ELEKTRONICKÝ OBCHOD NA VZESTUPU - Výsledky výzkumu uživatelů internetu
V internetových obchodech nakupuje více než 700 tisíc lidí. Nejžádanějším zbožím na síti zůstávají knihy a časopisy. Oproti loňskému roku stoupl zájem o služby zprostředkované internetem.
V dubnu a v květnu proběhl již třetí rozsáhlý průzkum elektronické komerce B2C v ČR pod názvem ON-LINE SHOPPING 2002. Šetření mezi zákazníky a provozovateli internetových obchodů provedl institut pro výzkum trhu GfK Praha a společnost INCOMA Research s podporou Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
V průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických obchodů zaměřených na koncového spotřebitele a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu. Metodika výzkumu a zjišťované informace umožňují mezinárodní srovnání v rámci projektu gfk-webgauge.
Následující informace vycházejí z výsledků výzkumu internetové populace, výsledky výzkumu mezi provozovateli elektronických obchodů přineseme zítra.
Pro uživatele je dnes internet především prostředkem k vyhledávání informací z oblasti dopravy a cestování (78 %), zdrojem zpravodajských informací (66 %), zdrojem informací a služeb týkajících se kariéry a vzdělávání (61 %). Teprve na pátém místě se v letošním roce umístila komunikace prostřednictvím internetu (60 %), která byla v minulém roce jednoznačně dominujícím motivem používání internetu.
Prostřednictvím internetu nakupovalo v posledních měsících roku 2001 a prvních čtyřech měsících roku 2002 34 % uživatelů internetu, v přepočtu 717 tisíc lidí. V porovnání s loňským rokem nevzrostlo procento těch, kteří možnosti internetového nákupu využili, ale vzhledem k meziročnímu růstu počtu uživatelů internetu v populaci znamená stejné procento uživatelů nárůst zákazníků internetových obchodů o 80 000.
Nejžádanějším zbožím na síti jsou, stejně jako v loňském roce, knihy a časopisy (37 % nakupujících), následují audio nahrávky (22 %), CD-ROMy (18 %) a výpočetní technika (13 %). První tři komodity dominují i v nákupních plánech stávajících a potenciálních zákazníků. Muži dávají při nákupech v internetových obchodech přednost nákupům CD-ROMů, hardwaru, softwaru, telekomunikační techniky, počítačových her, elektroniky, ale třeba i bílého zboží. Ženy v elektronických obchodech raději vybírají knihy a časopisy, oblečení, obuv a módní doplňky nebo kosmetiku.
Nejvyužívanějšími službami nabízenými na internetu jsou rezervace a prodej vstupenek do divadel, kin a na koncerty (využilo 22 % nakupujících), služby spojené s cestovním ruchem – rezervace ubytování (17 %) a rezervace a nákup turistických zájezdů (11 %).
Pokračuje nárůst počtu lidí, kteří mají zájem o využívání možností internetu v oblasti nákupu služeb i těch, kteří takový nákup uskutečnili. Přesto je v naší internetové populaci i nadále více těch, kteří nakupují prostřednictvím internetu zboží (v půlročním horizontu více než 700 tisíc lidí) než těch, kteří využívají nabídku služeb (necelých 500 tisíc).
Za své nákupy platí zákazníci tradičně nejčastěji v hotovosti – ať už se jedná o poštovní dobírku nebo platbu při dodání. Možnost platit v hotovosti, která patří i k nejčastěji nabízeným platebním možnostem na straně internetových obchodníků, využili při svých nákupech tři ze čtyř zákazníků. Možnost online plateb či plateb prostřednictvím GSM bankingu využívá jen menšina zákazníků internetových obchodů. Meziročně pokleslo procento těch zákazníků, kteří použili pro úhradu svého nákupu platební kartu.
Za nejdůležitější faktor pro nakupování na internetu považují současní zákazníci rozumnou cenu (97 %), detailní informace o výrobku (94 %) a spolehlivost dodávky (93 %). Největší překážkou je pro zákazníky obava z nesnadné reklamace (84 %), nedostatečná bezpečnost platebního styku (79 %) a nedostatek informací o zbožích a službách (78 %). Pro ty uživatele internetu, kteří přes internet nenakupovali, je největší překážkou skutečnost, že si zboží nemohou osobně vyzkoušet (87 %) ani prohlédnout (85 %). Obavu z nesnadné reklamace uvádějí až na třetím místě (uvedlo 82 % uživatelů).
Graf 1: Nákupy uskutečněné na internetu období listopad 2001- duben 2002
(100 % = zákazníci internetových obchodů)
![]() |
ZDROJ: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002
Graf 2: Nejvyhledávanější služby a informace na internetu
(100 % = uživatelé internetu)
![]() |
ZDROJ: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002
GfK Praha patří mezi tři největší české společnosti v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění v České republice. Společnost byla založena v únoru 1991 a je součástí skupiny GfK (GfK Group).
INCOMA si od svého vzniku v roce 1991 vybudovala silné postavení zejména v oblasti výzkumu maloobchodu, distribuce a v industriálním výzkumu. V dubnu 2000 byly výzkumné aktivity nově koncentrovány do firmy INCOMA Research, s.r.o., která se stala součástí GfK Group.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) byla založena v listopadu 1998. Jejím úkolem je provádět standardizační a popularizační činnost v oblasti české elektronické komerce. APEK sdružuje více než 240 společností.
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
08.08.2024 SMC a ICT – tradingový fenomén roku 2024
05.08.2024 3 hlavní důvody aktuálního poklesu trhů
30.07.2024 Jak funguje index relativní síly (RSI) v akciích?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Zúčtování černého pondělí. Finanční krvácení za více než 4,6 bilionu korun
Ali Daylami, BITmarkets
Největší pokles na krypto trhu za poslední rok – co bude dál?
Petr Lajsek, Purple Trading
Pohonné hmoty čeká divoké období. Čeká nás růst nebo pád cen?
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch hlásí lepší výsledky než před pandemií. Pomohlo Mistrovství světa v ledním hokeji
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Trhy zažívají černé pondělí. Další příležitost pro růst ceny zlata
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v srpnu snižuje sazby jen o 25 bodů a přeřazuje tak na nižší rychlost
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři