(Kurzy.cz)
ŠKODA i celý koncern VW díky Číně s novým rekordem prodejů
Domácí automobilka ŠKODA díky svým zahraničním aktivitám
dosáhla loni nového prodejního rekordu. Pátý rok v řadě její prodeje
přesáhly milion vozů, v roce 2018 konkrétně činily 1 253 700 vozů.
Meziročně tedy o 4,4 % více. Největší více než 30 % nárůst zaznamenala ŠKODA v Rusku,
v absolutních číslech však zůstala hlavním trhem Čína. Zde si zákazníky
našlo 341 tisíc vozů s okřídleným šípem, meziročně o 4,9 % více. Na domácím
trhu prodeje vozů ŠKODA nicméně klesly o 1,5 % na 93 600 vozů. Druhým
nejsilnějším trhem tak pro automobilku zůstalo sousední Německo s prodeji necelých
177 tisíc vozů.
Koncern VW s novým rekordem
Celý koncern Volkswagen loni dosáhl nového prodejního rekordu s celkem 10,83 miliony prodaných vozů (meziročně +0,9 %), což se historicky dosud žádné automobilce nepodařilo. Za předminulý rok 2017 se do pozice jedničky z hlediska prodejů s 10,6 mil. vozy prohlásilo konsorcium Renault-Nissan-Mitshubishi, když u koncernu VW nechtělo jakoby zahrnout do výsledku prodeje nákladních vozů. I tak bylo jejich proklamované vítězství více než diskutabilní, když se jedná spíše jen o „papírové konsorcium“, než výrazné majetkové propojení na rozdíl od Volkswagenu, který je reálným vlastníkem jednotlivých značek skupiny. Jak dopadne přetahovaná za loňský rok, zatím není úplně jasné, resp. konsorcium Renault-Nissan-Mitshubishi dosud výsledek prodejů nezveřejnilo.
Ve skupině Volkswagen se loni nepodařilo zvýšit prodeje pouze divizi Audi, která naopak vykázala pokles o 3,5 %. S prodanými téměř 1,88 miliony vozů je nicméně stále druhou nejsilnější značkou koncernu po samotných vozech VW. Osobních vozů VW se totiž prodalo 6,23 mil. Meziročně však jen o zhruba 14 tisíc vozů více, resp. 0,2 %, když zejména propad zájmu o dané vozy přišel na konci roku (v prosinci meziročně o 9 %).
ŠKODA je na bronzové pozici, bramborová příčka v osobních vozech stále v koncernu patří značce SEAT s prodanými více než 468 tisíci vozy. Právě španělská automobilka zaznamenala meziročně procentuálně největší zlepšení o 10,5 %. Luxusních vozů Porsche si pořídilo přes 256 tisíc zájemců, tedy meziročně o 4 % více.
U značky ŠKODA byly loni motorem růstu modely SUV Kodiaq a Karoq, nicméně v absolutních číslech zůstaly bestselerem vozy Octavia.
Koncern VW a nákladní vozy
V koncernu celkově nejvyšší nárůst prodejů zaznamenala divize MAN a to o téměř pětinu, když prodala 136,5 tisíce nákladních vozů. Zájem o vozy Scania pak vzrostl o 6,3 % na 96,5 tisíce. Prodej komerčních vozů VW se zvýšil jen nevýrazně o 0,4 %, nicméně se tak již prakticky přiblížil milníku půl milionu prodaných vozů.
Čína nadále hlavním trhem
Přestože čínský automobilový trh loni poprvé za 20 let zaznamenal meziroční pokles prodejů, koncernu VW se dále dařilo. Šéf skupiny VW pro osobní vozy v Číně Dr. Stephan Wollenstein k výsledku uvedl: „Vzhledem k náročnému tržnímu prostředí jsme nesmírně vděční za to, že jsme mezi čínskými zákazníky a pro jejich důvěru nejlepším výběrem. V nadcházejícím roce jsme odhodlání hrát hlavní roli v rozvoji automobilového průmyslu v Číně.“
Podíl prodejů vozů ŠKODA v Číně loni dosáhl již přes 27 %. Vozů značky VW se zde prodalo sice meziročně o 2,1 % méně, nicméně prodaných 3,11 mil. vozů tvořilo pro značku podíl stále téměř 50 %! Přestože jak jsme výše v článku uváděli, koncernu Audi se loni celkově nedařilo, v Číně lze však hovořit o solidní další expanzi. Vozů se čtyřmi kruhy se zde meziročně totiž prodalo o téměř 11 % více, resp. 663 tisíc. Podíl prodejů Audi se tak zde zvýšil na 36,5 %. Zájem Číňanů o luxus obecně nepolevil, když vozů Porsche si zde našlo majitele přes 80 tisíc, resp. meziročně dokonce o 12 %. Doplnit tak lze, že pro Porsche tak čínský trh loni představoval podíl zhruba 31 %.
Při pohledu na prodejní výsledek celého koncernu Volkswagen zůstal podíl prodejů v Číně (včetně Hong-kongu) meziročně téměř nezměněn, resp. činil 38,8 %. Pokud zahrneme celou asijsko-pacifickou oblast lze hovořit o podílu dokonce 42 %...
Závěrem možno ještě doplnit, že akcie Volkswagen, zařazené v indexu
DAX, v pátek na Xetře zakončily o necelé dvě procenta níže na 142,36 EUR. Za
poslední rok se obchodovaly v poměrně širokém pásmu zhruba 131 až 192 EUR.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Investiční zlato - prodej zlata
- ČEZ Prodej, a. s. - cena elektřiny, ceník elektřiny 2020
- Investiční stříbro - Prodej stříbra
- ČEZ Prodej, a. s. Sazba D57d, tarif D57d
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- ŠKODA i celý koncern VW díky Číně s novým rekordem prodejů
- Koncern VW loni s novým rekordem prodejů aneb jak dopomohla jednotlivým značkám Čína
- Koncern VW má po listopadových prodejích našlápnuto k novému rekordu
- Střípky z trhu – Porsche hodnotnější než celý koncern VW, Tesla spouští výrobu tahače Semi
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada