Kampaň skončila, nejvíce utratily ODS a ČSSD
PRAHA (MEDIAFAX) - Politické strany vložily do předvolebního boje bezmála půl miliardy. Zatímco zelení si vystačili s osmi miliony korun, ODS a ČSSD utratily každá více než 160 milionů korun, TOP 09, lidovci, zelení a komunisté také kritizují délku a způsob, jakým byla letošní kampaň vedena.
Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík konstatoval, že volební kampaň byla hlavně dlouhá, což podle něj mohlo některé lidi znechutit. Jinak však Tvrdík zastává názor, že tato kampaň nebyla o nic dražší ani vyhrocenější, než předešlé. "To jen média a politici mají sklony označovat kampaň vždy za tu nejkontroverznější," řekl Mediafaxu. Celkové náklady kampaně ČSSD budou podle Tvrdíka známy až 30 dní po volbách. "Určitě to bude více než 160 milionů korun. Tato částka jde totiž z rozpočtu ČSSD a dalšími obnosy přispívají krajské a okresní organizace, nebo kandidáti sami," řekl.
Až na částku 200 milionů korun by se při vyčíslování nákladů na kampaň měla dostat ODS. " Zatím to nevíme přesně, ale bude to asi 160 milionů korun, i s regiony pak asi 200 milionů korun," řekl Mediafaxu volební manažer občanských demokratů Ivan Langer. Podle něj se ODS po celou dobu držela promyšleného scénáře. Langra však podle jeho slov zaskočila míra negace a zloby, se kterou na ODS urážel její soupeř, sociální demokraté. "Negativní kampaň nemusí nutně znamenat jen lživá obvinění, urážky a špinění soupeřů. Může to být naopak upozorňování na nedostatky politiky politického soupeře. ČSSD Jiřího Paroubka však pokračovala ve svém nastaveném trendu špinění soupeřů," řekl Mediafaxu.
TOP 09 stál předvolební maraton asi 30 milionů korun. Mluvčí strany Jan Jakob vyjádřil politování nad tím, že politický boj mezi stranami byl chvílemi příliš agresivní a konfrontační. "My jsme se to snažili brát s úsměvem a být jiní," připomněl odlišný způsob vedení stranické kampaně a dodal, že předvolební boj byl příliš dlouhý.
Lidovci podle svého šéfa Cyrila Svobody investovali do předvolebního boje 40 milionů korun. Svoboda zároveň označil letošní kampaň za příliš dlouhou a agresivní. "Navrhujeme proto, aby příště trvala jenom čtyři týdny a byla stanovena horní hranice pro financování kampaně v částce 80 milionů korun," řekl Mediafaxu.
Předseda KSČM Vojtěch Filip odhadl náklady na kampaň asi na 30 milionů korun. Filip též nezapomněl zkritizovat vyhrocené chování mezi ODS a ČSSD. Podle něj je to nechutné a nedůvěryhodné. Lídr se totiž domnívá, že strany spolu stejně hodlají uzavřít koalici. "Svědky už jsme toho byli v roce 2008, kdy ČSSD uzavřela koalici s KSČM jen ve dvou krajích ze třinácti," upozornil.
Strana zelených podle svého předsedy Ondřeje Lišky do kampaně vložila částku nepřesahující osm milionů korun. "Kampaň byla letos hodně negativní, my se toho nezúčastňujeme. Dvě největší politické strany u nás nesou zodpovědnost za to, že jsou lidé totálně znechuceni z politiky a nechtějí se o ni zajímat," míní Liška. Strana zelených podle něj naopak vsadila na věcná, dlouhodobá řešení, a snažila se pomocí nových médií oslovit moderně smýšlející voliče. "Do kampaně se zapojilo také několik set dobrovolníku v rámci Zelené sítě," upřesnil Liška.
Petra Kotvová, Denisa Čermáková, cermakova@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři