Regulace prý konkurenceschopnosti maloobchodu nepomohou
PRAHA/BRUSEL (MEDIAFAX) - Před přijetím jakýchkoli opatření na zvyšování konkurenceschopnosti maloobchodu by měl být celý dodavatelský řetězec potravin posuzován jako celek. Uvádí se to ve výzvě evropského sdružení maloobchodu Eurocommerce určené politikům a ministrům zemědělství EU.
Podle ředitele Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Petra Hrubého mají totiž ministři ve dnech 14. až 15. prosince jednat mimo jiné o fungování dodavatelského řetězce potravin v souvislosti s nedávno vydaným Sdělením Evropské Komise týkající se analýzy evropského maloobchodu a tvorby cen potravin. Podle Eurocommerce může být přitom proces výroby a dodání potravin z farmy až na vidličku pochopen pouze tehdy, pokud je posuzován jako komplexní řetězec zahrnující výrobce, zpracovatele, maloobchodníky a nakonec spotřebitele. „Maloobchod je posledním, avšak nejvíce viditelným článkem tohoto řetězce,“ konstatuje ve své výzvě Eurocommerce.
To samé tvrdí i SOCR. „Pokud ministři zemědělství při svých jednáních nezohlední tuto realitu, je veškeré jejich úsilí k zajištění lepšího fungování dodavatelského řetězce potravin předem odsouzeno k neúspěchu,“ podotýká prezident SOCR Zdeněk Juračka. Podle jeho slov naopak napomáhá konkurence v maloobchodu udržovat nízké spotřebitelské ceny, což je v zájmu spotřebitele. Na druhou stranu je však podle něj maloobchod závislý na efektivních, konkurenceschopných a dlouhodobě udržitelných dodavatelských řetězcích.
„Maloobchod zdůrazňuje potřebu zachování volnosti základních smluvních vztahů, aby mohl udržet ceny tak nízko, jak je možné,“ uvádí Eurocommerce. Zcela opačně ale podle Juračky postupuje zemědělsko potravinářská lobby, která v minulých dnech prosadila v českém parlamentu zákon o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití. “Hospodářská soutěž je nejlepší zárukou toho, že spotřebitelům jsou poskytovány ty nejvýhodnější ceny. Monitoring cen potravin v EU, který se nyní projednává, skončí na další byrokracii a neposkytne reálné výsledky, protože spotřebitelské ceny jsou nejvíce ovlivňovány místními náklady a podmínkami, říká Juračka.
Petr Havel, ekonomika@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři