(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - třetí pokles v řadě za sebou
Tržby v maloobchodu opět klesají. Lidé nenakupují, a když ano, tak jen podle letáků. Na jídlo ale nezabírají ani akční slevy. Šetřit je v módě, a nezáleží na tom, jestli lidé musí nebo nemusí.
Nejistá ekonomická situace a pokles reálných mezd se opět projevil v maloobchodních tržbách. Už potřetí za sebou v tomto roce tržby obchodníků klesly. V květnu se tržby zmenšily oproti loňskému roku o 2,1 %.
Svůj podíl viny mají prodeje automobilů ( - 6,4 %). Zatímco v loňském roce se auta prodávala téměř sama, letos jejich tržby klesají. Vlna nadšení z velmi nízkých cen osobních aut opadla a poptávka se vrací do své původní polohy. Lidé cítí, že ceny rostou rychleji než jejich mzdy a proto je potřeba šetřit.
Nejsou to ale jen automobily, kde se lidé v utrácení omezují. Dlouhodobě klesají tržby i za prodeje potravin. V květnu tržby za potraviny poklesly ve stálých cenách o 0,4 %, tedy bez inflace, ale i v běžných cenách tržby vzrostly o 1,5 %. To je dané hlavně vyššími cenami v porovnání s loňským rokem. Šetření na každé položce je na nákupních košících vidět a lidé si hlídají celkovou cenu za nákup. Výjimkou není ani nákup podle akčních letáků v ruce.
I přes pozvolný pokles cen pohonných hmot se jich ale prodává méně ( -1,8 %). Řidiči se už naučili jezdit autem méně nebo úsporněji, proto poptávka po benzinu a naftě zatím neroste. Se začátkem letní sezóny, kdy lidé budou více vyrážet na výlety, chaty a zahraniční dovolené je ale předpoklad, že poptávka opět vzroste a čerpadláři utrží více.
Jedinou pozitivní zprávu přinesly tržby za prodej nepotravinářského zboží (+ 0,9 %). Například tržby za prodej výrobků pro domácnost, kam patří nábytek nebo elektronika, vzrostly o 2,8 %.
Číslo dne: 0,0 - Maloobchodní tržby bez započtení aut stagnovaly.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Výsledek maloobchodu nijak nepřekvapil a potvrdil nepříznivý trend posledních měsíců. Spotřebitelé se do nákupů nehrnou a snaží se své výdaje omezit, což koresponduje se současnou rétorikou o nutnosti šetřit. Důvody, které vedou domácnosti k šetrnosti, zůstávají stále stejné. Pokles reálných mezd, nárůst cen od začátku letošního roku a nepříliš dobrá situace na pracovním trhu. Míra nezaměstnanosti sice nedosahuje až tak vysokých hodnot, avšak počet volných pracovních míst je velmi nízký. Ani výhled do budoucna není nikterak optimistický. Stalo se již téměř pravidlem, že z eurozóny přichází veskrze negativní informace a důvod k optimismu spotřebitelům nepřidávají ani další plánovaná úsporná opatření české vlády. Slabou útěchou může být to, že v tom nejsme sami. S identickými problémy se totiž domácnosti potýkají téměř ve všech evropských zemích.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA
Domácí poptávka zůstala brzdou ekonomiky i ve 2. čtvrtletí, naznačují data o maloobchodním prodeji. Obrat v maloobchodu v květnu meziročně klesl o 2,1 procenta, o měsíc dříve se snížil o 4,1 procenta a březnu klesl o 0,4 procenta. K poklesu přispěly kalendářní variace, nicméně i po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů maloobchodní tržby klesly o 0,3 procenta.
Výrazně celkové statistiky maloobchodu ovlivnil pokles tržeb z prodeje a oprav automobilů o 6,4 procenta. Zde se již druhý měsíc údaje o tržbách výrazně odchýlily od záznamů o registracích automobilů, které naznačovaly příznivější vývoj.
Již třináctý měsíc pokračuje klesající trend v tržbách z prodeje potravin. V květnu maloobchodní prodej potravin klesl o 0,4 procenta. V této oblasti se projevuje vliv zvýšení DPH. Ve snaze šetřit patrně dochází k tomu, že lidé volí levnější potraviny.
Mírně se naopak zvýšily tržby z prodeje nepotravinářského zboží. Nicméně i zde jsou patrná méně příznivá čísla než v úvodu letošního roku.
Důvody klesající poptávky jsou zřejmé. Reálný disponibilní důchod domácností pokračuje v poklesu. Minulý týden zveřejněná data odhalila, že v 1. čtvrtletí se meziročně snížil o 1,0 procento. Příval negativních ekonomických informací ze světa v čele s krizí v eurozóně vede domácnosti k větší opatrnosti, což se projevuje v rostoucí míře úspor, tj. k menšímu utrácení. V 1. čtvrtletí dosáhla míra čistých úspor 4,2 procenta, o rok dříve činila 3,1 procenta. Zároveň dochází k poklesu spotřebitelských půjček. Objem spotřebitelských půjček poskytnutých bankami v květnu meziročně klesl o 1,0 procento, objem půjček poskytnutých nebankovními institucemi o 3,3 procenta.
Za celý letošní rok počítáme s poklesem maloobchodních tržeb o 0,5-1,0 procento po loňském zvýšení o 2,0 procenta.
David Marek, Patria Finance
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Start, BCPP Praha online - Burza cenných papírů, kurzy akcie cz
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?
- Minimální mzda v roce 2021, 2020 i v minulosti, vliv na zaručenou mzdu
- Předčíslí bankovních účtů finančních úřadů pro placení daní v roce 2020
- Silniční daň v roce 2020, posunutí placení záloh kvůli koronaviru
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory