(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v lednu rostl o 0,4%, nejvyšší růst internetového prodeje za 2 roky
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v lednu reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,5 %, stejně jako bez očištění. Meziroční pokles tržeb byl ovlivněn zejména vývojem prodeje v motoristickém segmentu.
Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v lednu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 %; meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní klesly o 0,5 %, stejný pokles zaznamenaly tržby bez očištění. Meziroční pokles při stejném počtu pracovních dní v lednu letos i loni ovlivnil nižší prodej v motoristickém segmentu, naopak k jeho zmírnění přispěl růst v maloobchodě (viz tabulka č. 2).
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) reálně meziměsíčně stagnovaly a meziročně po očištění o vliv počtu pracovních dní i neočištěné klesly o 3,5 %. Meziročně se neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) snížily o 4,1 % a za opravy o 1,1 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 %, shodně jako bez očištění. Růst zaznamenal prodej nepotravinářského zboží o 1,9 % i potravin o 0,1 %, naopak prodej pohonných hmot klesl o 2,2 %.
Nejdynamičtěji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 23,7 %). K celkovému růstu přispěl také vyšší prodej počítačového a komunikačního zařízení (o 4,6 %), farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,5 %) a oděvů a obuvi (o 1,4 %). Prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kde mají největší vliv velké obchodní řetězce, se zvýšil o 0,3 % (podnikům se 100 a více zaměstnanci v této skupině se tržby zvýšily o 0,7 %). Naopak ve specializovaných prodejnách s potravinami se tržby snížily o 2,5 %, nižší zájem spotřebitelů zaznamenaly rovněž prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,7 %) a s výrobky pro domácnost (o 1,2 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,8 %. V porovnání s prosincem 2012 se zvýšil o 0,3 p.b. Meziroční růst cen byl zaznamenán u potravin a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Upozornění:
Počínaje Rychlou informací za leden 2013 došlo ke změně báze krátkodobých statistik. Kromě změny základního období u bazických indexů, které místo k průměru roku 2005 jsou nově poměřovány k průměru roku 2010, došlo i k použití váhového schématu roku 2010. V souladu s metodikou Eurostatu byl na nových vahách proveden zpětný přepočet do roku 2009, což mělo za následek revizi bazických i meziročních indexů. Více informací v Metodice.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory