SPIR - Uživatelé tráví na internetu 10 hodin týdně
Nejvíce času internetu věnují uživatelé tradičně v březnu a v listopadu. Průměrný strávený čas na internetu má u českých uživatelů dlouhodobě rostoucí tendenci. Nejpoužívanějším internetovým prohlížečem doma u českých internetových uživatelů zůstává Internet Explorer s 58 % zastoupením. Vyplývá to z poslední fáze tzv. strukturálního výzkumu SEKV, který realizuje pro Sdružení pro internetovou reklamu společnost Mediaresearch.
Ve srovnání s 3. fází strukturálního výzkumu dochází k mírnému poklesu v týdenní konzumaci internetu průměrně o 10 minut týdně. K poklesu dochází i v měřených datech projektu NetMonitor (únor 2009: průměrně 532 minut týdně, červen 2009: 475 minut), což opět poukazuje na validitu výsledků získaných v tomto výzkumu. Zaznamenaný pokles v konzumaci internetu odpovídá běžnému schématu roku, kdy od března dochází k poklesu až do období letních prázdnin, poté dochází opět k růstu až do období před vánočními svátky.
Ve 4. fázi dochází k výraznému prodloužení doby, kterou na internetu týdně stráví uživatelé ve věku 45-54 let (nárůst z 486 na 552 minut týdně) a 55 let a více (nárůst z 364 na 425 minut týdně). Čas strávený týdně na internetu klesá hlavně u uživatelů mezi 25 – 44 lety.
V otázce času věnovaného cizojazyčným serverům nedochází k žádným výrazným změnám. Naopak sledujeme rostoucí trend v podílu internetových uživatelů, kteří na internetu nevěnují téměř žádný čas práci nebo studiu (postupný růst z 32 % na 35 % ve druhé fázi a na 37 % ve třetí a čtvrté fázi).
V pozici jedničky u českých internetových uživatelů zůstává prohlížeč Internet Explorer (doma: 58 %, v práci/škole 69 %), je ale u něj pozorován trvalý pokles v jeho zastoupení. Nadále roste obliba ve využívání prohlížeče Mozilla Firefox. Ve 4. fázi roste procento uživatelů tohoto prohlížeče z 28 % na 33 % (z domu) a z 18 % na 23 % (z práce).
Čtvrtá vlna kontinuálního výzkumu SEKV (Strukturální exkluzivní kontinuální výzkum), který pro Sdružení pro internetovou reklamu zrealizovala výzkumná agentura Mediaresearch, proběhla v druhém čtvrtletí roku 2009. Hlavní cíle projektu SEKV jsou popsání struktury a chování internetových uživatelů na internetu a dále poskytnutí dat pro kontrolu reprezentativity panelu internetových jednotlivců.
Popis metodiky:
Kontinuální výzkum probíhá v průběhu celého roku (v prvním roce výzkumu ve dvou vlnách a od roku 2009 ve třech menších vlnách). Tento výzkum umožňuje získávat kontrolní data
a mechanismus pro údržbu reprezentativnosti panelu internetových jednotlivců.
Metoda projektu:
Kvantitativní výzkum metodou osobního dotazování se standardizovaným dotazníkem.
Vzorek respondentů:
Reprezentativní vzorek internetových domácností ČR. Internetovou domácností rozumíme domácnost, ve které se alespoň 1 člen starší 10let (dále 10+) připojuje alespoň jednou měsíčně odkudkoli k internetu.
Výběrem zajišťujeme reprezentativitu vzorku na ukazatele: kraj, okres (na roční bázi), velikost místa bydliště, velikost domácnosti, kraj x velikost místa bydliště (na roční bázi), kraj x velikost domácnosti (na roční bázi) a velikost místa bydliště x velikost domácnosti (na roční bázi).
Velikost vzorku ve všech fázích a vývoj příslušných vážících univerz shrnuje tabulka níže. Všechna vážící univerza pro 4. fázi vykazují přirozeně rostoucí trend.
Ke stanovení relativních četností popisujících rozložení internetových domácností v České republice jsou využívána data z kontinuálního výzkumu TV metrového projektu realizovaného pro Asociaci televizních organizací (ATO).
K realizaci výběru je používán inovativní postup využívající výběrový software založený na iteračním algoritmu.
SPIR je profesní sdružení působící v oblasti internetové reklamy od roku 2000. Skládá se ze dvou sekcí reprezentujících obě strany reklamního trhu – sekce internetových medií a sekce zadavatelů internetové reklamy. V současné době tvoří členská základna sdružení celkem 57 členů v obou sekcích. Kromě provozování jednotného, široce respektovaného výzkumu návštěvnosti a sociodemografického profilu návštěvníků internetu NetMonitor realizuje projekt monitoringu internetové reklamy AdMonitoring a v poslední době poskytuje globální odhady vývoje internetové inzerce u nás.
Kateřina Hrubešová
Výkonná ředitelka SPIR
Jitka Černá
Marketing & Event Manager
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.03.2025 MacBook za polovinu. V Česka je nová služba,…
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…