Nestihnete včas ukončit pojistnou smlouvu? Máte smůlu
Pokud chcete
změnit či vypovědět smlouvu o pojjištění v případě uzavření smlouvy na dobu
neurčitou, musíte tak učinit nejpozději šest týdnů před koncem ročního trvání
pojistné smlouvy, takzvaném výročním termínu. Pokud to nestihnete, smlouva se
automaticky prodlužuje o další rok. Klienti přitom o takové podmínce vůbec neví
a lhůty promeškávají.
Zákon chrání
pojišťovny před jejich klienty
Z logiky věci
by měl mít klient právo ukončit smlouvu a tedy jí vypovědět, kdykoliv do jejího
vypršení. Bohužel tomu tak není. Právní předpisy i v tomto případě tak chrání
především pojišťovny před jejich klienty. Zástupci pojišťoven tuto podmínku
ospravedlňují tím, že pojišťovny musí být chráněny před náhlými výpověďmi smluv
ze strany klientů na poslední chvíli. Na druhou stranu zástupci pojišťoven své
klienty o termínu pro podání návrhu na změny či výpověď smluv téměř vůbec
neinformují.
Pojišťovny tak
hromadně využívají stávající úpravy k tomu, aby klienti nemohli snadno a
pohodlně vypovídat smlouvy se kterými nejsou spokojeni, nenaplňují jejich
očekávání a to, co jim bylo ze strany pojišťovacích zprostředkovatelů
přislíbeno. „Neexistuje žádný důvod, proč by klient kdykoliv nemohl přestat
čerpat pojišťovací služby a od pojišťovny odejít. Šestitýdenní lhůta na
ohlášení změny pojišťovny nemá oporu v žádné pojistné logice. Pojišťovny se
pouze bojí, aby jim neocházeli nespokojení klienti, a tak jim brání
nejrůznějšími administrativními prostředky smlouvu ukončit,” říká šéf PRVNÍ
KLUBOVÉ pojišťovny Marek Orawski.
Je velmi časté,
že se pojišťovny ukončování pojistných smluv vehementně brání. Nejde jen o
samotnou lhůtu pro výpověď pojistné smlouvy, ale také o různé administrativní
překážky, způsob doručení výpovědi, poplatky za ukončení smlouvy či jiné
sankce, které pojišťovny hromadně zavedly, aby bránily odlivu klientů. PRVNÍ
KLUBOVÁ pojišťovna jde jako jediná proti tomuto trendu a svým klientům umožňuje
vypovědět smlouvu ke dni, který si pojištěný sám zvolí. „Naši členové často
využívají naší služby, kdy nám zašlou své pojistné smlouvy a my jim na základě
toho připravíme nabídku u naší pojišťovny. V tomto případě jim pomáháme i
hlídat termíny, aby mohli původní smlouvy včas vypovědět,” přibližuje
Orawski služby PRVNÍ KLUBOVÉ pojišťovny.
Na špatném
informování klientů mají svou vinu i pojištovací poradci
Systém
zprostředkování uzavírání smluv, který se v České republice v průběhu let
vytvořil, není vůbec pro klienty vstřícný a optimální. Tuzemské pojišťovny
využívají služeb a zprostředkování velkých a vlivných společností, které
zajišťují pro pojišťovny příliv uzavřených smluv od armády svých
zprostředkovatelů. To vše za velmi nadstandardní provize, které v konečné fázi
uhradí vždy klient.
Hlavním cílem v
boji o klienta je zisk. „U smluv je podstatné, aby byly flexibilní, musí být
snadné je změnit, zrušit, navýšit nebo snížit. Ještě před podpisem smlouvy je
potřeba věnovat dostatečnou pozornost pojistným podmínkám, které přesně
definují, jaká rizika pojištění kryje a jakým způsobem jsou řešeny případné
vzniklé škody,” upozorňuje Orawski. Velmi často se ale objevují případy,
kdy pojišťovací zprostředkovatelé při honu za ziskem nesprávně informují
klienty o podmínkách a parametrech pojištění, výlukách z pojištění, nebo
možnosti smlouvu vypovědět. Klient tak uzavře smlouvu v omylu, který u něj
takový zprostředkovatel vyvolal. Největším problémem však je, že se klient o
problému či nepravdivé informaci, která je v rozporu s jeho očekáváním, dozví až
když má být plněno, nebo ve chvíli, kdy chce klient smlouvu ukončit. Pak už
bývá pozdě.
Česká národní
banka uděluje pokuty pojišťovacím zprostředkovatelům
Jen v dubnu
tohoto roku Česká národní banka oznámila, že udělalila pokuty hned několika
společnostem zabývajícím se zprostředkováním pojištění. Největší problémy byly
právě při uzavírání životního pojištění, které zprostředkovatelé a poradci
označovali jako spoření, ze kterého si klient může prostředky kdykoliv vybrat,
bez jakýchkoliv sankcí.
Dle hodnocení
ČNB se přitom jednalo o klamavé obchodní praktiky vůči klientům pojišťoven.
Bohužel pojišťovny se od těchto praktik, a hlavně problematických
zprostředkovatelských a poradenských společností, nijak nedistancují. Pokud by
se tak stalo, přišla by pojišťovna o výrazný příliv nových smluv a klientů,
které tito zprostředkovatelé zabezpečují.
Na problém
výpovědí pojistných smluv upozorňujeme anketou
Na problémy s
ukončením pojištění, ale také prolémy s výlukami z pojištění, upozorňujeme
anketou, v které se mohou klienti vyjádřit a určit nejabsurdnější výluku z
pojištění. Stejně tak se klienti mohou vyjádřit k tomu, zda jsou spokojeni s
přístupem pojišťoven k možnosti a pravidlům ukončování pojistných smluv. „Anketu
jsme se rozhodli podpořit, protože souzní s
naším
pohledem na svět pojištění. První klubová vznikla s cílem opět nastolit férový
vztah mezi pojišťovnou a klientem. Naše produkty stavíme tak, aby sloužili
lidem k úhradě škod, nespotřebované pojistné pak
vracíme klientům,” dodává šéf PRVNÍ KLUBOVÉ pojišťovny.
Hlasovat a hodnotit můžete zde:
https://www.bankovnipoplatky.com/nejabsurdnejsi-vyluka-2018/?hlasovani=1
Organizátor projektu:
Bankovní poplatky
Generální partner projektu:
PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna
Navržené a
zobecněné absurdní výluky z pojištění a překážky pro
pojistné plnění:
✓ Karenční doba – po
uzavření pojištění po určitou dobu pojišťovna nemusí plnit, tedy neplnění
v případě vzniku pojistné události po určité stanovené období
✓ Slovíčkaření, slovní
popis podobných situací – například potopa, povodeň, zátopa,
vytopení (pojištění se může vztahovat na zátopu, ale už ne na vytopení)
✓ Zanedbání
povinnosti pojištěného – neplnění v důsledku chování klienta, který
si podle pojišťovny neplní své povinnosti (například
ponechá v době veder otevřenou ventilačku v bytě a bude vykraden)
✓ Neposkytnutí
vyčerpávajících informací – klient neuvede všechny informace o své osobě
či majetku (například nesdělení informací o léčení
v minulost, i v dětském věku pojištěného, nebo
pojištěný neuvede nemoc, o které ani neví, že jí trpí apod.)
✓ Vznik
nepředvídatelných okolností – vyšší moc (například je schválen zákon,
který způsobí pojištěnému nějakou škodu, na
níž měl pojištění, vznik války, terorismus, situace, se kterými se nepočítalo apod.)
✓ Výluky omezující
klasické životní situace s cílem prodat jiné pojistné produkty
– připojištění (například havarijní pojištění
neobsahuje pojištění skel, které je nutné připojistit)
✓ Výluky
z hlediska nevhodného umístění pojištěné věci
(například pojištěnou ledničku umístěnou v garáži zatopí voda)
✓ Výluka
z hlediska nejednoznačné identifikace (například
pojištění domácnosti se nemusí vztahovat na garáž, jiná definice nemoci a úrazu
z pohledu pojišťoven apod.)
✓ Odlišné pojištění
pro pojištění stejné či obdobné věci (například se chce
pojištěný pojistit proti poškození bytu souseda, typicky
vytopení sousedních bytů. Uzavře pojištění odpovědnosti za škodu v běžném
životě. Ta se však vztahuje na případy, kdy nám přeteče vana, nebo
se odpojí hadice od pračky. Pokud však praskne trubka ve zdi, pojišťovna plnit
nebude. Na toto se vztahuje úplně jiný druh pojištění)
✓ Pojištění výrobku
v záruce – pojištěný si pojistí například ledničku, která je poškozena
v důsledku zkratu na vedení, nebo přepětí. Pojišťovna v takovém případě
odmítne plnit, protože přístroj je v záruce. Prodejce však odmítne
reklamaci z důvodu zkratu na vedení. Neplní ani pojišťovna a ani není možné realizovat
reklamaci
HARMONOGRAM:
- Od 1. 4. 2018 do
15. 6. 2018: HLASOVÁNÍ – spuštění a průběh samotného
hlasování v anketě
- Od 1. 4. 2018 do
15. 5. 2018: Anketa všech nominovaných výluk. Dne 15. 5. 2018 vyhlášení
tří finalistů
- Od 15. 5. 2018 do
15. 6. 2018: Anketa a hlasování v rámci tří finalistů ankety
- 15. 6. 2018 – CELKOVÉ VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ
PRVNÍHO
ROČNÍKU ANKETY O NEJABSURDNĚJŠÍ
VÝLUKU Z POJIŠTĚNÍ. TISKOVÁ ZPRÁVA.
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kdo má dnes svátek?
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Nestihnete včas ukončit pojistnou smlouvu? Máte smůlu
- Nestihnete včas ukončit pojistnou smlouvu? Máte smůlu
- POJISTNÁ SMLOUVA, ČÁST PRVNÍ - Zákon o pojistné smlouvě č. 37/2004 Sb.
- Pojistná smlouva, § 2 - Zákon o pojistné smlouvě č. 37/2004 Sb.
- POJISTNÁ SMLOUVA, ČÁST PRVNÍ - Zákon o pojistné smlouvě č. 37/2004 Sb., porovnání znění k 1.7.2010
- POJISTNÁ SMLOUVA, ČÁST PRVNÍ - Zákon o pojistné smlouvě č. 37/2004 Sb.
- Povinné ručení - Slyšel jsem, že řidič musí mít u sebe originál pojistné smlouvy. Co když ho ztratí? Může získat duplikát? - často kladené dotazy
- Nezaplacení pojistného, § 20 - Zákon o pojistné smlouvě č. 37/2004 Sb.
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky