Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  03.07.2002 10:12:45

ELEKTRONICKÝ OBCHOD NA VZESTUPU - Výsledky výzkumu uživatelů internetu

V internetových obchodech nakupuje více než 700 tisíc lidí. Nejžádanějším zbožím na síti zůstávají knihy a časopisy. Oproti loňskému roku stoupl zájem o služby zprostředkované internetem.

V dubnu a v květnu proběhl již třetí rozsáhlý průzkum elektronické komerce B2C v ČR pod názvem ON-LINE SHOPPING 2002. Šetření mezi zákazníky a provozovateli internetových obchodů provedl institut pro výzkum trhu GfK Praha a společnost INCOMA Research s podporou Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

V průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických obchodů  zaměřených na koncového spotřebitele a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu. Metodika výzkumu a zjišťované informace umožňují mezinárodní srovnání v rámci projektu gfk-webgauge.

Následující informace vycházejí z výsledků výzkumu internetové populace, výsledky výzkumu mezi provozovateli elektronických obchodů přineseme zítra.

Pro uživatele je dnes internet především prostředkem k vyhledávání informací z oblasti dopravy a cestování (78 %), zdrojem zpravodajských informací (66 %), zdrojem informací a služeb týkajících se kariéry a vzdělávání (61 %).  Teprve na pátém místě se v letošním roce umístila komunikace prostřednictvím internetu (60 %), která byla v minulém roce jednoznačně dominujícím motivem používání internetu.

Prostřednictvím internetu nakupovalo v posledních měsících roku 2001 a prvních čtyřech měsících roku 2002 34 % uživatelů internetu, v přepočtu 717 tisíc lidí. V porovnání s loňským rokem nevzrostlo procento těch, kteří možnosti internetového nákupu využili, ale vzhledem k meziročnímu růstu počtu uživatelů internetu v populaci znamená stejné procento uživatelů nárůst zákazníků internetových obchodů o 80 000.

Nejžádanějším zbožím na síti jsou, stejně jako v loňském roce, knihy a časopisy (37 % nakupujících), následují audio nahrávky (22 %), CD-ROMy (18 %) a výpočetní technika (13 %). První tři komodity dominují i v nákupních plánech stávajících a potenciálních zákazníků. Muži dávají při nákupech v internetových obchodech přednost nákupům CD-ROMů, hardwaru, softwaru, telekomunikační techniky, počítačových her, elektroniky, ale třeba i bílého zboží. Ženy v elektronických obchodech raději vybírají knihy a časopisy, oblečení, obuv a módní doplňky nebo kosmetiku.

Nejvyužívanějšími službami nabízenými na internetu jsou rezervace a prodej vstupenek do divadel, kin a na koncerty (využilo 22 % nakupujících), služby spojené s cestovním ruchem – rezervace ubytování (17 %) a rezervace a nákup turistických zájezdů (11 %).

Pokračuje nárůst počtu lidí, kteří mají zájem o využívání možností internetu v oblasti nákupu služeb i těch, kteří takový nákup uskutečnili. Přesto je v naší internetové populaci i nadále více těch, kteří nakupují prostřednictvím internetu zboží (v půlročním horizontu více než 700 tisíc lidí) než těch, kteří využívají nabídku služeb (necelých 500 tisíc).

Za své nákupy platí zákazníci tradičně nejčastěji  v hotovosti – ať už se jedná o poštovní dobírku nebo platbu při dodání. Možnost platit v hotovosti, která patří i k nejčastěji nabízeným platebním možnostem na straně internetových obchodníků, využili při svých nákupech tři ze čtyř zákazníků. Možnost online plateb či plateb prostřednictvím GSM bankingu využívá jen menšina zákazníků internetových obchodů. Meziročně pokleslo procento těch zákazníků, kteří použili pro úhradu svého nákupu platební kartu.

Za nejdůležitější faktor pro nakupování na internetu považují současní zákazníci rozumnou cenu (97 %), detailní informace o výrobku (94 %) a spolehlivost dodávky (93 %). Největší překážkou je pro zákazníky obava z nesnadné reklamace (84 %), nedostatečná bezpečnost platebního styku (79 %) a nedostatek informací o zbožích a službách (78 %). Pro ty uživatele internetu, kteří přes internet nenakupovali, je největší překážkou skutečnost, že si zboží nemohou osobně vyzkoušet (87 %) ani prohlédnout (85 %). Obavu z nesnadné reklamace uvádějí až na třetím místě (uvedlo 82 % uživatelů).

Graf 1: Nákupy uskutečněné na internetu období listopad 2001- duben 2002
(100 % = zákazníci internetových obchodů)

ZDROJ: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002

 

Graf 2: Nejvyhledávanější služby a informace na internetu
(100 % = uživatelé internetu)

ZDROJ: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002

 

GfK Praha  patří mezi tři  největší české společnosti v oblasti  výzkumu trhu a veřejného mínění v České republice. Společnost byla založena v únoru 1991 a  je součástí skupiny GfK (GfK Group).

INCOMA si od svého vzniku v roce 1991 vybudovala silné postavení zejména v oblasti výzkumu maloobchodu, distribuce a v industriálním výzkumu. V dubnu 2000 byly výzkumné aktivity nově koncentrovány do firmy INCOMA Research, s.r.o., která se stala součástí  GfK Group.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) byla založena v listopadu 1998. Jejím úkolem je provádět standardizační a popularizační činnost v oblasti české elektronické komerce. APEK sdružuje více než 240 společností.

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Výsledky firem - tržby, zisk


Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:

25.07.2024  Do roku 2025 bude 80 % B2B prodeje probíhat v digitálních kanálech Tisková zpráva (Tisková zpráva)
25.07.2024  Aršík se Shakesperarovými postavami získal prestižní ocenění Ceskaposta.cz (Česká pošta)
18.07.2024  Electro World se mění na DATART Tisková zpráva (Tisková zpráva)
17.07.2024  Letní dovolenou letos plánuje 73 % Čechů. Polovina z nich ji stráví v… Tisková zpráva (Tisková zpráva)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688