(Kurzy.cz)
ČR - maloobchodu vévodí prodej automobilů, který roste už 26 měsíců
Maloobchod, ubytování a stravování - únor 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v únoru meziměsíčně reálně o 0,4 %; meziročně se zvýšily o 3,4 %, bez očištění o 5,4 %. Meziroční růst tržeb byl ovlivněn především prodejem nepotravinářského zboží. V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby meziměsíčně stagnovaly, meziročně vzrostly o 6,9 %, bez očištění o 8,2 %. Prodej automobilů roste nepřetržitě už 26 měsíců. Za ubytování a stravování se sezónně očištěné tržby meziměsíčně snížily o 1,0 % a neočištěné meziročně vzrostly o 1,8 %.
* * *
Graf č. 1
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny (v únoru 2008 bylo o jeden den více než ve stejném měsíci 2007) vzrostly tržby reálně o 3,4 %, po očištění pouze o pracovní dny o 3,5 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily o 5,4 %, v tom za nepotravinářské zboží o 6,8 % a za potraviny o 3,5 %.
Největší podíl na celkovém přírůstku tržeb měly v únoru specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím, smíšené prodejny s převahou potravin a specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby prodejen textilu a obuvi a podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. Stejně jako v lednu klesl prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží a specializovaný prodej potravin (tabulka č. 2).
V členění podle velikostních skupin se nejvíce zvýšily tržby v podnicích s 20 až 49 zaměstnanci (o 9,4 %) a se 100 a více zaměstnanci (o 8,7 %). Podniky s 50 až 99 zaměstnanci vykázaly růst o 5,9 % a s 0 až 19 zaměstnanci o 1,1 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 104,6 %. Nejvíce vzrostly ceny v prodejnách potravin, v tom ve specializovaných o 12,2 %, v nespecializovaných o 9,6 %. V prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se ceny zvýšily o 6,0 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 5,4 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 3,3 %. Naopak v zásilkovém obchodě se ceny snížily o 2,0 %, v prodejnách textilu a obuvi o 1,8 %, za použité zboží o 1,7 %, za potřeby pro domácnost o 1,0 % a za ostatní nepotravinářské zboží o 0,4 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v únoru sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,3 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 2,0 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně na Slovensku o 16,6 %, v Litvě o 15,1 %, v Bulharsku o 11,7 %, ve Finsku o 7,0 %, ve Spojeném království o 6,8 %, v Polsku o 5,9 %, v Lucembursku o 5,2 %, v Estonsku o 5,0 %, ve Švédsku o 4,7 %, v Belgii o 3,7 %, v Portugalsku o 3,1 %, v Rakousku o 2,4 %, v Lotyšsku o 1,0 % a v Dánsku o 0,9 %. Snížily se v Německu o 3,1 % a ve Španělsku o 2,6 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby meziměsíčně stagnovaly a meziročně reálně vzrostly o 6,9 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 8,2 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 8,8 % a za prodej pohonných hmot o 7,1 %. Prodej automobilů roste nepřetržitě už 26 měsíců.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,3 %, meziročně o 4,5 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 6,3 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby reálně meziměsíční snížily o 1,0 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,8 %, v tom ve stravovacích zařízeních o 3,1%, v ubytovacích zařízeních naopak tržby klesly o 1,6 %. Největší pokles tržeb v ubytovacích zařízeních byl zaznamenán ve skupině podniků s více než 100 zaměstnanci (o 4,7 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory