Za rok 2016 vzrostly tržby v maloobchodě o 5,6 %
Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy klesly v prosinci reálně meziměsíčně o 1,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 3,0 %, stejně jako bez očištění. Za celý rok 2016 meziročně vzrostly tržby v maloobchodě o 5,6 %.
V maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily v prosinci reálně meziměsíčně o 1,4 %. Tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní meziročně vzrostly o 3,0 %, stejný růst zaznamenaly tržby bez očištění (v prosinci 2016 i 2015 byl stejný počet pracovních dní). Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 6,8 %, za prodej nepotravinářského zboží o 4,1 % a potravin o 0,1 %.Nejvyšší růst zaznamenal internetový a zásilkový prodej (o 15,9 %). Zvýšení tržeb vykázaly také prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 4,6 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,9 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 2,4 %) a s oděvy a obuví (o 2,3 %). Tržby ve specializovaných prodejnách potravin vzrostly o 2,2 % a v nespecializovaných s převahou potravin stagnovaly. Nižší tržby vykázaly prodejny s potřebami pro domácnost, kde tržby klesly o 1,5 %.
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 101,1 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením a s potřebami pro domácnost.
Za celé 4. čtvrtletí 2016 se tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) zvýšily reálně meziročně o 4,2 % (ve 4. čtvrtletí 2016 i 2015 byl stejný počet pracovních dní). Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,5 %, za pohonné hmoty o 5,9 % a za potraviny o 0,2 %. V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby zvýšily o 4,3 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 4,7 % a za opravy motorových vozidel o 2,7 %.
Vývoj v roce 2016
Za celý rok 2016 v maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) vzrostly tržby reálně meziročně o 5,6 %, přičemž růst byl zaznamenán ve všech měsících roku 2016. Prodej pohonných hmot se celoročně zvýšil o 7,5 %, nepotravinářského zboží o 6,8 % a potravin o 3,3 %. Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 21,9 %). Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se tržby zvýšily za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,0 %, za výrobky pro domácnost o 6,0 %, za oděvy a obuv o 4,6 %, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 3,8 % a za počítačová a komunikační zařízení o 2,0 %. Průměrný cenový deflátor za rok 2016 činil 98,5 %.
V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně zvýšily o 8,0 %, v tom za prodej motorových vozidel o 8,6 % a za opravy motorových vozidel o 5,4 %.
Zdroj: Český statistický úřad
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory