- Po 25% nárůstu v roce 2015 zvýšilo O2 v prvním čtvrtletí mírně provozní zisk EBITDA
- Výnosy dosáhly 9,031 miliardy korun, čistý zisk 1,244 miliardy korun
- Tlak na pokles výnosů zejména v oblasti roamingu a v segmentu firemních zákazníků kompenzuje O2 novými aktivitami
- V lednu O2 spustilo neomezené hlasové tarify i na pevných linkách
- O2 také vstupuje na trh výroby televizních přenosů s mezinárodním přesahem
- Na Slovensku O2 rozšířilo svoje aktivity o fixní služby
- Dividendu za rok 2015 ve výši 16 Kč začne O2 vyplácet 19. května
Operátor O2 dnes oznámil své provozní a finanční výsledky za 1. čtvrtletí 2016. Konsolidovaná data obsahují výsledky dceřiných společností včetně O2 Slovakia.
I přes narůstající tlak zejména v oblasti roamingu a firemních zákazníků se O2 podařilo udržet provozní zisk na úrovni loňského roku. Svou pozici společnost posílila v segmentu digitální televize O2 TV, mobilních dat a na Slovensku. Do budoucna plánuje O2 investovat do dalších rozvojových aktivit.
"Po mobilní revoluci v roce 2013 nyní nabízíme našim zákazníkům i neomezené volání z pevných linek do všech sítí. Díky nákupu nejmodernějšího přenosového vozu nabízíme výrobu televizních přenosů partnerům v České republice i v okolních zemích," říká předseda představenstva a generální ředitel O2 Czech Republic Tomáš Budník a dodává: "Novými aktivitami tak budeme kompenzovat negativní vliv evropské regulace roamingu a dlouhodobě neudržitelné cenové trendy v korporátním segmentu."
"Výnosy z O2 TV vzrostly v březnu meziročně téměř o 80 %. To nám vytváří prostor pro další investice do nákupu sportovního obsahu. Stále platí, že rok 2016 pro nás zůstává rokem zvýšených investic do oblastí, které ponesou růst v dalších letech," doplňuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel společnosti a pokračuje: "Budeme pokračovat v transformaci IT s cílem uvádět rychleji na trh nové služby. Na Slovensku budeme pokračovat v investicích souvisejících se vstupem na fixních trh a do výstavby mobilní LTE sítě."
Přehled provozních výsledků
Mobilní segment
Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 31. březnu 2016 výše 4 888 tisíc. Počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 0,2 % na 3 274 tisíc. Jejich podíl na celkové bázi dosáhl úrovně 67 %, což představuje meziroční nárůst o 1,8 procentních bodů. Počet zákazníků předplacených služeb dosáhl výše 1 614 tisíc.
Díky rozvoji vysokorychlostní mobilní sítě, nabídce tarifů s navýšeným množstvím dat i zjednodušení obnovy objemu dat při vyčerpání datového limitu vzrostl meziročně datový provoz o 56 %. Počet zákazníků, kteří využívají internet v mobilu, tak vzrostl o 14 % na 1 591 tis.
Každý druhý telefon v síti O2 již spadá do kategorie chytrých zařízení, každý pátý přitom podporuje technologii 4G LTE. Počet zákazníků, kteří vlastní nejen LTE telefon, ale mají zároveň vyměněnou i SIM kartou, která novou technologii podporuje, dosáhl ke konci března výše 564 tis. a nadále stoupá.
Segment pevných linek
Počet zákazníků O2 TV, která funguje na pevné lince od O2, překročil v březnu hranici 206 tisíc, meziročně o 9,3 % více. Na nové tarify, které společnost začala nabízet od 1. července 2015, již byli převedeni všichni zákazníci. Za rostoucím zájmem o digitální televizi stojí především její unikátní funkce (zpětné zhlédnutí, nahrávání apod.) a také vlastní televizní kanál O2 Sport s multidimenzí. Aplikaci O2 TV, která umožňuje sledovat oblíbené kanály také na mobilních zařízeních, eviduje téměř 700 tis. stažení.
Počet zákazníků, kteří využívají pevný internet xDSL, dosáhl na konci března 2016 výše 790 tis. Díky zrychlení internetu prostřednictvím výstavby předsunutých DSLAMů využívá vysokorychlostní internet založený na technologii VDSL už 58 % domácností, meziročně o 9 procentních bodů více. V průběhu 1. čtvrtletí O2 zvýšilo rychlost připojení pro téměř 40 tisíc domácností.
Oblast pevných hlasových linek vykazuje dlouhodobě klesající trend. V lednu 2016 proto představila společnost dva nové tarify, které přináší neomezené volání do všech mobilních i pevných sítí po celé ČR, resp. do nejčastěji volaných světových destinací. Zákazníci již nemusí počítat provolané minuty ani neplatí žádný poplatek za pronájem linky. Celkový počet pevných linek dosáhl na konci března výše 803 tis. zákazníků.
Přehled finančních výsledků
Celkové konsolidované provozní výnosy se v prvním čtvrtletí roku 2016 snížily meziročně o 1,3 % na 9 031 mil. Kč. Provozní výnosy v České republice dosáhly výše 7 463 mil. Kč, což představuje meziroční pokles o 1,7 %. Výnosy v segmentu pevných linek poklesly
o 2,2 % na 2 828 mil. Kč a výnosy mobilního segmentu zaznamenaly pokles o 1,4 % na 4 635 mil. Kč.
Finanční ukazatel EBITDA vzrostl v prvním čtvrtletí roku 2016 meziročně o 5,3 % na 2 503 mil. Kč.
Pozitivní vývoj i nadále vykazují finanční výsledky na Slovensku. Celkové výnosy dosáhly výše 1 614 mil. Kč, což představuje meziroční nárůst o 0,3 %. Výnosy denominované v eurech vzrostly o 2,5 %.
KLÍČOVÉ FINANČNÍ A PROVOZNÍ UKAZATELE
Finanční ukazatele skupiny
Finanční ukazatele | Q1 2016 | Q1 2015 | Meziroční změna |
Provozní výnosy | 9 031 mil. Kč | 9 151 mil. Kč | -1,3 % |
Celkové náklady - z toho provozní náklady | 6 660 mil. Kč 1 978 mil. Kč | 6 709 mil. Kč 1 981 mil. Kč | - 0,7 % -0,2% |
EBITDA | 2 503 mil. Kč | 2 378 mil. Kč | + 5,3 % |
EBITDA marže | 27,7 % | 26,0 % | + 1,7 p. b. |
Čistý zisk | 1 244 mil. Kč | 1 070 mil. Kč | + 16,2 % |
Provozní ukazatele - Česká republika
Počet zákazníků mobilních služeb | Q1 2016 | Q1 2015 | Meziroční změna |
Tarifní zákazníci | 3 274 tis. | 3 269 tis. | + 0,2 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | 1 614 tis. | 1 744 tis. | -7,5 % |
Celkem | 4 888 tis. | 5 013 tis. | -2,5 % |
Průměrný výnos na zákazníka (ARPU) | 284 Kč | 280 Kč | + 1,4 % |
Počet zákazníků využívajících fixní služby | Q1 2016 | Q1 2015 | Meziroční změna |
O2 TV | 206 tis. | 188 tis. | + 9,3 % |
Aplikace O2 TV (počet stažení) | 680 tis. | 300 tis. | +127 % |
xDSL | 790 tis. | 801 tis. | - 1,3 % |
VDSL | 455 tis. | 395 tis. | + 15,3 % |
Pevné hlasové linky | 803 tis. | 906 tis. | - 11,4 % |
Chytré telefony | Q1 2016 | Q1 2015 | Meziroční změna |
Podíl chytrých telefonů v síti O2 | 50,4 % | 41,6 % | + 8,8 p.b. |