Čínský autonomní vlakobus uhranul svět
Vypadá jako moderní tramvaj, ale jezdí po silnici a má kola a pneumatiky jako obyčejný autobus. Vlak, který nemá koleje, kočkopes, který může být budoucností hromadné dopravy. Zkrátka vlakobus.
Zhruba před rokem představila čínská společnost Transit Explore Bus na technologickém expu v Pekingu koncept futuristického autobusu, pod kterým projíždějí auta. Jenže od té doby vlastně nikdo neví, co se s pozoruhodnou vizí městské hromadné dopravy stalo. Proslýchá se, že koncept, který měl pomoci vyčistit ovzduší ve velkých čínských městech, byl sám zdrojem obrovských emisí škodlivých látek. A tak byl zřejmě poslán k ledu.
Stejný osud ale nejspíš nečeká na novinku, která se před několika dny předvedla na zkušebním okruhu v téměř čtyřmilionovém městě Ču-čou v jihovýchodní části Číny. Do ulic vyrazil dopravní prostředek, který na první pohled připomíná tramvaj. Ovšem namísto kolejí se pohybuje na pneumatikami opláštěných kolech, a jezdí po silnici. Zatím na jeho provoz dohlíží operátor, ale do budoucna se počítá s autonomním řízením.
Tři sta lidí na palubě
Nový „vlakobus“ vzbudil ve světě poměrně velký rozruch. Podle portálu CityLab.com vůz uhranul starostu Miami-Dade County na Floridě Carlose Gimeneze, který se do Číny chystá osobně, aby si vozidlo na vlastní oči prohlédl. „Je to součást možného řešení městské dopravy, kterou bychom u nás rádi zavedli,“ řekl Gimenez s tím, že by chtěl, aby se autonomní autobusy proháněly po silnicích v Miami-Dade County během nadcházející dekády.
Vlakobus je poháněný bateriemi a dokáže vyvinout rychlost až 70 kilometrů v hodině. Skládá se ze tří vagónů, které uvezou více než tři stovky pasažérů. Čínský výrobce, státem vlastněná společnost CRRC, tvrdí, že autonomní autobusy je možné provozovat s pouhými dvaceti procenty nákladů v porovnání s podzemním dopravním systémem.
Ve své podstatě je bezkolejový vlakobus prototypem ideálního hromadného dopravního prostředku: splňuje požadavky mnoha lidí, dokáže jezdit po předem vytyčené trati, je poháněný elektřinou, poměrně laciný na provoz a jednoduchý co do výroby. Jinými slovy se jedná o dopravní prostředek téměř identický s metrem.
Studie, které byly prováděné v nejrůznějších městech světa, vesměs potvrdily, že lidé vnímají vlaky více pozitivně v porovnání s autobusy. Cestují jimi raději. Důvodů pro to existuje hned několik. Do autobusů se hůře nastupuje, více znečišťují městské ovzduší, často zůstanou stát v dopravních zácpách a tím pádem nabývají zpoždění. Vlaky jsou naproti tomu spolehlivější, komfortnější, cestující se v nich snáze pohybují.
Vlakobusy dodají flexibilitu
Je pravděpodobné, že se ve světě budou objevovat další vlakobusy, které budou přitahovat pozornost městských lídrů. Bude se zřejmě stále více ukazovat, že odstraní velkou nevýhodu, kterou vlaky oproti autobusům mají – pružnost. Jakmile je možné měnit okruhy, po kterých se hromadné dopravní prostředky pohybují, prakticky libovolně, atraktivita vlakobusů výrazně naroste.
Změnit trasu metra je totiž vlastně nemožné, u tramvají velice obtížné a nákladné, u vlakobusů to nejspíše bude otázkou pouhého přemalování naváděcího pruhu, podle kterého se vůz orientuje a svou jízdu usměrňuje.
Jak se zdá, rozmachu vlakobusů nezabrání ani nedávná nehoda autonomního autobusu, ke které před pěti dny došlo v americkém Las Vegas. Kritici mu vyčítají, že zůstal stát uprostřed křižovatky. Jenže nehodu nezavinil samořiditelný autobus, nýbrž řidič nákladního vozu, který do něj narazil.
„Autobus udělal přesně to, co udělat měl. Zastavil, jakmile jeho senzory zaznamenaly blížící se jiný dopravní prostředek. Zastavil, aby nehodě předešel,“ uvedlo ve stanovisku vedení města Las Vegas. Podle odborníků k nehodě nemuselo dojít, pokud by byl i nákladní vůz samořiditelný. Lidé totiž na překvapivé události reagují s daleko větším zpožděním než stroje.
-usi-
Příspěvek Čínský autonomní vlakobus uhranul svět pochází z Ekonomický deník
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- CNY, čínský juan - převod měn na CZK, českou korunu
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Akcie ve světě - hodnoty indexů
- Akcie ve světě
- Akcie ve světě - grafy indexů
- Čínský autonomní vlakobus uhranul svět
- Čínská ekonomika zpomaluje, co na to svět?
- Čínské akcie předvádějí rally, letos již na světě nejziskovější
- Čínská krize hýbá ekonomikou světa! Cena energií a ropy se změní
- Svět bude mít 4 hlavní měny - USD,EUR,JPY a čínský jüan - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Svět bude mít 4 hlavní měny - USD,EUR,JPY a čínský jüan
Prezentace
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory