Prodej piva v ČR klesl za šest měsíců meziročně o 12 procent
PRAHA (MEDIAFAX) - Výstav průmyslových pivovarů v ČR bez Budějovického Budvaru dosáhl za prvních šest měsíců letošního roku 7, 346 milionu hektolitrů piva. Informoval o tom ve středu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) Jan Veselý.
Oproti loňskému roku se přitom letos snížila domácí poptávka po pivu o 12 procent, loni přitom již poptávka meziročně poklesla o šest procent. Za poslední dva roky se tak poptávka po pivu snížila v ČR téměř o pětinu.
Ve statistikách chybí letošní produkce Budějovického Budvaru, který podle Veselého odmítl spolu s některými malými pivovary dodat svazu příslušné údaje. Budvar přitom loni vyrobil zhruba 1,3 milionu hektolitrů piva a podle Veselého dosahuje letos zhruba stejné produkce jako v roce 2009. To v praxi znamená, že celkově se v ČR vyrobilo v letošním prvním pololetí necelých osm milionů hektolitrů piva. „Do konce roku by se tak v ČR mohlo vyrobit zhruba 17 milionů hektolitrů piva,“ uvedl Veselý pro Mediafax. Produkce piva ve druhém pololetí je totiž podle jeho slov každoročně asi o deset procent vyšší než v pololetí prvním.
V prvním letošním pololetí se podle svazu v ČR spotřebovalo 6,210 milionu hektolitrů piva a do zahraničí se vyvezlo 1,136 milionu hektolitrů. „Tradičně největším importérem našeho piva zůstává Německo, na druhém místě je Slovensko. Roste role Švédska, které je před Velkou Británií, páté jsou USA,“ podotýká Veselý.
Podle údajů svazu bylo přitom v lahvích prodáno celkem 47,1 procenta celkového výstavu piva, z toho v tuzemsku 45,7 procenta, naopak exportní podíl lahvového piva činí necelých 55 procent. Prodej piva v sudech činí celkem 42,6 procenta z celkového výstavu. Podíl sudového piva na tuzemské spotřebě činí 45,4 procenta a v sudech se vyváží se 27,2 procenta z celkového objemu exportu. Obliba piva v plechovkách je větší v zahraničí, kde podíl vývozu přesahuje 11 procent, zatímco prodej piva v plechovkách na domácím trhu tvoří 3,4 procenta. Celkový podíl piva stáčeného do plechovek činí 4,6 procenta.
Také podíl piva vyváženého do zahraničí v cisternách je silnější a dosáhl 5,4 procenta objemu exportovaného piva ve srovnání s domácí poptávkou po pivu z cisteren, která činí 2,9 procenta. Celkem tvoří produkce piva distribuovaná cisternami 3,25 procenta. Pololetí 2010 potvrzuje trend z uplynulého roku. Významně se totiž posiluje stáčení do PET na úkor skleněných lahví, a i když objem 2,25 procenta je prozatím malý, především tuzemský trh signalizuje růst poptávky a činí 2,45 procenta, zatímco na export putuje pouze 1,2 procenta z celkového objemu vyváženého piva.
Pokles poptávky po pivu přičítá ČSPS především loňskému zvýšení spotřební daně u piva a také ekonomické krizi. Růst spotřební daně přitom nesplnil očekávané příjmy státního rozpočtu, které měly podle předpokladů činit 1,3 miliardy. „Ve skutečnosti se vybralo na spotřební dani o 21 milionů méně,“ konstatoval Veselý.
Podle jeho slov se pokles poptávky netýká všech pivovarů. „Některé pivovary byly s to svou produkci, navzdory zmíněným vlivům i zvýšit, což považuji za dobrý signál a první známky celkového oživení na trhu piva,“ říká ředitel svazu. Většinou se to ale týkalo menších pivovarů.
Petr Havel, ekonomika@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory