Nejdůležitější charakteristikou ropy je její zastupitelnost, což
znamená, že barel zpracované ropy z Texasu je stejný jako ze Saudské Arábie,
nebo Nigérie, nebo odjinud. Globální ropný stroj funguje tak, že pokud někde
naložíte tanker ropou, tak za tuto hodnotnou surovinu zaplatíte všude stejnou
cenu.
To je však pravda jen v tom případě, pokud pomineme dva důležité faktory, které
tuto úvahu poněkud mění. Ve skutečnosti se cena ropy trochu liší v závislosti
na kvalitě ropy a na způsobu její dopravy do rafinerie. Tyto faktory se v
současnosti podepisují na rozdílných cenách jednotlivých druhů ropy v Severní
Americe. Máme zde mnoho různých druhů ropy a infrastruktura v množství a
umístění ropných rafinerií vytváří rekordní rozdíly v cenách a v dohledu není řešení,
které by na tom mohlo něco změnit.
Na
čem závisí cena ropy?
Prvním cenovým faktorem je kvalita. Nejlepší druh ropy má přívlastky, „lehká a
jemná“ (light and sweet). Lehká znamená, že obsahuje vyšší množství kratších
uhlovodíkových sloučenin a jemná znamená, že obsahuje jen málo sirných příměsí.
Jemná a lehká ropa se jednoduše
rafinuje na výsledné benzíny, petroleje a další ropné produkty, což z ní činí
vyhledávanější komoditu, než je těžká ropa.
Ropa ze dvou různých ložisek není nikdy stejná. Ložiska ve stejné oblasti však
mohou být velmi podobná. Například ropa z Texasu je lehčí a jemnější, než ropa
těžená v Severním moři, která je známá pod značkou Brent, což po mnoho let
dovolovalo požadovat za texaskou ropu o něco vyšší cenu. Podobně je na tom
lehká Bonny ropa z Nigérie, která je o něco těžší, než alžírská Saharan ropa a
to dovoluje Alžírsku požadovat za svoji lehčí ropu o něco vyšší cenu.
Není však cena ropy Brent v současnosti vyšší, než WTI? Následující graf
ukazuje vývoj cen za posledních 25 let.
Obrázek
první
Po většinu času jsou ceny poměrně velmi blízko sebe, přičemž zelená linka ropy
WTI leží nad černou linkou ceny ropy Brent. Poté ve druhé polovině roku 2010,
se tento vztah změní. WTI začíná oproti Brent zlevňovat. Rozdíl v cenách je
během prosince 2010 jeden dolar, ale v září 2011 dosahuje rozdíl v cenách 27
USD, neboli 32%. Tento rozdíl se sice začne v prosinci 2011 snižovat, ale v
současné době opět rosta a cena ropy Brent je nyní zhruba o 13-14 dolarů vyšší,
než cena WTI.
Kvalita jednotlivých druhů ropy se nemohla změnit, takže změna cenové relace
mezi WTI a Brent musí mít jinou příčinu a tou je infrastruktura
zpracovatelského průmyslu. Přesněji jde o nedostatky v infrastruktuře ropného
průmyslu.
Severní
Amerika a její špatná infrastruktura
Těžba a zpracování ropy má v Severní Americe dlouhou historii. Desítky let
produkce ropy a jejího následného zpracování stačily k vybudování poměrně husté
sítě ropovodů a zpracovatelských rafinerií. Nicméně ropovody se moc nedají
přemisťovat a mají tendenci zůstávat tam, kde je vybudujete, takže se může
lehce stát, že z dnešního pohledu jsou někde úplně jinde, než byste je
potřebovali dnes.
Americká infrastruktura byla budována s ohledem na dva hlavní zdroje. Menší
část tvořila domácí produkce a větší část tvořila infrastruktura zpracovávající
dovoz ropy ze zahraničí. Střední východ má sice největší světové zásoby ropy,
ale největší množství zpracovatelských rafinerií je v USA, Evropě a v Asii. Je
tomu tak ze dvou důvodů. Prvním z nich je fakt, že je mnohem jednodušší
postavit obrovskou loď, která bude přepravovat masivní množství jedné suroviny
– surové ropy, než přepravovat nespočetné množství různých rafinovaných
produktů – benzínu, motorové nafty, leteckého petroleje atd. Druhým důvodem je
to, že rafinerie se obvykle budují v oblastech, které zásobují svými produkty,
takže lze přesněji upravit a naplánovat výrobu s ohledem na místní
spotřebitelské zvyklosti a přizpůsobit výrobu ropných produktů speciálním
požadavkům lokálních zákazníků.
Za druhé světové války rozdělilo ministerstvo války USA (dnes ministerstvo
obrany) pro potřeby zjednodušení administrativního přidělování ropy, Spojené
Státy na pět regionů. Tyto regiony byly nazvány Oblasti válečného
administrativního přídělu ropy I. až V., neboli PADD1 až PADD5.
Obrázek
druhý
Spojené státy byly za druhé světové války rozděleny do pěti oblastí pro
organizování přídělů ropy.
Východní pobřeží – PADD I., v současné době zpracovává dováženou ropu
přiváženou z celého světa do přístavů na atlantickém pobřeží. Produkce
rafinerií stačí k zásobování zhruba třetiny regionu, zbytek je zásobován
dovozem z rafinerií v Mexickém zálivu, ale také dovozem z Evropy. PADD V. na
západním pobřeží zpracovává ropu z Kalifornie a Aljašky, a částečně také ropu z
dovozu.
Zatímco PADD I. a PADD V. nejsou propojeny s ostatními oblastmi, PADD II. III.
a IV., jsou na sobě vzájemně závislé. Oblast PADD III. na pobřeží Mexického
zálivu má víc ropných rafinerií než je kdekoli jinde ve světě a zdejší kapacita
dosahuje 45% celkové kapacity USA. Je zde 45 rafinerií, které zpracovávají
denně více než 8 milionů barelů ropy ze zemí jako Mexiko a Venezuela. Jen menší
část pochází z domácích zdrojů. Rafinerie na středozápadě a v Kalifornii
doplňují celkovou kapacitu USA na 18 milionů barelů ropy denně.
Domácí produkce ropy kryje jen menší část celkové spotřeby USA, protože hlavní,
na čem USA závisí, je ropa z dovozu. USA dováží ropu již tak dlouho, že
vybudovaná infrastruktura tento vliv kopíruje. Po zpracování ropy na pobřeží,
jsou výsledné produkty jako benzín, motorová nafta a další dopravovány ke
spotřebitelům do vnitrozemí na středozápad. Je třeba zdůraznit, že vybudované
produktovody se nehodí k přepravě ropy z vnitrozemí do rafinerií na pobřeží
Mexického zálivu. Bohužel chybou je, že právě to by dnes bylo potřeba.
Ropa
teče, ale nemá kam
Těžba ropy v Severní Americe je na vzestupu a je třeba ji brát vážně. Dva
hlavní zdroje produkce ropy jsou ropné písky a ropa z břidlic v Severní Dakotě.
Těžba ropy z břidlic v Severní Dakotě poskytuje největší naděje na obnovení
domácí produkce ropy USA. Další zdroje pochází především z břidlicových oblastí
v Texasu. Těžba v Dakotě prudce vzrůstá a dosáhla již hranice 500 tisíc barelů
denně, oproti 300 tisícům barelů denně v roce 2010. Vypadá to, že se již brzy
podaří překonat v těžbě Kalifornii s 539 tisící barelů denně a Aljašku s 555
tisíci barelů a Severní Dakota se tak stane po Texasu státem s druhou největší
produkcí ropy v USA.
Ropa z břidlic je relativně středně těžká a poměrně jemná. V ideálním případě
by se mohla zpracovávat na Středozápadě, protože rafinerie v okolí Cushingu
jsou projektovány na zpracování lehké a jemné ropy. Bohužel však další oblasti
v Severní Americe produkují ropu zcela odlišných vlastností. Jedná se o ropu z
Kanadských ropných písků, která je tak těžká, že má vlastní název „živice“. A
těžba živice z písku roste jak tsunami. Současné množství je na úrovni 2
miliony barelů denně s výhledem 50% nárůstu během následujících tří let.
Kanada není jedinou zemí, kde se těží těžká ropa. Ve skutečnosti se globální
produkce přesouvá ke stále těžším druhům ropy, protože ložiska lehké ropy se
blíží hranici svého vytěžení. A tomuto vývoji se musí ropné rafinerie
přizpůsobit.
Bohužel, rafinerie projektované na zpracování lehké ropy WTI nelze použít na
zpracování těžké ropy a živice. Jsou potřeba investice na vybudování
krakovacích jednotek a další technické úpravy. V posledních deseti letech
investovaly rafinerie v USA miliardy dolarů do provozů na zpracování těžké
ropy, ale háček je v tom, že rafinerie na pobřeží Mexického zálivu nyní
potřebují zpracovávat těžkou ropu. Stejně jako nelze přejít od lehké ropy k
těžké, nelze jednoduše přejít zpátky od těžké ke zpracování lehké ropy.
Je evidentní, že nejlepším zdrojem pro tyto rafinerie je těžká kanadská ropa z
ropných písků. Je to vzájemně výhodné. Producenti kanadské těžké ropy potřebují
dostat ropu do vhodných rafinerií a rafinerie na pobřeží Mexického zálivu
potřebují kanadskou ropu, protože bez přístupu k této surovině by museli
zaplatit vyšší cenu za těžkou ropu z Venezuely.
Nicméně tato vzájemná výhodnost se nemá šanci vyjevit, protože ropovody, které
by přepravily ropu z Kanady do rafinerií na pobřeží, jaksi neexistují.
Již jsme uváděli, že produktovody byly vybudovány k přesunu produktů rafinace z
rafinerií na pobřeží do vnitrozemí, takže se dá s nadsázkou říci, že trubky v
zemi vedou špatným směrem. V současnosti existuje dostatek kapacity k přepravě
těžké kanadské ropy do oblasti Cushingu. Dál už to drhne.
Obrázek
třetí
Tento graf názorně vysvětluje, k čemu dochází. Hlavní část Kanadské ropy končí
v PADD II. v Cushingu, kde jednoduše řečeno, skončí v zásobnících, protože na
Středozápadě neexistuje dostatek kapacit ke zpracování tohoto druhu ropy.
Ropovody vedoucí na jih nemají dostatečnou kapacitu.
Cushing je přeplněn. Velikost uskladněné ropy je na rekordní úrovni více než
46,7 milionů barelů ropy. Přesměrování ropovodu Seaway směrem na jih tak
pomohlo odlehčit tlaku na růst zásob. Seaway původně dopravoval benzín a motorovou
naftu do vnitrozemí a nyní slouží k přepravě těžké ropy na jih. Jeho kapacita
dosahuje 150 tisíc barelů ropy denně a předpokládá se zvýšení této kapacity na
až na 400 tisíc barelů denně na začátku roku 2013. Vlastníci by chtěli položit
další paralelně vedoucí ropovod, ale schvalovací řízení pro tento projekt se
teprve rozbíhá.
Dalším ropovodem, který by mohl pomoci, je Keystone XL. Severní větev ropovodu
je sice stále ve fázi projektu, ale jižní větev vedoucí z Cushingu na pobřeží
Mexického zálivu by se měla začít stavět v tomto roce a do provozu by měla být
uvedena v roce následujícím.
Do té doby, než se povede zdvojit Seaway a postavit Keystone XL, budou se
zásoby v Cushingu stále hromadit. Produkce ropy z břidlic a z písku prostě
roste příliš rychle a infrastruktura to nezvládá. Jestliže ropa zůstane někde
uvězněna, ztrácí svoji nejdůležitější vlastnost a tou je zastupitelnost.
originální zpracování naleznete na Akcieatrhy.cz Tyto zprávy pro vás vytváří Akcieatrhy.cz |