Zhruba jeden až tři měsíce stráví inzerované ojeté vozy v České republice čekáním na svého nového majitele. Průměrná čekací doba inzerovaného vozu tak činí 56,6 dne, do statistiky jsou však započítány například i velmi specifické vozy, které si hůře hledají majitele. Škodovky zmizí z inzerce v průměru za 48,7 dní. Celkem bylo v červenci na českém trhu nabízeno 107 072
automobilů, nejčastěji s cenou okolo 136 000
Kč a ve věku 9,9 roku. Vyplynulo to z kontinuálního monitoringu trhu
ojetých automobilů mezinárodní sítí autocenter AAA
AUTO.
Doba, po kterou si ojetý vůz stojící v garáži soukromého inzerenta nebo na parkovišti autobazaru, hledá svého majitele, se může diametrálně lišit. Po některých značkách či přímo modelech „sáhne“ kupující okamžitě, některé vozy si na své nové majitele musí počkat déle. Skutečnost, že některé vozy stráví delší čekací dobu na svého nového majitele, však zákonitě neznamená, že o ně není zájem. “
Faktorů, které mají vliv na dobu, než se automobil prodá, je celá řada a ne každý je negativní. Typickým příkladem je například špatná dohledatelnost vozu či jejich nízký počet. Vliv má ovšem samozřejmě i poměr počtu inzerovaných vozů k počtu inzerovaných dní. Jednoduše řečeno, pokud některých kusů vozů je příliš, je pochopitelné, že některé kusy budou na své majitele čekat déle než u jiných modelů,”říká provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA
AUTO, Petr Vaněček.
Statisticky jednoznačné prvenství co do nejnižší čekací doby si získala tuzemská
Škoda Felicia. Ta si průměrně na svého kupujícího počká 27 dní, tedy necelý měsíc. Nutno je ovšem podotknout, že těchto vozů se aktuálně nabízí v ČR pouhých 165 kusů, a to i přes stále relativně vyšší zájem ze
strany kupujících.
Počet inzerovaných vozů v počtu 500 - 1 000 ks
Ze známých modelů, které reprezentují četnější zastoupení v inzerci, si velmi dobře vede vozu
Hyundai ix20. Aktuálně nabízených 660 kusů těchto malých
aut má průměrnou čekací lhůtu pouhých 39 dní. Velmi oblíbeným modelem je rumunský
Duster. 871 aktuálně inzerovaných
Dacií čeká na své majitele v průměru jen o dva dny déle, tedy 41 dní. Stejného výsledku dosáhla sestra rumunského výrobce,
Dacia Logan. Mezi dalšími žádanými
automobily, kterých je u nás nabízeno alespoň 500 ks, jsou vozy
Peugeot 307 a 206 čekající v průměru 42 dní. Nejdéle se prodává model
Seat Leon, který čeká na svého majitele v průměru 61 dní.
Počet inzerovaných vozů v počtu 1001 – 5000 ks
Celkem 26 modelů různých značek se vešlo do rozmezí 1001 – 5000 aktuálně nabízených vozů. Nejlépe z nich si v této kategorii vedl
automobil Hyundai i30, jenž na svého majitele čeká průměrných 41 dní. Druhé skončilo
Audi A6 se 42 dny a na třetím místě
Audi A4 se 44 dny. Následují
Ford Mondeo (46 dní) a
VW Touran (47 dní). 49 dní se čeká na
VW Golf,
Citroen Berlingo,
Ford Focus,
BMW X5 a
Mercedes C. Jediným, nikoliv tuzemským výrobcem, kterého se v ČR aktuálně inzeruje přes 5 tisíc (5 217), je
Volkswagen s modelem
Passat. Pro tento vůz si čeští řidiči chodí v průměru po 44 dnech. Nejdéle pak čeká na prodej model
Peugeot 308, a to v průměru 64 dní.
A jak jsou na tom škodovky?
Nejoblíbenější model u nás,
Škoda Octavia, čeká v průměru u svých prodejců celkem 47 dní. Těchto vozů se v ČR aktuálně inzeruje 17 415, a zájemci si tak dávají záležet, aby pečlivě vybrali co nejlepší kus. Druhá nejpopulárnější
Škoda Fabia s 11 960 kusy v nabídce si v tuzemsku vede prakticky totožně s rozdílem pouhého jednoho dne (46). A po kolika dnech si odvážejí Češi ostatní škodovky?
Roomster čeká na nového majitele 44 dní,
Superb 48 dní,
Yeti a
Citigo 49 dní,
Rapid a
Karoq 50 dní,
Kodiak 51 dní, Scala 53 dní.
V červenci letošního roku bylo na trhu ojetin nabízeno celkem 107 072
automobilů. Jejich cena se pohybovala nejčastěji okolo 136 000
Kč a 41,7 % z nich bylo z dovozu. Nejčastější stáří inzerovaných vozů činilo 9,9 let a jejich nejobvyklejší nájezd se nepatrně zvýšil na 153 216 km. Žebříček top deseti nejinzerovanějších vozů nadále vede
Škoda Octavia následovaná
Fabií a
VW Passat.