Záměr zákona o podpoře výzkumu počítá se vznikem nového ministerstva
Vznik ministerstva pro výzkum a vývoj by mohl být jedním z dopadů nového zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací. Má vyjít až na 200 milionů ročně.
Podle věcného záměru zákona zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací (VVI) by mohlo dojít ke vzniku nového centrálního úřadu, kterým by bylo ministerstvo pro výzkum a vývoj. Toto ministerstvo by převzalo do své gesce od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy agendu, která se by se týkala pouze vědy, výzkumu a inovací. S takovým řešením počítá jedna z variant předloženého věcného návrhu uvedeného zákona. Nové ministerstvo by mělo mít až 150 zaměstnanců a jeho provoz by nás měl vyjít přibližně na 200 milionů ročně. Pokud bude tato varianta schválena, úřad vznikne k 1. lednu 2017.
Věcný záměr zákona o podpoře VVI počítá v zásadě se třemi variantami, jak legislativně zapracovat příslušná nařízení Evropské komise do naší legislativy, a to varianta nulová, první a druhá. Varianta nulová vesměs počítá se zachováním současného stavu.
K nulové variantě předložený materiál říká: „Pokračování současného stavu si lze představit snad jen za podmínek funkčních samoregulačních mechanismů, vzdání se možnosti využívání dalších kategorií podpory dle modernizovaných evropských předpisů, rezignování na inovativní postupy, efektivnější řízení a zvyšování konkurenceschopnosti ČR. Vzhledem k dlouhodobě kritickému trendu je tak nulová varianta zásadně nevhodná.“
Varianta č. 1 počítá s úpravou stávajících předpisů pro oblast VVI, a to především zákonů o z řízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, zákonů o vysokých školách, o veřejných výzkumných institucích, o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících činnostech a dalších souvisejících předpisů. Předkladatel proto nedoporučuje z důvodu velkého množství změn pouhou rekodifikaci stávajících předpisů. Varianta č. 1 se tak jeví jako nepraktická.
Proto s největší pravděpodobností bude prosazena varianta č. 2, která počítá s přijetím zcela nového zákona na podporu VVI. Ten by měl nahradit stávající Zákon 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků.
V rámci varianty č. 2 se uvažuje o třech možnostech, jak vyřešit otázku agendy. Ty se liší uspořádáním agend v oblasti VVI mezi nové ministerstvo, ministerstvo školství, Radu pro výzkum, vývoj a inovace a výzkumné agentury GAČR a TAČR. Výzkumné agentury by tak mohly spadat pod ministerstvo pro výzkum a vývoj, případně pod MŠMT (GAČR) a MPO (TAČR).
Vládní materiál rovněž hodnotí náklady a přínosy všech tří variant. Nulovou variantu hodnotí jako nesystémovou, nepřehlednou, sice s relativně nejnižšími náklady, ale také nejnižšími přínosy. Naopak u varianty, která by s sebou nesla vznik nového ministerstva, jsou zmíněny relativně vysoké náklady, související s přípravou celého zákona a provozní náklady MVV. Přínosy této varianty pak spočívají především v centralizaci agendy VVI a dále pak v úsporách z rozsahu, ze specializace, snížení rizika zneužití a neefektivního využití veřejných prostředků a snížení administrativních nákladů a zvýšení produktivity práce.
-usi-
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři