Tichá hrozba, která může ropným firmám definitivně zlomit vaz
Svět se ještě nedávno děsil, co přijde, až vyschnou světovézásoby ropy. Jak se ale ukazuje, na světě je více ropy, než dosud studie tvrdily. Využitelné zásoby suroviny se zvyšují díky rozvoji frakování či těžbě z dříve nedostupných podmořských ložisek a ropných písků. Na druhé straně rovnice je naopak klesající poptávka po ropě, což tlačí její ceny dolů. Černé zlato rozhodně nezažívá zlatéčasy, ten největší šok, který ho může definitivně srazit k zemi, ale teprve přichází.
Velká část poptávky po ropě plyne z automobilové dopravy. Na planetě je podle odhadů aktuálně asi miliarda aut s konvenčním pohonem. Věk benzínu ale podle technologických vizionářů pomalu končí.
Automobilky Tesla Motors a Chevrolet chtějí již brzy na trh uvést elektromobily s dojezdem přes 300 kilometrů za méně než 30 000 USD, což se pro toto dynamicky se rozvíjející odvětví může stát zlomovým bodem. Miliardy dolarů navíc do vývoje elektromobilů nelijí jen tito výrobci, masivně do aut na elektrický pohon investují prakticky všechny velké automobilky, včetně Fordu, Volkswagenu, Nissanu nebo BMW. Aktivní jsou i technologické giganty jako Apple a Google.
Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) předpokládá, že v roce 2040 budou auta na elektrický pohon tvořit jen asi procento z celkového počtu automobilů na Zemi. Podobně smýšlí i ropný obr ExxonMobil. Jenže vezmeme-li v úvahu dynamiku vývoje nových technologií, kterou lze vyjádřit v podobě takzvané S křivky, mohlo by již v roce 2040 být každé druhé auto poháněné elektřinou.
Navzdory propadu cen ropy loni celosvětový prodej elektromobilůvzrostl o 60 %. Pokud by poptávka po vozech na elektrický pohon pokračovala stejným tempem jako dosud, převis nabídky ropynad poptávkou po ní dosahující aktuálně dvou milionůbarelů denně by se nejpozději do roku 2023 zdvojnásobil. Do roku 2040 by se pak podle tohoto scénáře mohla poptávka po ropě kvůli poklesu počtu aut na konvenční pohon snížit o dalších zhruba 16 milionůbarelů denně.
Další vývoj bude záviset na mnoha faktorech, mimo jiné na vývoji cen baterií, které jsou alfou a omegou elektromobilů. I v této oblasti ale odborníci předpokládají celkově příznivý vývoj. Jak upozorňuje Colin McKerracher z Bloomberg New Energy Finance, od roku 2010 ceny lithium-iontových baterií spadly asi o 65 % na zhruba 350 USD na kilowatthodinu a vývoj naznačuje, že do roku 2030 by se mohla jejich cena v přepočtu na kilowatthodinu snížit až na 120 USD.
ekonomických a tržních rizik. Banka ale překvapila tím, že chce oproti prosincovým plánům výrazně zvolnit, pokud jde o další zvyšování úroků.
10 věcí, které investiční profíci řekli o současném trhu
Pokud máme trh od začátku letošního roku definovat jedním slovem, pak jím asi budou "turbulence". Jak na neklidnou situaci ve finančním světě reagují investiční profesionálové a kde vidí nejatraktivnější příležitosti?