Nášlektor.cz: Jak na správný seminář?
Denně probíhá v Česku tisíce seminářů. Ať už na vysokých školách, ve firmách či na úřadech. Ne vždy jsou však vedeny správnou a účinnou formou. Jak má vypadat struktura semináře tak, aby obsahoval všechny potřebné části? Dlouholetá lektorka a konzultantka pro byznys PaedDr. Olga Medlíková z týmu konceptu rozvoje interních vzdělavatelů Nášlektor.cz uvádí rady, které se v praxi velmi osvědčily při školení školitelů ve firmách a při firemních vzdělávacích akcích.
Seminář může být forma výuky, při které se jeho účastníci podílejí, na rozdíl od školení, na výuce aktivně. Zároveň je známý jako určitý typ vysokoškolské výuky či doplňující forma přednášek rozvíjející samostatnou práci a myšlení studentů. Ve firemním vzdělávání to platí dvojnásob. Přesto nejsou semináře mnohdy vedeny tak, aby na nich účastníci, ať už studenti nebo naopak pracovníci firem a manažeři neplýtvali drahocenným časem.
„Rituály tvoří atmosféru a jejich roli není radno podceňovat. Méně je někdy více, a tak raději pořádně protrénovat, než zahrnout lavinou informací. Lidé také potřebují vědět, co se bude dít a co jim to přinese, než s čímkoliv lektoři začnou,“ upozorňuje na základní nešvary lektorka a konzultantka pro byznys PaedDr. Olga Medlíková.
Odborným lektorům se osvědčil zejména tento model či postup vedení semináře:
Úvodní rituály
Lektor by se měl nejprve představit celé skupině a seznámit je se svým profesním zaměřením a kvalifikací. Dále pak zajistit seznámení skupiny, nejlépe hravým nebo zajímavým způsobem. Vhodné je i vyvěsit vizualizovaný program vzdělávací akce. Osvědčuje se seznámit účastníky s procesem vzdělávací akce, programem či metodami práce a rovněž se na úvod domluvit na oslovování (jména, přezdívky, tituly, vykání, tykání) a na pravidlech.
Uvolnění
V této fázi se volí takzvaný icebreaker podle situace a stavu skupiny. Například na rozehřátí, na podporu seznámení se, na povzbuzení.
Znalost
Účastníci by se měli seznámit s celkovým rámcem tématu, lektor by měl téma uvést do souvislostí s praktickými potřebami účastníků. Popsat, co se bude dít a proč, říct, kolik bodů bude blok obsahovat. Školitel by dále měl přednést potřebné informace, spojit mluvené slovo s podklady a materiálem, udat zdroj. Klíčové teze je dobré vizualizovat a tyto vizuály umístit před očima posluchačů. Dobré je také podle zkušeností shrnout základní prvky teoretické části, jejich přínos a motivovat účastníky z řad pracovníků firem k nácviku.
Dovednost
Dovednosti mohou školitelé provozovat s teoretickou částí nebo je rozvíjet v samostatném bloku. Na počátek práce s dovednostmi Olga Medlíková doporučuje vždy popsat, co se bude dít a co má být výstupem praktické části. Pokud bude člověk používat kameru, měl by zdůraznit výhody zpětné vazby z kamerového záznamu (mnoho lidí má totiž stále vůči kameře blok). Pomáhá motivovat účastníky k diskuzi, aby sdělovali své dojmy, ptali se, spolupracovali.
Trénink
Často se s blokem dovedností propojuje trénink. Může však stát i odděleně. Měl by obsahovat kamerový záznam a k němu i zpětnou vazbu. Je rovněž dobré jít více do hloubky, aby měli lidé na semináři na konci takového tréninku pocit, že dané věci skutečně rozumí.
Ověření
Pracovníkům na semináři se osvědčuje vysvětlit, jak bude probíhat ověřování výsledků vzdělávací akce a jaký účel toto ověření má. A co k ověření použít? Například soutěže, kvíz, test, různé formy zpětné vazby.
Shrnutí
Na závěr je vhodné shrnout klíčové body, a to nejpohodlněji pomocí „vizuálů“. Lektor by měl také zdůraznit jejich užitek pro posluchače a uvést klíčové body do souvislosti s osobním či pracovním životem účastníků semináře. Pomáhá rovněž upozornit na to, co lidi ještě čeká, co mohou navštívit nebo absolvovat (vyplnění formulářů, vyplnění individuálního plánu rozvoje, rozhovor s manažerem).
Závěrečné rituály
Hodí se použít závěrečné icebreakery (hra, rituál loučení, vtip, promítnutí fotek z akce). Dále poděkovat za práci, ocenit účastníky. Rozdat osvědčení, certifikáty, dárky, upomínkové předměty a počkat, až se všichni sbalí a odejdou nebo je vyprovodit osobně z učebny.
PaedDr.
Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové
organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých
v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci,
řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a
protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci,
rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje
s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady,
členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business
and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které
učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací,
lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku
v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala
Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách
i v Německu.
Více informací naleznete na: http://satnik.net/
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select