Ranní glosa: Zářijová čísla auto-průmyslu jeho trend sama o sobě nezmění
Možná tedy než vytahovat výsledky za jeden měsíc, bude lepší podívat se na celé období od začátku roku. Za prvních devět měsíců se registrace nových aut v EU snížily o 1,6 %, což se samo o sobě nevymyká očekávání. Největší evropský trh, kde se realizuje téměř čtvrtina prodejů osobních automobilů (Německo), je dokonce v mírném plusu (+2,5 %). Druhý v pořadí je naproti tomu v lehkém mínusu (-2,5 %), i když je otázkou, nakolik jsou čísla z Británie ovlivněna přípravou dovozců na možnost tvrdého brexitu, a zda ještě vlastně nejsou ve skutečnosti ještě nadhodnocená. Pokles navíc prožívá i třetí, čtvrtý a pátý nejvýznamnější trh, tj. Francie, Itálie a Španělsko.
V každém případě to zatím vypadá tak, že celý trh je sice v útlumu, nicméně ten není nijak dramatický. V ročním vyjádření je zhruba 5 % pod maximem, což nevypadá vzhledem ke zpomalující evropské ekonomice až tak zle. Dvě ze tří v tuzemsku působících automobilek navíc i navzdory klesajícím trhu posilují své pozice. Nicméně pro evropské producenty nepřicházejí zatím příliš dobré zprávy z mimoevropských trhů, kam směřuje zhruba třetina produkce. Ani jeden ze šesti nejvýznamnějších importérů evropských aut nevykazuje pozitivní trend. I proto by jedno dobré číslo nemělo přemalovat nepříliš povzbudivý obrázek tohoto odvětví.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři