American Airlines chtějí znevýhodnit papírové letenky
Cestující na americkém trhu, kteří stále používají papírové letenky budou brzy znevýhodněni. American Airlines (AA) chtějí uvalit na každou letenku vystavenou na papírovém formuláři zvláštní poplatek ve výši 10 USD. AA, které sídlí ve Foth Worthu v Texasu prozatím nechtějí zveřejňovat podrobnosti, protože uvolňování informací o změnách cenové politiky dle amerických antitrustových zákonů podléhá zákazu. Mluvčí společnosti John Hotard řekl pouze dvě slova: “Odmítáme komentovat.”
Nový poplatek by měl být zaveden od 9. dubna a AA se tak stanou první společností, která bude “trestat” zákazníky, kteří se neobslouží sami přes internet. “Zatím jsem nic nezaslechla, ale pokud by tomu tak bylo, museli bychom zákazníky vyrozumět,” říká Pamela Marcusová z cestovky World Travel Specialists. Národní asociace obchodních cestujících (NBTA) se tohoto kroku obává kvůli nedostatečné kompatibilitě elektronických letenek. V případě pádu systémů, který například minulý týden postihl British Airways, jsou elektronické letenky k ničemu. U e-letenek také není možná endorsace na jiného dopravce v případě rušení letů při stávkách a podobných situacích, které jsou nyní v USA na denním pořádku.
Velké cestovní portály již přitom desetidolarovou přirážku k papírovým letenkám připočítávají k pokrytí nákladů na jejich dopravu. Delta Air Lines se před několika lety pokusily zavést podobný “trestný” poplatek ve výši dvou dolarů na každou letenkou, která nebyla zakoupena přes domácí web aerolinií. Podle mluvčí Peggy Estes jej "však kvůli konkurenčním tlakům odvolaly.”
Elektronické letenky byly představeny v roce 1994 a umožnily cestujícím létat bez klasických přepravních dokumentů. K vydání boarding-passu u check-in stačí dostatečná identifikace cestujícího, například formou kreditních, nebo věrnostních karet. Elektronické letenky také americkým dopravcům umožnily zredukovat náklady na administrativu a snížit objem vyplácených provizí. Mnoho aerolinií e-letenky v jejich začátcích silně podporovalo internetovými motivačními programy. Southwest Airlines, které v současné době vedou v penetraci e-letenkových zákazníků, také vyplácely agenturám o tři procenta vyšší provizi při “vystavení” elektronické letenky namísto papírové.
Zatímco český trh je v tomto směru zcela v plenkách (s čestnou výjimkou Lufthansy), v USA je nadpoloviční většina všech prodaných letenek elektronických. “Ticketless” létání však není tak bezproblémové, jak by se na první pohled mohlo zdát. Cestující se zavazadly se nemůže samostatně odbavit tak jako a tak a vůbec největším problémem jsou endorsace při, v USA tak častých, stávkách a přírodních pohromách. Jediné řešení pro takový případ, které je v současné době k dispozici, je “konverze” elektronické letenky do papírové podoby a její následná endorsace. To však rovněž není možné v případě špatné, nebo žádné funkce počítačových systémů. Slečna Kaminská, mluvčí portálu Bestfares.com říká: “Jednotlivá elektronická letenka může aerolinkám přinést úsporu až 20 dolarů. Na druhou stranu v době masivních stávek a celkovém zpožďování dopravy se cestujícím může zdát papírová letenka mnohem bezpečnější.”
Z informačního servisu portálu http://www.letime.cz
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz