(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v říjnu klesl, prodej aut poklesl o 8,6%
Maloobchod, ubytování a stravování - říjen 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu klesly v říjnu meziměsíčně reálně o 0,7 % a meziročně o 0,1 %. Bez očištění se tržby snížily o 2,3 %, v tom za potraviny o 2,8 % a za nepotravinářské zboží o 2,0 %. V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby klesly meziměsíčně reálně o 1,3 %, meziročně o 1,8 % a bez očištění o 5,2 %, přičemž za prodej motorových vozidel se snížily o 8,6 %. Za ubytování a stravování se sezónně očištěné tržby meziměsíčně snížily o 0,9 % a neočištěné meziročně klesly o 5,5 %.
* * *
Graf č. 1
Meziročně po očištění o vliv pracovních dní, kterých bylo v říjnu 2008 o jeden méně než ve stejném měsíci 2007, klesly tržby reálně o 1,1 %. Po očištění i o sezónní vlivy se tržby snížily o 0,1 %, z toho za nepotravinářské zboží vzrostly o 1,6 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily o 2,3 %, v tom za prodej potravin o 2,8 % a za prodej nepotravinářského zboží o 2,0 %.
Největší podíl na celkovém úbytku tržeb měly v říjnu specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím a prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin, které jsou otevřené většinou pouze v pracovní dny a proto citlivě reagují na meziročně rozdílný počet pracovních dní. Celkově bylo sice v říjnu méně jen o jeden pracovní den, ale oproti loňskému roku chyběly dva úterky, což jsou pro prodej nepotravinářského zboží nejvýznamnější prodejní dny. Růst zaznamenaly pouze specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost, podílově málo významný maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby a prodej použitého zboží (tabulka č. 2).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 102,7 %. Nejvyššího růstu dosáhly ceny v prodejnách potravin, v tom ve specializovaných o 7,1 %, v nespecializovaných o 5,8 %. V prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se ceny zvýšily o 4,9 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 2,8 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 2,0 %. Naopak v prodejnách potřeb pro domácnost se ceny snížily o 1,5 %, v zásilkovém obchodě o 1,4 %, za použité zboží o 1,0 %, v prodejnách textilu a obuvi o 0,4 % a za ostatní nepotravinářské zboží o 0,2 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v říjnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,3 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 0,8 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Rumunsku o 9,4 %, v Polsku o 5,1 %, na Slovensku o 4,6 %, v Bulharsku o 2,8 %, ve Slovinsku o 2,5 %, ve Spojeném království o 2,4 %, ve Finsku o 1,4 % a v Litvě o 0,9 %. Snížily se v Lotyšsku o 14,4 %, v Estonsku o 8,5 %, ve Španělsku o 7,8 %, v Dánsku o 5,4 %, v Německu o 1,5 %, v Lucembursku o 1,4 %, v Rakousku o 1,1 %, ve Švédsku o 0,7 %, v Portugalsku o 0,5 % a v Belgii o 0,1 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby klesly meziměsíčně reálně o 1,3 % a meziročně o 1,8 %. Neočištěné tržby se meziročně snížily o 5,2 %, přičemž za prodej motorových vozidel klesly o 8,6 %, zatímco za prodej pohonných hmot se zvýšily o 2,3 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně snížily o 0,9 % a meziročně o 0,6 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 3,3 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby snížily meziměsíčně reálně o 0,9 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 5,5 %, v tom v ubytovacích zařízeních o 7,4 % a ve stravovacích zařízeních o 4,7 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři