Nemáte taková prodejní čísla, jaká byste si přáli? Pak se následující řádky týkají možná i Vás…
A je to opět tady. Ne, nemám tím na mysli blížící se Vánoce, rozdávání prezentů klientům, nákup dárku pro své nejbližší na poslední chvíli – zrovna, když je ve všech obchodech narváno až k prasknutí, protože většina lidí kolem Vás shání dárky stejně tak na poslední chvíli jako Vy. To by byla ta lepší část příběhu. Mluvím o razantním řešení situace ve firmě, která nemá v prodejích čísla… O to horší je situace tíživá, když člověk stojí tváří v tvář křesťanským svátkům na jedné straně a jedním „šmahem“ musí nemilosrdně řešit krizovou situace ve firmě na straně druhé. Již jsem to několikrát se svými klienty zažil – majitel či management firmy nechal zajít ekonomicko-obchodní situaci podniku tak daleko, že navzdory jakýmkoliv pokusům o oživení prodejů a zlepšení cash-flow, nezbyde než přistoupit k nepopulárním řezům, aby se společnost vůbec dostala k pověstné „kladné nule“ měsíčního hospodářského výsledku.
Krizové situace ve firmách většinou nevznikají ze dne na den, mají svůj
vývoj v čase, svou genezi, jedná se o řetězec příčin a následků, které
zrají v horizontu měsíců. Stále častěji se však setkávám s tím samým –
firmě se dařilo, prodeje šly nahoru, zákazníci zasílali objednávky… dřív, kdysi
v oněch letech před krizí (jakkoliv to slovo nemám rád). Pak přišel útlum
prodejů a vedení firmy nic extra zvláštního nedělalo pro to, aby se oživily
prodeje. Aby se situace řešila razantněji, aby se zabránilo poklesům tržeb.
Situace následně eskaluje v zhoršené cash-flow, obchodníci stále nepochopili
(či management firmy je nepřesvědčil o tom), že skončila doba, kdy se firma
vezla na vlně konjunktury a stačila relativně mírná obchodní aktivita k tomu,
aby se dosahovaly dobré výsledky. Prodeje klesly, byť ne ze dne na den a když
bylo nejhůř, „porozhlédneme se po nějakém expertovi“, který nám pomůže s čísly
nahoru. Na scénu přichází naše firma. Trpělivě a přesně vedeme management i
obchodníky firmy k tomu, jak a v čem změnit marketing a obchodní
aktivitu. V porovnání s dobou, kdy docházelo k poklesům čísel v prodeji
(bavíme se o dlouhých měsících a letech), klient po naší společnosti chce
oživení v nejbližším kvartále či dvou. Změnit však myšlení obchodníků,
neřku-li jejich aktivitu, prodejní dovednosti, zaměření se na vytrvalé budování
vztahů se zákazníky, překopání obchodních hodnot, osobního založení a pracovní
morálky… tohle vše ze dne na den s člověkem neprovedete. Zvláště, když 5 i
více roků věci dělal svým zaběhlým postupem a na tomto způsobu svého vlastního
fungování si dál trvá, doslova lpí. Měnit nic nechce a nebude. Trpělivě
vysvětlujete, přesvědčujete, ukazujete. Chytrému napověz… Pár obchodníků se
chytne, ale další ne. Někdo sám odejde, jiní setrvávají v zarputilé rezistenci.
A situace dozrává.
Vedení firmy již nemá dál trpělivost a finanční stránka věci je neúprosná
– věci se musí řešit mnohem rychleji, než bychom všichni chtěli. Dochází ke
škrtům, k propouštění, k výměně pracovníků na obchodním oddělení. Starý
tým nepřijal nové nároky. A pravidla pro prodej a účetní výkazy jsou
nemilosrdné. Kdo za tuto situaci může? Vedení, které mělo situaci začít řešit razantněji
mnohem dříve? Z čeho je vinit? Z toho, že majitelé začali kdysi v garáži
a svým nadšením a úsilím, intuicí a oběťmi posunuli firmu na hranice svých
vlastních možností a v jisté chvíli jim podnik přerostl přes hlavu? Manažeři,
kteří byli do funkcí jmenování hlavně díky tomu, že se projevili jako trochu
schopnější pracovníci, než jsou jejich vrstevníci, kolegové? Kdo mohl tušit, že
když to šlo tak dobře, najednou zakázky přestanou chodit jako na běžícím páse.
A dělat opatření, která v době expanze budou znít nepochopitelně – utužit disciplínu
lidí, dát jasnější pravidla, víc vyžadovat plnění konkrétních úkolů,
zprofesionalizovat počáteční relativně amatérské nadšení… kdo by chtěl být
nepopulární? Tak koho vinit? Obchodníky, kteří prostě jen léta dělali svou
práci, jezdili po zákaznících, nabízeli, ukazovali katalogy a předkládali
ceníky? Nikdo jim neříkal, že něco dělají špatně, když tvrdí, že mají kvalitní
produkty či rychlý servis. Mimochodem kdo dnes neříká, že nemá kvalitní
produkty a skvělý servis? Kvalita se sama neprodá a obchodní klišé samy o sobě
nikoho nepřesvědčí. Mám husí kůži, když mi prodejce říká, že jeho výrobek je
kvalitní. Čeká, že toto kouzelné slovo mě jako zákazníka přesvědčí? Kvalita ani
samotná výhodná cena produkt jako takový neprodají. V dnešní záplavě
vjemů, marketingových ataků, přehršeli výrobků a služeb ne. Na scénu se dostává
umění přesvědčit, umění prodat. A najednou se po obchodnících chce něco víc –
aby skutečně obchodovali, prodávali, učili se budovat vztahy, přesvědčovali,
nejen „jezdili po zákaznících“ a rozdávali katalogy plus ceníky. Někde vina být
musí. Na sebe člověk nerad ukazuje, ale je tu přece pořád ještě naše firma. Na
těch chlapících si vyliji svou frustraci a zlost, tak přemýšlí mnozí
zaměstnanci. Jsme důslední, ukazujeme lidem v obchodě a managementu, jak
dělat věci jinak, efektivněji, produktivněji, účinněji. Jsme neoblíbení. Děláme
nepopulární kroky. A hrome, proč jsme tak důslední a tolik lpíme na disciplíně.
Dokud jsme se neobjevili na scéně, lidé ve firmě si žili „jednu velkou
párty“, jak to označil pracovník jednoho našeho klienta. A teď tu najednou jsme
my, chceme disciplínu, výkon, nasazení na doraz? Chceme něco takového jako je
požadavek, aby se lidé učili nové věci, dělali svou činnost novým způsobem,
dávali ze sebe víc, byli kreativní… Ne, v nás to nebude. Ale my jsme ti zlí. Mezitím situace dozrála,
jak píši výše, už to není jen „bububu“, jde se propouštět, firma prostě nemá peníze
na to, aby donekonečna dotovala provoz, materiál, nákup, mzdy, končila každý
měsíc s výraznou ztrátou. Majitelům došla trpělivost. Atmosféra houstne… a
jsou ty vánoce. Jste označen za tvrdého kapitalistu, pokud sáhnete k tvrdým
řezům. Vy jako správce děláte to, co je nezbytné, aby firma jako celek přežila –
řešíte problémy, které vznikaly dávno v historii nedůsledností, nekázní a
neodborností. Hrabete se v kostlivcích ve skříni. A bez přesných kroků
skončí firma mnohem hůře. V konkurzu je ročně jen v ČR víc než 6000 firem.
Kolik lidí tím přijde o práci? Kolik celých rodin je pak v ohrožení? Nejedná
se jen o zaměstnance, ale i o jejich rodinné příslušníky, kteří jsou závislí na
příjmu možná jediného člověka v rodině, který má práci a živí rodinu.
Hrozná situace. Volíte mezi menším a větším zlem. Propouštíte. Benevolence a
výše zmíněné dostaly podnik tam, kde je, a pouhý lidský soucit situaci neřeší.
Co naplat, zase přibude několik lidí, kteří vás nebudou mít rádi. A ti ze všeho
budou vinit všechny ostatní kolem, jen ne sebe. Dříve nebo později znovu přijde
na řadu další firma, která opomíjela dlouhá léta aktivní obchod a místo aby se
podnikáním bavila, bude na pokraji krachu, lidi se budou bát o práci.
Nedělejte stejnou chybu. Veďte obchodní tým profesionálně, bez ohledu na
výsledky, které aktuálně máte. Dobrý podnikatel a manažer řeší věci v předstihu,
je precizní, lehce paranoidní a předvídá. Přímo úměrně k riziku již
dopředu přijímá konkrétní opatření, byť nepopulární. Anticipace a schopnost jít
o krok napřed před vývojem událostí Vás posunuje nejen před konkurenci, ale vyvarujete
se tím také řešení lidsky nepříjemných problémů, jako jsou ty, o kterých píši
výše.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Stříbro - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční stříbro
- Zlato - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční zlato
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Vyhledání plátců DPH podle jejich identifikačního čísla (IČO)
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Vyhledání daňového identifikační čísla (DIČ) fyzické osoby
- Ověření daňového identifikační čísla (DIČ)
- SWIFT kódy bank - BIC kód Banky k IBAN číslu účtu
- Oznámení o vstupu do paušálního režimu 25 5255 (vzor číslo 1)
Prezentace
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
24.01.2025 Samsung ukázal svůj nejlepší telefon.
22.01.2025 5 tipů, jak proměnit interiér pomocí…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Čínský AI start-up drtí americkou konkurenci, akcie se propadají
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Po měsících poklesů přišel růst: Co stojí za prudkým růstem cen kukuřice?
Ole Hansen, Saxo Bank
Zlato a stříbro zaznamenávají nové zisky s nástupem éry Trump 2.0
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Miroslav Novák, AKCENTA