Víkendář: Edison, Musk a Tesla za deset let v náručí Amazonu
Když Elon Musk v srpnu letošního roku napsal na Twitter, že zvažuje stáhnutí akcií společnosti Tesla z trhu, překvapilo to mnoho lidí včetně regulátorů. Ti nakonec zareagovali tím, že Musk podle nich poskytl zavádějící informace. Obě strany se pak dohodly na řešení, které mimo jiné zahrnovalo odstoupení Muska z pozice předsedy správní rady. Zůstal sice ředitelem společnosti, ale The Atlantic píše, že „regulátoři vyslali jasný vzkaz“: O vedení Tesly by se měl dělit s někým jiným. Novinář Hamish McKenzie, který v této firmě pracoval mezi lety 2014 a 2015, se domnívá, že jde o dobrý krok. Musk je podle něj vizionář, ale v čele rady by měl sedět někdo, kdo je „stabilnější a má za sebou roky zkušeností a větší nezávislost“.
McKenzie napsal knihu nazvanou podle jednoho z provozních režimů Modelu S zvaného „šílený“. Ten umožňuje prudké zrychlení vozu, které připomíná jízdu na horské dráze. Podle McKenzieho tento výraz také dobře vystihuje způsob, jakým Musk vede Teslu a mění celé odvětví. Celkové hodnocení ale dost záleží na tom, co si představíme pod pojmem „šílený“. V případě Tesly totiž dochází i k tomu, že kvůli zvýšení objemu výroby firma staví velké stany, které slouží jako továrny, a Musk si do práce bere spací pytel. „Ani zdaleka nejde o stabilní prostředí,“ tvrdí novinář.
Jedním z problémů, které Tesla musí vyřešit, je podle McKenzieho vysoký obrat zaměstnanců. Firma „ztratila hodně výborných lidí. Jde o velkou společnost, takže můžeme tvrdit, že je ztrácí právě proto. Ale mohli bychom také tvrdit, že oni se spousty výborných lidí zbavili.“ A nyní vzniká mnoho dalších nových společností, které hodlají vyrábět elektromobily, a na scénu přichází i Apple a Google. Tesla by proto „měla mít obavy“. McKenzie k tomu dodal, že jeho zkušenosti s Muskem v době, kdy pracoval pro Teslu, byly většinou pozitivní, ale po jeho odchodu platil opak. Tak to ovšem podle jeho názoru s lidmi jako Musk je. „Od každého se nám dostane trochu pozitivního a trochu negativního a od těch, kteří toho dosáhli tak moc, jde o extrémy.“
„Thomas Edison a Henry Ford plánovali společnou práci na elektromobilu s tím, že Edison bude zodpovědný za baterie a Ford za investice a výrobu. Zdálo se, že to vyjde. Edison navrhl prototypy, které měly dojezd asi 80 mil s rychlostí až 70 mil za hodinu. Edison ale nakonec nebyl schopen baterie vylepšit a ve stejné době Charles Kettering vyladil startér spalovacích motorů, takže nebylo nutné je startovat pákou. Byla to obrovská výhoda pro spalovací motory a Ford si z praktických důvodů vybral nakonec tuto cestu. K tomu se přidal ropný boom v Texasu, a tak tu nakonec máme svět spalovacích motorů místo elektromobilů. V jednu chvíli se ale mohlo vše vydat úplně jinou cestou a stačilo, aby Edison zlepšil baterie,“ tvrdí novinář. A dodává, že podle toho, co o Edisonovi víme, mohl mít podobné nasazení, jaké má dnes Musk.
Kritici Tesly často tvrdí, že firma ještě plně nezvládla proces samotné výroby a McKenzie se domnívá, že to je bezesporu pravda. Na druhou stranu se situace rychle zlepšuje a konkurence by neměla sedět s rukama za zády v domnění, že výrobní nedokonalosti nakonec Teslu položí. Na otázku, kde bude Tesla za deset let, pak odpovídá: „Buď bude úplně mrtvá, nebo půjde o součást Applu, Googlu či Amazonu. Pak může být obrovskou energetickou firmou, jejíž polovina tržeb bude generována skladováním energie a druhá polovina výrobou téměř úplně autonomních elektromobilů. Pak může jít o společnost s biliónovou kapitalizací, ale hrozba toho, že nakonec Tesla padne, by se podle novináře neměla brát na lehkou váhu.
Zdroj: The Atlantic
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Tesla Motors, Inc. (TSLA) - aktuální graf akcie Tesla Motors, Inc. (TSLA) v bodech
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Víkendář: Edison, Musk a Tesla za deset let v náručí Amazonu
- Musk prodal další akcie Tesly, blíží se k cílí snížit svůj podíl o deset procent
- Víkendář: Jak bude vypadat Evropa za deset let?
- Bill Miller po 35 letech nadvažuje energetiku, Musk chce v Tesle odbory, retail se vrací na trh - Perly týdne
- Jak bude vypadat Tesla za deset let
- Jak bude vypadat Tesla za deset let - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Jak bude vypadat Tesla za deset let
- Elon Musk ohrozil (nejen) Teslu. Rizikový trojúhelník Tesla-Bitcoin-Ark
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky