Víkendář: Stane se Japonsko vodíkovou velmocí?
V Japonsku funguje jen „zlomek jaderného sektoru“ a země se tak podle CNBC obrací k vodíku jako k palivu, které by mohlo ukončit její závislost na dovozu ropy a zemního plynu. Do čela těchto změn se staví automobilka Toyota, která se spojila s nizozemským Institutem pro fundamentální energetický výzkum, a snaží se vyvinout zařízení, které bude za pomoci sluneční energie vyrábět vodík z vlhkého vzduchu. Toyota pak chce do roku 2050 snížit emise svých vozů minimálně o 90 %.
Podle CNBC Toyota rozvíjí jednu ze slibných technologií souvisejících s vodíkem, který by podle některých vědců mohl snížit závislost lidstva na fosilních palivech. Předností této metody je, že k výrobě vodíku používá pouze sluneční světlo a vzduch. Před měsícem přitom Toyota představila spolu s americkým výrobcem nákladních vozů Paccar vodíkem poháněný prototyp tahače. A „tato iniciativa je jen součástí širších snah o dosažení japonského snu o čistých energiích“.
Tyto plány lze v případě Japonska lehce pochopit, protože jde o největšího dovozce LNG na světě a jednoho z největších importérů ropy a uhlí. Před havárií ve Fukušimě generovaly 30 % elektrické energie v této zemi jaderné elektrárny, po ní se zintenzivnila snaha o rozvoj udržitelných energií. Japonsko chce přitom ukázat významný pokrok již v roce 2020, kdy bude hostitelskou zemí olympijských her.
CNBC ovšem zmiňuje, že snaha o hluboké změny čelí řadě problémů jak na straně výroby vodíku, tak u jeho skladování. Složitá je i přeprava a vodíkové články jsou stále „relativně drahé a relativně málo efektivní“. Ministerstvo hospodářství tak například stanovilo cíl, podle kterého by v roce 2020 mělo po japonských silnicích jezdit 40 000 vodíkem poháněných aut a v provozu by mělo být 160 stanic pro doplnění tohoto paliva. Jenže do olympijských her zbývá méně než rok a půl a vodíková společnost se stále zdá být jen snem, tvrdí CNBC.
Realita je totiž například taková, že podle plánu má nyní v Tokiu jezdit více než 100 vodíkových autobusů, ale v provozu jich je pouze sedm. Příští rok by pak v zemi mohlo být v provozu 120 vodíkových čerpacích stanic, ale ukazuje se, že jejich stavební náklady jsou ve srovnání s těmi tradičními trojnásobné. Navíc poptávka po nich je podle CNBC omezená, a to zejména mimo velká města. Next Generation Vehicle Promotion Center pak uvádí, že doposud se v Japonsku prodalo méně než 3 000 vodíkem poháněných automobilů.
Eiji Ohira, který stojí v čele vládního výzkumného centra NEDO, tvrdí, že energetická transformace Japonska zabere dlouhý čas a ještě v roce 2030 bude po silnicích této země jezdit jen asi 800 000 vodíkem poháněných vozů. Dlouhodobý cíl se zaměřuje až na rok 2050 a Japonsko by se mělo postupně stát vůdčí silou v oblasti tohoto zdroje energií. Jak bylo zmíněno, výrazně by k tomu měla přispět Toyota, která investuje jak do vývoje běžných vodíkových aut a SUV, tak do nákladních vozů a autobusů, aby plně využila vznikající úspory z rozsahu.
Martin Tengler z Bloomberg NEF míní, že na vodíkových technologiích pracuje v Tokiu mnoho vědců, ale stále není jasné, které z nich budou skutečně tržně využívány. A to, zda se japonský sen opravdu naplní, také podle něj záleží na jiných zemích a jejich ochotě a snaze využívat tento zdroj energie. Kritickým faktorem bude přirozeně výše nákladů spojených s výrobou a využíváním vodíku. Zde je nutno brát v úvahu, že technologie je stále v plenkách a pokud by se u ní na straně nákladů dostavil podobný efekt jako třeba u energie solární, náklady by klesaly mnohem rychleji, než se nyní čeká, uzavírá CNBC.
Zdroj: CNBC
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Každý malý stát se vždy stane velkým státem
- Každý malý stát se vždy stane velkým státem
- MPO představilo Vodíkovou strategii ČR i konkrétní vodíkové projekty
- Japonsko - opětovné zpřísnění restriktivních opatření ke vstupu do Japonska pro cizince
- Japonsko - ekonomika a finance Japonska
- Japonsko - cestování do Japonska
- Start-upy jsou v Japonsku vítány. V Japonsku se po dlouhou dobu start-upům nedařilo z řady kulturních i ekonomických důvodů. Situace se ale rychle mění, a to i díky podpoře japonské vlády
- Stát bude znovu organizovat přípravu občanů k obraně státu, ta bude však dobrovolná
- OKD: MPO nebude rozporovat podmíněnou pohledávku státu, případné budoucí náklady státu chce řešit přednostní pohledávkou za podstatou
- Výměna řidičského průkazu členského státu, řidičského průkazu vydaného cizím státem, § 116 - Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb.
- Chronické nemoci stály v loňském roce stát 80 miliard korun
- Stan 29, Vítanov na parcele st. 27 v KÚ Stan u Hlinska
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky