Zamyšlení ÚAMK: Mamataxi a neřešené problémy
Září a začátek školy opět vrací dopravní zmatek do dva měsíce poklidných míst v okolí základních škol. Nejde o maličkost – do základních škol chodí v ČR celkem 953 500 žáků, z toho 107 800 do prvních tříd. Meziročně je nárůst žáčků ZŠ vyšší o 12 500. Co to má společného s dopravou? Hovoříme o fenoménu „mamataxi“. Obvykle vozech MPV nebo SUV ve kterých maminky rozvážejí děti do škol. Ve stejný čas a na stejné místo tak míří kolony „mamataxi“.
Že nejde o nadnesené označení „kolony“, potvrzují výsledky průzkumu, které přinesl projekt Bezpečné cesty. Zúčastnilo se ho 1 560 dětí a 940 jejich otců a matek. Ukázal, že zhruba 25 % žáků pravidelně vozí do školy rodiče, přičemž 13 % z nich bydlí do 1 km od školy a 8 % jen do půl kilometru. Pokud bychom vycházeli z tohoto průzkumu, pak denně v Čechách míří ráno asi čtvrt milionu chlapců a děvčat ve vozech svých rodičů. Odborníci ÚAMK pak odhadují, že při průměrné obsazenosti automobilu dvěma dětmi, jde o více než 100 000 automobilů, které jedou především k základním školám.
Co se odehrává na místě? Nedostatek parkovacích míst, chaos, pobíhání dětí, přebíhání silnice mimo přechody, parkování maminek kde to jen jde, včetně chodníků, přechodů a podobně. Navíc je častým obrázkem to, že dítě sedí v automobilu nepřipoutáno, protože je potřeba, aby rychle vyskočilo z auta, jakmile zastaví maminka u školy.
Chaos se někde snaží obce řešit umístěním dopravní značky zákaz zastavení. Což přináší ještě další nervozitu, protože o to přece starostlivé mamince šlo – dovézt dítě bezpečně až před školu. A tak v rámci „péče o dítě“ porušuje předpisy. Co s tím?
Odborníci ÚAMK mají několik rad jak pro jednotlivé obce a školy, tak řidiče, i samotné rodiče školáků.
Vhodné je u škol nejen omezit rychlost, ale také vhodně umístit přechod pro chodce právě podle toho, kde nejčastěji děti a rodiče přecházejí silnici, nikoliv tam, kde se to zdá dobré pro úředníky dané obce nebo městské části. Tam kde je to možné, vytvořit parkovací místa s jasnou dodatkovou tabulkou, že jde o místo určené jen pro vystoupení a nastoupení. Opět, pokud to jde, neomezit přítomnost městské policie na místě jen na první dny měsíce září, ale považovat toto místo za povinnou zastávku při obhlídce obce či části města.
Škola by se měla snažit v rámci zajištění bezpečnosti pohybu dětí před školou o pravidelný dohled poučených osob, například díky spolupráci s rodiči dětí. Ti pak mohou převádět skupinky dětí přes silnici, zastavovat dopravu. Tak jak je to například zcela běžné ve Velké Británii i dalších zemích.
Pokud jde o řidiče projíždějící kolem škol zvláště v září a dalších exponovaných obdobích, věnovat maximální pozornost nejen dětem na přechodech, ale uvědomit si, že dítě může vyběhnout zpoza parkujícího auta, kde ho řidič vlastně vůbec nemusí vidět. Tudíž – jen pomalu a bezpečně.
Pro rodiče dětí pak rada specialistů ÚAMK zní: buďte dětem při chování před školou příkladem, dodržujte pravidla, chovejte se vstřícně. A pokud to jen trochu jde, nahraďte „mamataxi“ procházkou do školy s tím, že s dítětem projdete několikrát trasu, kterou rozumně zvolíte podle toho, kde je z pohledu dopravy nejméně nebezpečných míst.
Pak přestane být cesta do školy bezpečím, ale součástí běžného života, který nevyhasne kvůli nevhodnému chování kohokoliv.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Automotoklub kemp Hranice, pobočný spolek ÚAMK ČR / AMK kemp Hranice, p.s. ÚAMK ČR - Zdroje dat
- DIČ CZ00577421 - Registrace DPH/VAT, Automotoklub kemp Hranice, pobočný spolek ÚAMK ČR / AMK kemp Hranice, p.s. ÚAMK ČR
- Paroubek - problémy PKN a Agrofertu jsou jejich vlastní problémy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nehoda v zahraničí? Problém za problémem
- Víkendář: Dluhy problémem nejsou. Až do chvíle, kdy již problémem jsou
- Nové vodní nádrže problém se suchem nevyřeší, další betonování problém jen zhorší
- PBOC: Problémy s likviditou jsou kontrolovatelné, problémy jsou pouze dočasné a odezní
- Anketa - Největší problém Česka - Který ekonomický problém je pro Česko největší?
- Ikea varovala, že některé produkty mohou čelit problémům či zpoždění při dodávkách kvůli problémům v Rudém moři
- Zamyšlení ÚAMK: Mamataxi a neřešené problémy
- Růst skončil, začal pokles, a pořád jsou tu neřešené problémy / BIG EXPERT - zahraniční trhy: v týdnu od 6. 6. 2011
- Neřešení dluhové krize může vést k radikalizaci společnosti – ví se o tom, ale ignoruje se to
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Iva Grácová, Bezvafinance
Podvodníci čekají na vaši chybu: Jak se nenapálit při vánočních nákupech na internetu?
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna