(Kurzy.cz)
ČR - v květnu již rekordy v maloobchodě nepadaly
V květnu již rekordy nepadaly |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v květnu meziměsíčně reálně o 0,6 %. Meziročně se zvýšily o 7,1 %, bez sezónního očištění o 6,3 %. Rozhodující podíl na meziročním přírůstku celkových tržeb měly specializované prodejny potřeb pro domácnost, ostatního nepotravinářského zboží a nespecializované prodejny s převahou potravin. Tržby za ubytování a stravování se v květnu zvýšily o 0,3 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) v květnu meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 %, což byl stejný růst jako za posledních 12 měsíců, ale o 0,1 p.b. nižší než za předchozí 3 měsíce. Za potraviny se v květnu tržby zvýšily o 0,7 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %. Trendová složka vzrostla o 0,5 %, což bylo o 0,1 p.b. méně než za posledních dvanáct měsíců a rovněž i za předchozí tři měsíce (tabulka č. 1).
Graf č. 1
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny vzrostly tržby reálně o 7,1 %, tj. stejně jako v dubnu. Ačkoli byl letos i loni v květnu stejný počet pracovních dní, byl růst po očištění pouze o pracovní dny rozdílný oproti růstu sezónně neočištěných tržeb (neočištěné tržby rostly jen o 6,3 %, očištěné o 7,4 %). Je zde souvislost s tím, že letos připadly květnové svátky na úterky. Právě tento den v týdnu vyhodnocuje model pro očišťování tržeb jako nejsilnější prodejní dny pro nepotravinářské zboží ve specializovaných prodejnách, které mají na současný vývoj tržeb v maloobchodě největší vliv. Nejsilnějšími prodejními dny pro potraviny, kam spadají i obchodní řetězce, jsou pátky.
Sezónně neočištěné tržby za nepotravinářské zboží vzrostly meziročně o 7,8 % a za potraviny o 4,0 %. K celkovému růstu přispěly nejvíce specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost, ostatního nepotravinářského zboží a nespecializované prodejny s převahou potravin. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách potřeb pro domácnost, dále pak v prodejnách textilu a obuvi a ostatního nepotravinářského zboží (tabulka č. 3).
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 9,4 %). Podniky s počtem 20 až 49 zaměstnanců vykázaly růst o 7,6 %, se 100 a více zaměstnanců o 7,0 % a s 0 až 19 zaměstnanců o 5,1 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,4 %. Ceny vzrostly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 5,3 %, resp. o 4,3 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 2,9 %), ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 1,5 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,1 %). Naopak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží se ceny snížily o 2,7 %, v zásilkovém obchodě o 1,4 %, za použité zboží o 1,3 %, potřeby pro domácnost o 0,9 % a za textil a obuv o 0,5 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v květnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,1 %, meziročně po očištění o pracovní dny naopak vzrostly o 1,8 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 24,3 %, v Litvě o 16,5 %, v Estonsku o 15,2 %, na Slovensku o 9,9 %, v Polsku o 8,4 %, v Bulharsku o 6,7 %, ve Švédskuo 5,6 %, ve Finsku o 5,1 %, ve Spojeném království o 4,0 %, ve Španělsku o 3,4 % a ve Slovinsku o 0,6 %. Snížily se v Lucembursku o 9,9 %, v Dánsku o 2,2 %, v Německu o 1,9 %, v Portugalsku o 1,4 %, v Belgii o 1,3 % a v Rakousku o 0,3 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 8,6 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 12,3 % a za prodej pohonných hmot o 2,5 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,8 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 7,0 %.
Růst tržeb v odvětví ubytování a stravování (OKEČ 55) se v květnu ve srovnání s předchozími měsíci letošního roku zpomalil. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 0,3 %, v tom ve stravovacích zařízeních o 0,9 %, zatímco v ubytovacích zařízeních klesly o 1,0 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- PHILIP MORRIS ČR A - Akcie PHILIP MORRIS ČR A aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Akcie PHILIP MORRIS ČR A, PHILIP MORRIS ČR - TABÁK, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- Inflace - 2020, míra inflace a její vývoj v ČR , Meziroční inflace v %
- Ekonomika - Makroekonomika ČR 2020, data, novinky
- Kódy bank - Banky v ČR
- PHILIP MORRIS ČR A - graf kurzu akcie cz v roce 2020
- Mobilní operátoři 2023 - přehled operátorů v ČR a jejich tarifů.
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?