(Kurzy.cz)
Necelých 60 procent Čechů nakupuje online, za posledních deset let je předběhli Estonci a Belgičani. Češi v e-shopech pořizují hlavně oblečení a zájezdy
Do slevové akce Black Friday se letos zapojilo 61 procent ze zhruba 160 největších obchodních řetězců v ČR. Právě rovněž zhruba šedesát procent české populace má zkušenosti s nákupy online, s nimž je Black Friday v Česku nerozlučně spojen. Jak vyplývá z nových čísel Eurostatu, podíl Čechů ve věku od 16 do 74 let, kteří v roce 2018 provedli alespoň jeden nákup prostřednictvím e-shopu, činí 59 procent. Před deseti let, v roce 2008, to bylo pouze 23 procent.
Průměr zemí EU činí šedesát procent. Češi jsou v rámci EU takřka přesně na průměru. V roce 2008 byl průměr za celou EU 32 procent. Nákupy online tedy před deseti lety uskutečňoval zhruba poloviční podíl evropské populace oproti dnešku.
Nejpopulárnější jsou online nákupy v Dánsku, tak jako před deseti lety. Loni tam online nákup uskutečnilo 84 procent populace ve věku od 16 do 74 let. Nejméně populární jsou online nákupy v rámci zemí EU v Rumunsku, kde je uskuteční pouze 20 procent lidí. Před deseti lety bylo na chvostu Bulharsko, kde v roce 2008 nakupovala online pouhá tři procenta populace. Ve všech zemích EU bez výjimky došlo v posledních deseti letech k rozmachu online nakupování, nejvýraznější nastal v Estonsku, kde mezi lety 2008 a 2018 stoupl podíl populace nakupující online z pouhých deseti na 61 procent.
Právě Estonsko společně s Belgií v posledních deseti letech předběhly Česko v podílu online nakupující populace, takže Česko si oproti roku 2008 v žebříčku zemí EU dle tohoto podílu mírně pohoršilo. Z bývalého východního bloku se společně se Slovenskem dělí o druhé místo, právě za Estonskem. Obecně se na špici žebříčku umísťují bohatší ekonomiky starých zemí EU, kde obyvatelstvo disponuje vyšší kupní silou a bývá tam i lepší dostupnost rychlého internetu, případně pokrytí mobilními sítěmi nové generace.
V rámci jednotlivých druhů zboží objednávaného online se v rámci EU Češi obzvláště vysoko umisťují v případě potravin. Více než třetina Čechů loni nakupovala potraviny prostřednictvím e-shopu, což v rámci celé EU, s průměrným 25procentním podílem, stačí na třetí místo, za Británií a Estonskem. Češi online nakupují ve vyšším počtu případů také oděvy a sportovní zboží (61 procent Čechů), zájezdy a ubytování (45 procent) a potřeby pro domácnost (35 procent).
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, CZECH FUND
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet procent
- Promile a procenta
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Předdůchod 2024 - kalkulačka: na 5 let předdůchodu musíte naspořit 763.680 Kč.
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Necelých 60 procent Čechů nakupuje online, za posledních deset let je předběhli Estonci a Belgičani. Češi v e-shopech pořizují hlavně oblečení a zájezdy
- Akcie, která za posledních deset let vyrostla o 1 400 procent
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Domácnosti si za plyn připlatí: Regulované poplatky vzrostou výrazně nad inflaci
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
?