Pulp fiction: Velký Wýprask nám přivede Čínu až k hranicím
Původně jsem měl pro dnešní příspěvek do Zaostřeno na blue chips předpřipravené něco jiného, ale z evidentních důvodů bych se namísto toho rád trochu věnoval koncernu VW. Konec konců se tak úplně nevzdálím ani nosnému tématu, kterému se tento týden věnuji – německým akciím a firmám, které jsou orientovány spíše na východ (a tudíž nyní čelí problémům), nebo na západ (a tudíž mají díky USA lepší výhled). VW patří do první skupiny. To mu samo o sobě určitě dělá vrásky na čele, protože problémy v Číně a následně v celém regionu, kde má VW silnější pozici, jsou do značné míry strukturálního a tudíž dlouhodobého rázu. BMW a Daimler mají naopak větší podíl tržeb generovaný v USA a poslední vývoj ukazuje, že VW může na nějakou dobu zapomenout na to, že by tam jejich náskok dohnal.
Do širšího kontextu jsou současné problémy VW hezky zasazeny třeba v článku „Rozbřesk - Volkswagen, páteř českého průmyslu, pod těžkou palbou“ a v „Sell first, think later; co se vlastně ve VW stalo? (+ komentář analytika)“. Ač už toho bylo celkově napsáno dost, přece jen bych rád přidal zejména určitý „hard core“ fundamentální pohled.
Pár základních čísel...
Zatímco čistý zisk v minulém roce dosáhl oněch necelých 15 miliard eur (a meziročně rostl), provozní tok hotovosti byl na necelých 11 miliardách eur (a meziročně klesl). K tomu musíme odečíst investice do dlouhodobých provozních aktiv, tedy CapEx. Ten minulý rok dosáhl 12 miliard eur a po CapEx je tedy VW celkem hluboko v záporu! V roce 2013 byl na této úrovni cca 1 miliardu eur v plusu, v roce 2012 byl v záporu a celkově se tak nějak potácí kolem nuly. A to ještě nebereme v úvahu část finančního CF, která by při odvozování toho, jaké volné CF VW generuje, měla být také započítána.
Do těchto neradostných čísel významně promlouvají investice do pracovního kapitálu (20 miliard eur v roce 2014), které z části souvisí s financováním klientů firmy a které se mění s tím, jak rychle/pomalu firma roste. Základní fakta se ale nemění: VW a řada (spíše většina) automobilek v podstatě počítají každou korunu, respektive euro, dolar, či japonský jen (Škoda je výjimkou, ale do toho do značné míry promlouvá to, že je součástí koncernu, sama o sobě by vykazovala jiná čísla).
Zdroj: FT
Pokud VW a spol. nyní počítají každou korunu, znamená to, že i jejich kapitalizace je velmi citlivá i na malé změny počtu těchto korun – je velmi citlivá i na malé změny odhadů volného toku hotovosti. Což neznamená nic jiného, než že z akcií VW bude asi na delší dobu horská dráha. Pokoušet se o nějaké valuační odhady nemá smysl, s určitou nadsázkou bych řekl, že akcie jako Tesla jsou nyní ve srovnání s VW konzervativní investicí.
Pár dalších úvah a pulp finance fiction
Automobilky jsou celkově ve stavu nestabilní rovnováhy. Je to asi taková rovnováha, jakou vykazuje pomalu plující trajekt – vše funguje, moře je dokonce relativně klidné, blíží se ale břeh. Pokud se nic nezmění, přijde katastrofa. Oním břehem může být pro řadu automobilek, respektive jejich akcií prostě to, že jejich tok hotovosti je napjatý. Tržby rostou, rostou investice včetně investic do pracovního kapitálu (pojících se do značné míry s financováním prodejů – viz výše), ale volný tok hotovosti poměrně strádá. Jako by se nechumelilo, automobilky platí poměrně vysoké dividendy.
Můžeme tvrdit, že to vše je investice do budoucnosti, ale kdy by ta lepší budoucnost měla přijít? Nyní se navíc ukazuje, že těsně pod hladinou jsou skaliska jménem Google, Apple, či Tesla. A možná tam jsou i automobilky z Číny, i když se zatím spíše zdá, že tato meta je pro čínské plánovače zatím za hranicí dosažitelného. Možná že katalyzátorem velkých M&A změn tak nakonec bude kandidát ještě nedávno nejméně pravděpodobný – VW.
Pokud se vydáme do oblasti „pulp finance fiction“, můžeme spekulovat třeba o tom, že by se současný skandálem zdestruovaný VW nakonec stal M&A vstupenkou do světa skutečných automobilů pro čínské firmy. Celý příběh a strategie VW by se tak naplnily, ale pro něj poněkud nemilým způsobem. Jak jsem totiž uvedl na začátku, VW je na rozdíl od jiných německých automobilek více zaměřen na Čínu a právě tato země by ho v této naší finance-fiction nakonec skutečně „zachránila“. VW už dnes do určité míry slouží české ekonomice jako „čínská spojka“, nakonec by nám tak dokázal Čínu přivést až k našim hranicím. A zazvonil zvonec ...
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Pulp fiction: Velký Wýprask nám přivede Čínu až k hranicím
- PULP FICTION, spol. s .r.o. v likvidaci , IČO 25770675 - data ze statistického úřadu
- Cafe Pulp Fiction, s.r.o. v likvidaci - Zdroje dat
- PULP FICTION, spol. s .r.o. v likvidaci aktuálně - Změny a události ve společnosti
- PULP FICTION, spol. s .r.o. v likvidaci - obchodní rejstřík, úplný výpis
- Hranice III-Velká 47, Hranice na parcele st. 37/1 v KÚ Velká u Hranic - statistika
- Hranice III-Velká 151, Hranice na parcele st. 231 v KÚ Velká u Hranic - statistika
- Hranice III-Velká 142, Hranice na parcele st. 207 v KÚ Velká u Hranic - statistika
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?