technologie, založené na
cloudovém řešení, web je samozřejmě responzivní. Jeho další rozvoj plánujeme i
pro letošní rok,“ doplňuje Radomil Doležal.
Více jak 2500 zakázek, 4% nárůst klientů a 1 065
exportních příležitostí
Agentura CzechTrade realizovala 2519
zakázek a zaznamenala tak v uplynulém roce meziročně více než 3% nárůst
zakázek. Meziročně vrostl o 4 % také počet klientů (1 247). Agentura
CzechTrade pomohla českým podnikatelům zprostředkovat v loňském roce až
1 065 exportních příležitostí, tedy konkrétních poptávek zahraničních
firem. „Poskytování kvalitního servisu českým firmám v rámci jejich
exportních aktivit je pro nás stěžejní, chceme být co nejvíce nápomocni.
V případě nejperspektivnějších firem zprostředkováváme setkání se zahraničními
nákupčími během tzv. Sourcing days. V roce 2019 se takových setkání
pořádalo 12 a účastnilo se jich 160 českých firem, což představuje 490
konkrétních jednání českých dodavatelů se zahraničními nákupčími,“ říká Radomil
Doležal.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři