(Kurzy.cz)
Model 3 je vůbec nejbezpečnější ze všech testovaných automobilů
Před necelými třemi týdny americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zveřejnil pozitivní závěry crash testů elektromobilu Model 3 od společnosti Tesla (podrobnosti také zde). Včera pak sama automobilka přidala další podrobnosti, které ukazují, že daný vůz je pro pasažéry vůbec nejbezpečnější ze všech historicky dosud testovaných vozů ze strany NHTSA.
Tesla Model 3 konstruovala na základě zkušeností z Modelu S a Modelu X, které právě zmiňovaná NHTSA předtím vyhlásila jako nejbezpečnější, resp. druhý nejbezpečnější vůz. Model 3 tedy své starší sourozence posunul na nižší místa. Zkrátka Tesla v tabulkách NHTSA nyní kompletně ovládla stupně vítězů.
NHTSA v rámci svého programu testování nových vozů použila Model 3 s pohonem zadních kol. Řada crash testů (více zde) byla použita k výpočtu pravděpodobnosti vážného zranění při nárazu ze předu, boku a při převrácení. Údaje agentury ukazují, že cestující v Modelu 3 mají méně pravděpodobností vážného zranění u těchto typů nehod než u jiných automobilů. Tesla uvedla, že očekává stejné výsledky i u ostatních variant Modelu 3, včetně tedy dvoumotorových, jejichž testování má již probíhat.
Co stojí za bezpečností?
Především rozložení váhy, které se na nápravy blíží rovnocennému poměru. Model 3 byl navržen také s extrémně nízkým polárním momentem setrvačnosti, což znamená, že jeho nejtěžší součásti jsou umístěny blíže těžišti vozidla. Své sehrává baterie, coby nejtěžší součást vozidla, a také umístění motoru, který je spíše před zadní nápravou, než za ní. Tato architektura nejen přispívá k celkové agilitě a manipulaci s vozidlem, ale také zlepšuje schopnost kontroly stability minimalizací rotační kinetické energie.
Stejně jako Model S a Model X, také Model 3 využívá svou celoelektrickou architekturu a konstrukci hnacího ústrojí, která se skládá ze silného tuhého prostoru pro cestující, opevněného akumulátoru a celkového nízkého těžiště. Tyto základní bezpečnostní zásady pomáhají předcházet vniknutí do prostoru kabiny a baterie, snižovat riziko převrácení a systematicky distribuovat svodové síly z kabiny. To vše je dle Tesly optimalizováno tak, aby přední část absorbovala energii a účinně ji rozdrtila.
Tesla provedla rovněž inovace u zádržných systémů a airbagů a bezpečnost baterie. Při čelním nárazu má systém účinně kontrolovat zpomalení cestujících, zádržný systém je doplněn o předpínače a omezovače zatížení, které udržují cestující bezpečně na svém místě. Speciálně navržené airbagy pro cestující jsou tvarované tak, aby chránily hlavu cestujícího při úhlové havárii. Aktivní větrací otvory dynamicky upravují vnitřní tlak čelních airbagů, aby optimalizovaly ochranu na základě jedinečných vlastností havárie. Přední a kolenní airbagy a skládací sloupek řízení přispívají k dalšímu snížení poranění a přispívají tak k 5 hvězdičkovém hodnocení 5 Modelu 3 při čelním nárazu.
Ohledně převracení vozidla, které je u vozů automobilky díky nízkému těžišti málo pravděpodobné, Tesla také zmiňuje tuhost karoserie. Interní testy ukazují, že konstrukce karoserie Modelu 3 může odolat zatížení střechy, která odpovídá více než čtyřnásobku vlastní hmotnosti vozu a utrpí velmi malé strukturální deformace. Zmínit lze, že normy NHTSA vyžadují, aby střechy vozidla vydržela zatížení třikrát vyšší než jejich vlastní hmotnost.
Akcie Tesla na 1,5letém minimu
Akciím Tesla (TSLA) se v úvodu týdne navzdory výše uvedené zprávě o bezpečnosti Modelu 3 vůbec nedařilo. Poklesly o více než 4 % na 250,56 USD, což nakonec znamená vůbec nejnižší závěr titulu od března loňského roku. Důvodem byl pokračující negativní sentiment na páteční Muskův tweet ohledně zesměšňování SEC. A také nový komentář David Einhorna s hedge fondu Greenlight Capital, který je hlavním short prodejcem akcií Tesla. Einhorn srovnával strach ohledně Tesly s posledními dny banky Lehman Brothers.
V „after hours“ akcie dostaly mírně pozitivní nádech, když společnost Macquarie udělila titulu hodnocení „outperform“ s cílovou cenou 430 USD. Jinými slovy analytici firmy věří ve více než 70 % růstový potenciál akcií Tesla.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Kurzovní lístek - Kurzovní lístky všech bank
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Model 3 je vůbec nejbezpečnější ze všech testovaných automobilů
- JE Dukovany je jedna z nejbezpečnějších na světě, Temelín je pouze průměrný
- Je v Česku vůbec něco české? Tohle vše patří Němcům
- Tesla Motors se blíží k dodání modelu X; více lidí se však těší na Model 3 - cena je již jasná - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Cena Tesla Model Y je 1 741 371 Kč - Přehled cen vozů Tesla Model Y
- Zátěžovými testy Fedu prošly všechny testované banky
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory