Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  09.10.2018 09:08:53

Model 3 je vůbec nejbezpečnější ze všech testovaných automobilů

Před necelými třemi týdny americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zveřejnil pozitivní závěry crash testů elektromobilu Model 3 od společnosti Tesla (podrobnosti také zde). Včera pak sama automobilka přidala další podrobnosti, které ukazují, že daný vůz je pro pasažéry vůbec nejbezpečnější ze všech historicky dosud testovaných vozů ze strany NHTSA.

Tesla Model 3 konstruovala na základě zkušeností z Modelu S a Modelu X, které právě zmiňovaná NHTSA předtím vyhlásila jako nejbezpečnější, resp. druhý nejbezpečnější vůz. Model 3 tedy své starší sourozence posunul na nižší místa. Zkrátka Tesla v tabulkách NHTSA nyní kompletně ovládla stupně vítězů.

NHTSA v rámci svého programu testování nových vozů použila Model 3 s pohonem zadních kol. Řada crash testů (více zde) byla použita k výpočtu pravděpodobnosti vážného zranění při nárazu ze předu, boku a při převrácení. Údaje agentury ukazují, že cestující v Modelu 3 mají méně pravděpodobností vážného zranění u těchto typů nehod než u jiných automobilů. Tesla uvedla, že očekává stejné výsledky i u ostatních variant Modelu 3, včetně tedy dvoumotorových, jejichž testování má již probíhat.

Co stojí za bezpečností?

Především rozložení váhy, které se na nápravy blíží rovnocennému poměru. Model 3 byl navržen také s extrémně nízkým polárním momentem setrvačnosti, což znamená, že jeho nejtěžší součásti jsou umístěny blíže těžišti vozidla. Své sehrává baterie, coby nejtěžší součást vozidla, a také umístění motoru, který je spíše před zadní nápravou, než za ní. Tato architektura nejen přispívá k celkové agilitě a manipulaci s vozidlem, ale také zlepšuje schopnost kontroly stability minimalizací rotační kinetické energie.

Stejně jako Model S a Model X, také Model 3 využívá svou celoelektrickou architekturu a konstrukci hnacího ústrojí, která se skládá ze silného ​​tuhého prostoru pro cestující, opevněného akumulátoru a celkového nízkého těžiště. Tyto základní bezpečnostní zásady pomáhají předcházet vniknutí do prostoru kabiny a baterie, snižovat riziko převrácení a systematicky distribuovat svodové síly z kabiny. To vše je dle Tesly optimalizováno tak, aby přední část absorbovala energii a účinně ji rozdrtila.

Tesla provedla rovněž inovace u zádržných systémů a airbagů a bezpečnost baterie. Při čelním nárazu má systém účinně kontrolovat zpomalení cestujících, zádržný systém je doplněn o předpínače a omezovače zatížení, které udržují cestující bezpečně na svém místě. Speciálně navržené airbagy pro cestující jsou tvarované tak, aby chránily hlavu cestujícího při úhlové havárii. Aktivní větrací otvory dynamicky upravují vnitřní tlak čelních airbagů, aby optimalizovaly ochranu na základě jedinečných vlastností havárie. Přední a kolenní airbagy a skládací sloupek řízení přispívají k dalšímu snížení poranění a přispívají tak k 5 hvězdičkovém hodnocení 5 Modelu 3 při čelním nárazu.

Ohledně převracení vozidla, které je u vozů automobilky díky nízkému těžišti málo pravděpodobné, Tesla také zmiňuje tuhost karoserie. Interní testy ukazují, že konstrukce karoserie Modelu 3 může odolat zatížení střechy, která odpovídá více než čtyřnásobku vlastní hmotnosti vozu a utrpí velmi malé strukturální deformace. Zmínit lze, že normy NHTSA vyžadují, aby střechy vozidla vydržela zatížení třikrát vyšší než jejich vlastní hmotnost. 

Akcie Tesla na 1,5letém minimu

Akciím Tesla (TSLA) se v úvodu týdne navzdory výše uvedené zprávě o bezpečnosti Modelu 3 vůbec nedařilo. Poklesly o více než 4 % na 250,56 USD, což nakonec znamená vůbec nejnižší závěr titulu od března loňského roku. Důvodem byl pokračující negativní sentiment na páteční Muskův tweet ohledně zesměšňování SEC. A také nový komentář David Einhorna s hedge fondu Greenlight Capital, který je hlavním short prodejcem akcií Tesla. Einhorn srovnával strach ohledně Tesly s posledními dny banky Lehman Brothers.  

V „after hours“ akcie dostaly mírně pozitivní nádech, když společnost Macquarie udělila titulu hodnocení „outperform“ s cílovou cenou 430 USD. Jinými slovy analytici firmy věří ve více než 70 % růstový potenciál akcií Tesla.







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688