(Kurzy.cz)
Komentáře k malobchodním tržbám - klíčová statistika Vánoc
Podle informací Českého statistického úřadu byly prosincové tržby v maloobchodě lepší než v předchozím roce. Vzrostly o 1,6 %, a podepíší se tak na pozitivním výsledku celého roku (+1,9 %). Poslední úspěšné Vánoce zažili obchodníci naposledy v roce 2007. Od té doby se jejich prosincové tržby hlavně vinou krize stále zmenšovaly. Nejdramatičtější propad nastal už v roce 2008, kdy tržby klesly o 5,4 %. Letos se konečně situace obrátila pozitivním směrem.
Ačkoli na výsledku měly svůj podíl prodeje automobilů (+ 3,8 %), přispěly i další oblasti obchodu. V prosinci se dařilo samotnému maloobchodu (+0,8 %), který vloni nezažíval nejlepší období. V šesti měsících dosahovaly tržby lepších hodnot než minulý rok, v šesti měsících tomu bylo přesně naopak. I proto řada obchodníků s napětím čekala na letošní Vánoce, které měly ukázat, kam bude maloobchod směřovat dále.
Před Vánoci se opět dařilo prodeji přes e-shopy (+ 4,2 %). Daří se hlavně prodeji černé elektroniky. Pro řadu Čechů je velikost televize symbolem sociální pozice, stává se dominantou obývacích pokojů i jiných místností. I přesto je výsledek spíše zklamáním, protože obchodníci byli zvyklí na růsty okolo 10 %.
Ing. Michal Kozub, analytik Home Credit a.s.
Domácnosti v prosinci hodily starosti za hlavu a snažily si poslední měsíc v loňském roce užít. To se projevilo i na celkových tržbách, které očištěné o vliv počtu pracovních dní oproti prosinci 2010 vzrostly o 3,3 %. Jeden měsíc však není schopen zvrátit vývoj tržeb za celý rok. Domácnosti dále šetří a nelze předpokládat, že by jejich spotřebitelský apetit v brzké době vzrostl. V následujících měsících lze očekávat jen velmi nízký až nulový růst maloobchodních tržeb.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA CZ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři