Nestlé a Unilever: Jaké řešení má obezřetnost v Evropě?
Unilever a Nestlé jsou mamuty spotřebního zboží. Mýdla Dove, zmrzliny Ben&Jerry´s, Magnum nebo Mövenpick, káva Nespresso nebo čokoláda Orion (v tuzemském případě). Vyhnout se jejich výrobkům (jenom po křídly Nestlé je více než 2 000 různých značek) je velmi obtížné. V úvodu roku se ale obě firmy ve snaze pokračovat v růstu musely obrátit na rozvíjející se trhy, když jejich tržby zasáhla opatrnost, s jakou do peněžek sahali zákazníci v západní Evropě a v USA.
Unilever vykázal za první tři měsíce letošního roku tržby očištěné o kurzové změny vyšší v meziročním srovnání o 2,9 procenta. Trh přitom počítal se zvýšením jenom o 2 procenta.
Tahounem tohoto růstu byly již zmíněné rozvíjející se trhy, kde se takto upravené tržby zvýšily o více než 6 procent. Kontrastem je pak vývoj na vyspělých trzích, kde se tržby dokonce snížily, a to o 1,5 procenta. To je pro firmu evidentně překvapením, což přiznal i finanční ředitel Graeme Pitkethly. Důvody pro to vidí na řadě míst, přičemž mezi možnými faktory uvádí kromě počasí nebo trablů s daňovými vratkami také třeba obavy hispánské komunity po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Řadu problémů Unilever řešil právě v Severní Americe, kde mu tržby klesly o procento.
Nestlé rostly tržby na organické bázi (tedy bez započítání kurzových změn, akvizic a odprodeje majetku) v prvním čtvrtletí o 2,3 procenta, což je zhruba stejně jako před rokem. Také ve švýcarském Vevey sídlící firma bojuje s váznoucí poptávkou v Severní Americe. Z jednotlivých regionů (Ameriky, Evropa s Blízkým východem a se severní Afrikou a Asie se subsaharskou Afrikou) jí organické tržby rostly nejvíce v tom posledním.
Oběma společnostem dělají starosti především Spojené státy. Nestlé se tam potýkalo s tuhou konkurencí v segmentu balených vod, kvůli které muselo zlevňovat. Unileveru vyvstala v USA konkurence ve zmrzlinách, konkrétně v podobě letos 110 let starého texaského výrobce zmrzlin, společnosti Blue Bell Creameries. Francouzský L'Oréal a americký Johnson & Johnson pak firmě konkurují v americkém segmentu prostředků péče o vlasy.
V Brazílii, která podle Mezinárodního měnového fondu míří do hluboké recese, se zákazníci obou evropských firem uchylovali k levnějším značkám, a v pevninské západní Evropě je pro obě firmy problémem nízká inflace. Podle konečných čísel Eurostatu rostly spotřebitelské ceny v zemích eura v březnu meziročně o 1,5 procenta, meziroční jádrová inflace očištěná o ceny energií, potravin, alkoholu a tabáku ale zvolnila na 0,7 procenta.
Unilever v únoru odmítl nabídku na převzetí od Kraft Heinz za obřích 143 miliard dolarů, díky které se akcie anglo-nizozemského obra vyšvihly v zimě na dlouhodobé rekordy, a snaží se teď utěšit investory. Firma nedávno oznámila, že plánuje prodat nebo odštěpit svoji divizi pomazánek a margarínů (když už si dají chléb, namažou si na něj lidé raději máslo), sloučit svoje divize potravin a občerstvení a posílit návratnost prostřednictvím vyšší dividendy a zpětného odkupu akcií.
Pokud jde o divizi pomazánek, její výsledky dnes Unilever zveřejnil vůbec poprvé. Tržby prodeje pomazánek klesly o 5,1 procenta a firma se nechala slyšet, že kdyby této divize nebylo, stouply by jí celkové základní tržby za čtvrtletí o 3,4 procenta. Analytici odhadují, že pokud na tuto divizi firma najde kupce, mohla by ji prodat za 7 až 8 miliardy EUR. Jestli ale nabízená cena nebude dostatečná, skupina ji podle Pitkethlyho raději vyčlení, než aby ji prodala úplně.
Akcie obou firem dnes po výsledcích rostly, Nestlé kolem poledne SELČ přidávaly na švýcarské burze SIX zhruba 0,66 % a akcie Unilever v Londýně rostly 1,47 %. Vývoj obou titulů za posledních 5 let zachycuje graf.
Zdroje: Unilever, Nestlé, WSJ, Eurostat, Patria.cz
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?