(Kurzy.cz)
Pád britské vlády může ohrozit více pracovních míst v ČR než případný pád vlády české
Situace kolem brexitu se opět komplikuje, což neznamená pro českou ekonomiku – a zejména její autoprůmysl – nic dobrého. Dnes dopoledne rezignovalo hned několik klíčových postav kabinetu premiérky Theresy Mayové, včetně Dominika Raaba, ministra pro brexit. Zvyšuje se tedy riziko, že vystoupení Británie z Evropské unie proběhne „na divoko“, bez dohody. Zmíněné rezignace členů britské vlády snadno mohou být ve svém důsledku větším ohrožením pro pracovní místa v České republice než případné rezignace členů vlády české. Nebo dokonce než její pád.
Divoký brexit by totiž jen v tuzemském automobilovém průmyslu znamenal ztrátu až 16 000 pracovních míst. A zatímco letos od ledna do září objem českého vývozu na trhy Evropské unie (stále včetně Británie) stoupl meziročně o dvě procenta, export do Británie samotné ve stejném období klesl o 4,6 procenta. Spojené království je jediným z našich klíčových exportních odbytišť, kam letos vyvážíme menší objem zboží než loni. I za to může brexit a nejistota s ním spjatá.
Český autoprůmysl se přim potýká i z dalšími riziky. Nová emisní norma Euro 6c, jež vstoupila v platnost začátkem září, a související změna metodiky měření se promítá také do navýšení udávaných emisí oxidu uhličitého. Od nich se v řadě zemí odvíjí výpočet silničních daní a poplatků. Což ve výsledku znamená, že provoz automobilu zdraží. A to zákonitě oslabí poptávku po osobních vozech. Již déle přitom probíhá postupné nasycování tuzemského trhu s automobily. Dochází k němu i v dalších zemí EU, zejména v její západní části. Firmy i jednotlivci už zkrátka po krizovém útlumu, kdy koupi auta odkládali, své vozové parky obnovili, a celková poptávka tak slábne. V celoevropském měřítku situaci částečně napravuje vývoj ve východoevropských zemích, kde rychlejší růst životní úrovně (ovšem také z nižší základny, pochopitelně) umožňuje udržovat dynamiku poptávky po autech poměrně silnou.
Divoký brexit a možné nezamýšlené, trvalejší důsledky zavedení nových emisních norem tak nyní představují klíčové riziko pro tuzemský autoprůmysl a celou naši ekonomiku.
Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom, CZECH FUND
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- PHILIP MORRIS ČR A - Akcie PHILIP MORRIS ČR A aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Akcie PHILIP MORRIS ČR A, PHILIP MORRIS ČR - TABÁK, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Libra, Britská libra GBP, kurzy měn
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky