Dvakrát měř, jednou řež. Podobné přísloví platí pro ty, kteří chtějí vsadit na letošní Santa Claus rally na akciovém trhu.
Pro tento sezónní vzorec neexistuje přesná definice. Skeptici
namítají, že jde jen o trik brokerů, jak z klientů vytáhnout co nejvíce
na poplatcích. Přesnou definici hledali v Hulbert Financial Digest v
průzkumu mezi stovkami respondentů z řad finančních poradců.
1. Akciový trh má tendenci v určitém období prosince růst
Tato definice je nejméně přesná. Vždyť akciový trh má tendenci ke
vzestupu prakticky v každém měsíci. Takto bychom mohli sázet na
velikonoční rally, nebo naopak o Vánocích očekávat pokles trhu, protože
"někdy koncem roku" máte trh také tendenci padat. Existují tedy vůbec
nějaké statistické důkazy pro silnější akciový prosinec?
Pro zjištění, jak to tedy ve skutečnosti je, byla podrobena analýze
data o indexu Dow Jones Industrial Average zpětně až do roku 1896, kdy
index vznikl. Pro každý prosinec byl vypočten maximální výnos, kterého
byste dosáhli, kdybyste nakoupili na minimu a prodali na nejvyšší
zavírací ceně.
Je nutné vzít v úvahu, že ve skutečném světě byste takovéto výnosy
realizovali jen stěží vzhledem k obtížnosti časování trhu (ideální
vstupní a výstupní body lze najít až zpětně). I tak je ale analýza
smysluplná, protože odhaluje maximální prosincový potenciál rally trhu.
Tímto způsobem se analytici dopracovali k průměrnému maximálnímu
prosincovému výkonu 4,80 %. Na měsíční bázi to není vůbec špatné,
anualizovaně by to znamenalo 75,9% výnos.
Bohužel není prosinec takto unikátní jen v tomto ohledu. Šest jiných
měsíců má potenciál ještě většího růstu. A průměr pro všechny měsíce
vychází na 4,82 %, což se od prosince statisticky neodlišuje. Z tohoto
pohledu tedy nelze definici Santa Claus rally statisticky podložit.
2. Prosinec bývá silným měsícem pro akcie
Stejně jako první definice je i tato těžko statisticky doložitelná.
Průměrný výnos Dow v prosinci přesahuje průměr: 1,43 % versus 0,53 % pro
ostatních 11 kalendářních měsíců. Patrný je ale enormní rozptyl mezi
měsíci. Například červnový průměrný výnos je ještě vyšší než prosincový.
A navíc, i přes slušný průměrný výnos bylo v historii také mnoho
prosinců, v nichž Dow zažil poklesy (takových případů bylo od roku 1896
28 %).
Vzhledem k takto velkému rozptylu nelze najít statisticky významný
rozdíl mezi prosincovým průměrným výnosem a ostatními měsíci. Na hladině
významnosti 95 %, kterou statistici využívají pro své analýzy
nejčastěji, nebylo možné najít podstatný rozdíl mezi prosincem a
ostatními měsíci.
Ze zkoumání navíc vyplývá, že listopad v posledních letech "kradl"
část z prosincové rally, protože se investoři snažili trh přechytračit a
naskočit do očekávané rally s předstihem, tedy zvýšením akciové
expozice již v listopadu. Pokud se tak bude dít nadále, bude méně
pravděpodobné, že by prosinec v budoucnu mohl nabízet výnosy na
historickém průměru.
3. Akciím se daří díky Vánocům a Novému roku
Od vytvoření indexu Dow koncem 19. století zažíval trh zpravidla
rally o 1,04 % mezi Vánocemi a Novým rokem. To je obzvláště zajímavý
jev, protože tato perioda se skládá zpravidla jen ze čtyř obchodních
dnů. Ani zde ale není pravděpodobnost rally tak vysoká, ve 23 % případů
za posledních 118 let bylo toto období ztrátové.
Silný akciový trh na konci roku byl typickým fenoménem začátku
minulého století. Sezónní tah na branku ale od té doby oslabuje. Za
posledních 50 let například období konce roku přinášelo průměrný výnos
jen 0,44 % proti dřívějším 1,49 %. A v posledních dekádách byl průměr
ještě nižší - za posledních 30 let to bylo jen 0,23 %. Tento výnos je
tak nízký, že by ani nepřesáhl transakční náklady.
Bude tedy letos Santa štědrý? Může být, ale nemá k tomu o nic větší důvod než v jakémkoli jiném období roku.