Apple má problém
Výsledky za 3. čtvrtletí zklamaly. Výhledy na zbytek roku výrazně zaostaly za očekáváním analytiků. Náklady i konkurence rostou, hrubá marže klesá. Stojí za to setrvat v dlouhých pozicích? Čeho pozitivního se mají investoři chytit? Pomyslnou berličku podal investorům sám CEO firmy Tim Cook.
Nejprve se ale podívejme na výsledky firmy za 3. čtvrtletí. Zisk na akcii mírně zklamal, když dosáhl 8,67 USD v porovnání s odhadem 8,75 USD. Čekalo se zejména na počty prodaných výrobků, které vesměs zaostaly za očekáváním. Tabletů iPad se prodalo 14 mil. kusů (očekávání 15,3 mil. kusů), MP3 přehrávačů iPod prodali 5,3 mil. kusů při očekávání 5,9 mil. kusů, chytrých telefonů iPhone si zákazníci koupili 26,9 mil. kusů při odhadech 26,3 mil. kusů. To bylo jediné pozitivní překvapení. Že si firma drží dominantní postavení na trhu je zřejmé, ale investoři očekávali více. A to se týká jak uplynulého čtvrtletí, tak zejména výhledů na konec roku.
Dle očekávání managementu budou výsledky za 4. čtvrtletí výrazně horší, než očekávají analytici. CEO Tim Cook ale podal investorům racionální vysvětlení, proč se finanční ukazatele tak zhoršují. Důvodem je růst nákladů. S rostoucí konkurencí na trhu tabletů a chytrých telefonů musí Apple bojovat jinak, než na co byl zvyklý v minulých letech. Nyní už jim nestačí vydávat 1 produkt ročně, musí být aktivnější a nabízet zákazníkům větší portfolio výrobků. To s sebou ale přináší dodatečné náklady. Například hrubá marže dosáhla ve 3Q "jen" 40% a na příští čtvrtletí se čeká další pokles o 4 procentní body.
V posledních měsících přišel Apple na trh s několika novými produkty (iPhone 5, iPad mini či nové Macy). Tolik výrobků v tak krátkém časovém období ještě Apple nikdy v historii nevydával. Vzhledem k tomu, že cílem bylo dostat do obchodů všechny tyto produkty co nejdříve kvůli blížící se vánoční sezóně, musela firma vynaložit vyšší náklady např. na logistiku, rychlé (=dražší) dodávky dílů či marketing. Velký podíl na očekávaném poklesu marží bude mít údajně iPad mini, jehož hlavním úkolem je nikoli generování vysokých marží, ale zejména "odstavení" konkurence. Vedení tedy horší výhledy přičítá hlavně dočasnému zvýšení nákladů.
Tento text začal položením několika otázek, stejným způsobem bude i zakončen. Uvěří investoři, že růst nákladů je jen dočasný a povede v delším časovém horizontu k nárůstu profitability? Nebo jsou vyšší náklady trvalým jevem? Pomůže větší produktové portfolio v boji proti rostoucí konkurenci? Skutečně bude mít iPad mini s cenou nad 300 USD šanci vytlačit z trhu tabletů Google či Amazon? Dle mého názoru rostoucí konkurence nedovolí akciím Apple růst dosavadním tempem, ale zejména prodeje iPhone 5 mohou způsobit, že tržní hodnota firmy v příštích měsících může vytvořit nový rekord. Pro dosažení bájné hranice 1000 USD by ale Apple musel přijít s něčím úplně revolučním.
Tomáš Menčík, CFA
analytik Cyrrus
Marek Hatlapatka (1978)
Vystudoval ekonomickou fakultu VŠB-TU Ostrava, absolvoval 3-měsíční stáž v Londýně a intenzivní kurz fundamentální analýzy pod vedením bývalého hlavního analytika Erste bank Galea Kirkinga. Ve společnosti CYRRUS, a.s. je zaměstnán od roku 2006, kdy nastoupil na místo analytika akciových trhů se zaměřením na zahraniční trhy, farmaceutický a bankovní sektor. Následně se specializoval na odvětví bankovnictví, elektrárenství a těžby uhlí a v těchto sektorech nyní patří k nejvyhledávanějším odborníkům v České republice. V roce 2008 se stal vedoucím analytického oddělení společnosti CYRRUS, a.s. a v této pozici působí i v současné době. Dlouhodobě patří k nejcitovanějším českým ekonomům, v roce 2010 se stal čtvrtým nejcitovanějším ekonomem v českých médiích.
Společnost CYRRUS, a.s., je licencovaným obchodníkem s cennými papíry. Společnost byla založena v roce 1995 a v současné době je největší mimopražskou makléřskou společností. Je členem Burzy cenných papírů Praha a Burzy cenných papírů ve Varšavě. Společnost CYRRUS, a.s., poskytuje komplexní služby na kapitálových trzích soukromé i firemní klientele, zaměřuje se na burzovní obchody v systému SPAD pražské burzy a obchodování na zahraničních trzích v Polsku, Maďarsku, Turecku, Německu a USA. Společnost patří mezi nejvýznamnější české obchodníky s investičními certifikáty.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?