(Kurzy.cz)
Komentáře k inflaci - vrací se růst cen potravin
Tento týden plný makroekonomických statistik zakončuje inflace. Ta meziročně mírně zrychlila. Dostala se na hodnotu 0,7 %. Meziměsíčně ale ceny klesly o dvě desetiny procenta. Inflace se pomalu vrací do svých starých kolejí. Nejen že se pomalu začíná blížit jednomu procentu, které je vytouženou metou pro letošní rok. Ale i svou strukturou se vrací k tomu, co jsme ještě před nedávnem sledovali. Zatímco v řadě odvětví ceny klesají, v potravinách opět rostou. Inflaci tvoří prakticky dvě oblasti - potraviny a alkoholické nápoje s tabákem. Ostatní odvětví na ni nemají až takový vliv, i když v meziročním srovnání se jejich ceny změnily. Takovým příkladem může být oblast oblečení a obuvi. Tady sice ceny vzrostly o 2,9 %, ale na výsledné hodnotě se to projevilo jen desetinou procentního bodu.
Z pohledu toho, která oblast se podílí nejvíce na nízkých cenách, je to stále bydlení, voda, energie, které klesají sice jen o 0,7 %, ale na rodinné rozpočty mají velký dopad. Jde totiž o nutné výdaje, které lidé musejí platit. Díky tomu se prakticky nemohou vyhnout tomu, když ceny rostou. Ale stejně to platí i při poklesu cen. V rodinných rozpočtech by tak díky poklesu cen mělo zůstat více peněz.
Celkově inflace není nijak zásadní, ani když tento měsíc vzrostla. Hodnota 0,7 % je stále hodně pod průměrem a není potřeba se jí jakkoli obávat. Je to výhoda hlavně pro koncové spotřebitele, protože inflace jim nebude ničit jejich přírůstky na mzdách. Tím bude jejich koupěschopnost růst. Jinými slovy, budou si moci koupit více.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Do konce letošního roku očekávám, že spotřebitelská inflace v meziročním vyjádření zůstane pod 1 %. Momentálně nevidím žádné silné proinflační tlaky, které by mohly růst spotřebitelských cen výrazněji uspíšit.
Růst spotřebitelských cen v první polovině letošního roku jen těsně překonával nulové hodnoty a Česká republika balancovala na hraně deflace. To se v posledních měsících změnilo, když se míra inflace v meziročním srovnání vzdálila od nulových hodnot. Důkazem budiž zářijové výsledky. Spotřebitelské ceny v září oproti předchozímu měsíci sice poklesly o 0,2 %. V meziročním srovnání však došlo k růstu cen o 0,7 %, který je prozatím nejvyšší v tomto roce.Pokles cen v měsíčním srovnání překvapivý není. V září došlo tradičně k poklesu cen dovolených v důsledku končící letní sezóny a některých druhů potravin, jako například jablek, brambor či jogurtů. Oproti tomu vzrostly některé sociálně citlivé položky, jako jsou poplatky za mateřské školy, školní družiny a stravování v těchto institucích. Zvýšily se i ceny obuvi a odívání a některých druhů potravin, především citrusových plodů.
V meziročním srovnání vzrostly ceny potravin o 2,4 %, obuvi o 3,9 % a dovolených o 3,8 %. Ceny dolů naopak tlačila levnější elektřina a nižší ceny mobilních operátorů. Tyto vlivy však budou do konce letošního roku postupně vyprchávat, což povede k pokračujícímu růstu spotřebitelských cen směrem k 1 %.
Do konce letošního roku očekávám, že spotřebitelská inflace v meziročním vyjádření zůstane pod 1 %. Momentálně nevidím žádné silné proinflační tlaky, které by mohly růst spotřebitelských cen výrazněji uspíšit.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA CZ
Více zpráv k tématu Inflace
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?