Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  19.02.2019 22:21:09, aktualizováno 20.02.2019 05:20:02

Prodeje aut v Číně v lednu propadly, dojde na novou vládní podporu?

Svět dostal další signál o zpomalování hospodářství Číny, když tamní největší automobilový trh se stále nemůže vymanit z deprese. Prodeje vozů zde totiž v lednu klesly již sedmý měsíc v řadě. Tentokrát navíc meziročně o výrazných 15,8 %, když se celkově prodalo včetně nákladních vozů a autobusů „jen“ 2,37 milionu kusů.

Údaje tak vlastně dokreslují, proč v minulém týdnu zveřejněné maloobchodní tržby v zemi v lednu vzrostly vůbec nejpomaleji minimálně od roku 2011. A to přestože meziročním růstem o 8,5 % se jinak může pochlubit málokterá ekonomika...

Elektromobily na růstové vlně

Proti trhu pokračují prodeje vozů na alternativní pohon, resp. elektromobily případně hybridy. Těch se v lednu v souhrnu prodalo 96 tisíc, což je meziroční nárůst o 138 %. Své tak nadále sehrává tlak Pekingu na transformaci automobilového trhu, když zájem o dané vozy podporují dotace/daňové slevy.

Větší pokles než trh celkově zaznamenal vlastně v posledních letech jinak nejvíce rostoucí segment, tedy vozy SUV. Zákazníků jich v lednu našlo necelých 879 tisíc, což je meziročně o 19 % méně.

Zmínit lze také podíl čínských značek vozů, jichž se prodalo v souhrnu 832 tisíc (-22 %). Klesl tak zároveň o 2,4 procentního bodu jejich tržní podíl na 41,2 %.

Audi se dařilo, ŠKODA a BMW utrpěly propad

Z dosud známých údajů ze zahraničních značek vcelku solidně v Číně dopadl například Nissan, kterému klesly prodeje jen o necelé procento. Spokojen zde vlastně může být s 3,1 % poklesem i koncern Volkswagen, přestože čísla hodně negativně ovlivnila ŠKODA. Mladoboleslavská automobilka totiž zaznamenala více než 11 % propad prodejů, zatímco například samotná značka VW jen necelá 3 %. Dařilo se především koncernovému Audi s více než 5 % nárůstem. Propadákem měsíce se zdá být především skupina BMW, která k zákazníkům dodala jen zhruba 63 tisíc vozů, tedy o 15,5 % méně.

Čínská asociace výrobců automobilů CAAM dále z hlediska segmentů uvedla, že samotných osobních vozů či minivanů se prodalo něco přes 2 miliony, tedy meziročně o 15 % méně. Situaci na trhu evidentně ovlivňuje přetrvávající obchodní napětí s USA, což odrazuje kupující. Řada z nich navíc vyčkává i v souvislosti se spekulacemi na možnou novou vládní podporu. Tamní vládní garnitura v minulosti již několikrát ukázala nastavením daní, například i pro objemově různě velké vozy, jak tím dokáže ovlivňovat automobilový trh.

V únoru lze jen stěží očekávat v Číně zlepšení prodejů vozů, když z hlediska absolutních čísel bývá tento měsíc tradičně jedním z nejslabších. Jak plyne i z níže uvedeného grafu, letošní lednový propad v prodejích je každopádně také dán loňským velmi pozitivním úvodem roku, resp. jednalo se tehdy o měsíc s vůbec nejvíce prodanými vozy v roce 2018.

Přehled prodejů vozů v Číně v roce 2018, resp. 2017

Zdroj: CAAM

V novém roce zkrátka zákazníci automobilky zatím příliš nepotěšili. Zmínit lze totiž také 4,6 % pokles prodejů v EU, kde v lednu majitele našlo necelých 1,2 milionu nových vozů.








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688