6 tipů pro úspěšné překonání krizového období podniku
V podnikání
může nastat období, kterého jste se vždy obávali. Vaše firma se může dostat do
krize. Pro její překonání je nejdůležitější, abyste si sami přiznali, že se
v krizové situaci nacházíte. Uchopte ji pak pevně do svých rukou, sestavte
krizový plán a jednejte s chladnou hlavou a s nohama na zemi. Plán
pravidelně upravujte a mějte dokonalý přehled o svých penězích. V článku
vám představujeme šest tipů pro úspěšné překonání krizového období podniku.
TIP č. 1: Zastavte
krvácení
V první
řadě je důležité identifikovat příčinu krize. Není totiž možné přijít
s efektivním plánem pro cestu z krize, jestliže neznáte její příčinu.
Odhalte tedy oblasti, v nichž na penězích krvácíte, a odstřihněte je od
svého byznysu co nejdříve. Položte si otázky, zda nabízená služba generuje zisk
nebo zda je o nabízený produkt stále zájem. Jestliže jsou odpovědi negativní,
znamená to, že jsou tyto oblasti jednou z příčin krize. Reagujte včas na
potřeby svých zákazníků a komunikujte s nimi.
TIP č. 2: Eliminujte
emoce
Jestliže
čelíte krizi, která by mohla ohrozit chod vašeho podniku, měli byste jednat
s chladnou hlavou. V takových situacích je potřeba stanovit si
priority a vědět, co je opravdu důležité pro správný nástup na cestu
z útlumu. „Podnikatelé v době krize procházejí něčím podobným, co
lidé zažívají v různých etapách smutku. Pro správné vyvedení firmy
z těžkého období je to ale kontraproduktivní. Lidé totiž téměř nikdy
nedělají správná rozhodnutí, když jednají zahlceni emocemi,“ sdělil Jiří
Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, která působí na poli podnikového
poradenství, s tím, že ke zvládnutí krize je potřeba stát nohama pevně na
zemi, zhluboka se nadechnout a řídit se objektivním úsudkem.
TIP č. 3: Sledujte
svůj kapitál denně
Problémy
s tokem kapitálu mohou položit na kolena i takové společnosti, jež by jinak
měly našlápnuto k úspěšnému překonání krize. „Až 80 % selhání
v byznysu má původ v nedostatečné kontrole cash flow. Kalkulace toku
peněz je přitom jedním z nejdůležitějších kroků pro zvládnutí krize.
Příjmy a výdaje se denně mění a mít o nich dokonalý přehled je předpokladem pro
překonání krizového období a vytvoření krátkodobého i dlouhodobého plánu,“
uvedl Jiří Jemelka.
TIP č. 4: Sežeňte
si pomoc
Krize je
obtížné období a ne vždy ji můžete vyřešit sami. To platí dvojnásob
v případech, kdy vám chybí ty správné schopnosti a dovednosti pro krizový
management. Proto je dobré se obrátit na profesionály, kteří mají
s takovými situacemi zkušenosti a nejsou zatíženi osobními vztahy. Někdy
je totiž potřeba propustit dobrého zaměstnance-kamaráda či řešit obtížnou situaci
se zákazníky, což se pro vás může jevit jako nepřekonatelný úkol.
Specializované společnosti jsou však na to připraveny, a mohou tak zablokovat
případný problém v jeho zárodku.
TIP č. 5: Implementujte
krizový plán
Každý plán
by měl být postaven na specifických dílčích cílech, jichž je pro úspěšné
zvládnutí krize potřeba dosáhnout. Sepište v konkrétních krocích, co vše
je nutné vykonat, jaká by měla být časová osa a kdo je schopný jednotlivé úkoly
zvládnout. Tímto to však nekončí. Sestavený plán je poté nutné pravidelně
revidovat a kriticky pohlížet na plnění jednotlivých kroků.
TIP č. 6: Komunikujte
pravdivě a jasně
Nalhávání
si či překrucování reality k vyřešení problému nepomůže, ale naopak krizi
ještě prohloubí. Proto je potřeba se k problému postavit čelem a mít
jasnou komunikační strategii, a to jak ke svým zaměstnancům, tak i
k veřejnosti. Čím dříve si sami přiznáte, že je váš podnik v krizi,
tím dříve můžete nad situací převzít kontrolu. Motivujte své zaměstnance
pozitivním příběhem o změně, kterému všichni porozumí. Jakmile s nimi
totiž přestanete komunikovat, sami vycítí, že je něco v nepořádku a
nebudou vám věřit. Pro komunikaci s veřejností si pak určete jasnou
strategii a jednoho konkrétního člověka, který bude za společnost hovořit.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?