Průměrné české auto neustále stárne
Průměrné české auto je prý, alespoň podle statistik, staré 13,87 roku. Nic moc, řeknete si. A pohled na ulice, po kterých se prohánějí stále častěji nejnovější modely off-roadů, vašemu pohledu dávají možná za pravdu. Statistiky ale nelžou. A jejich řeč je neúprosná - vozový park zkrátka zas o něco zestárl. Nyní je to 13,87 roku, zatímco ještě loni to bylo 13,82 roku.
Znamená to, že se pověstné nůžky mezi těmi, kteří auta mění o poznání dřív, třeba každých pět let a těmi, kteří si to dovolit nemůžou, rozšiřují? I to může být vysvětlení. Na druhou stranu ale faktem zůstává, že v loňském roce bylo v České republice celkem zaregistrováno 6 493 393 vozidel, poprvé bylo zaregistrováno 450 865 automobilů. Ve srovnání s rokem předchozím, tedy 2005, bylo v Česku registrováno 6 231 601 vozů. Sdružení dovozců automobilů pak přispěchalo, podle serveru Novinky.cz se statistikou, která říká, že průměrný věk vyřazených aut byl 21 let. Podle této statistiky pak vychází průměrné stáří dovážených automobilů na číslo 8,5 roku.
A přestože, jak už zaznělo v úvodu textu, zvláště ve velkých městech, lze sledovat obměnu aut stále dynamičtěji, statistici varují: Místo toho, abychom se stářím aut přibližovali většině vyspělých zemí Evropské unie, od roku 1999 se situace v Česku spíše zhoršuje. Fakticky stagnuje na úrovni kolem 13,6 roku a v roce 2006 se dále přiblížila 14 rokům. Příčiny jsou údajně dvě – první je ta, že dovoz ojetých osobních aut nepřispívá ke zlepšení, ale spíše ke konzervaci současného nepříznivého stavu a druhým faktem je to, že veřejnost má jiné investiční priority, než nákup nových automobilů. Podle představitelů Sdružení Automobilového průmyslu je nastalá situace neudržitelná. Pokud nedojde k naznačenému obratu, rozuměj přísnému omezení dovozu starých aut na území České republiky, bude vozový park osobních aut do budoucna stárnout. Lidem za to, že si koupí raději staré auto, které je často i o polovinu levnější, než zánovní typ nejlevnějšího modelu největšího domácího výrobce aut, nadávat nelze. Jistě, můžeme mluvit o tom, aby odložili nějakou tu spotřebu na jindy a mysleli na deset velmi důležitých důvodů, proč si koupit nové auto. Jenže výsledná cenovka s pořizovací cenou, poplatky v servisu za prohlídky, cena benzínu a pojistek pak ve výsledku nakonec v mnoha případech vede k návštěvě autobazarů. Konec konců zvyšující se počty prodávaných vozů v reklamách autobazarů toho mohou být dokladem. Co s tím? Odborníci tvrdí, že je to běh na dlouhou trať. Pomoci by mohl dokonale fungující systém veřejné dopravy, s mnohamiliardovými investicemi do struktury a návazných služeb. A to se za dva pátky také neudělá. Na druhou stranu těch pátků už bylo dost na to, aby normální člověk viděl změnu. Jenže ta pořád nepřichází. A tak se nedivme, že česká auta, místo toho aby mládla, spíše stárnou.
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.06.2024 Překoná zlato historická maxima?
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Červnové zasedání bankovní rady ČNB – poslední snížení úrokových sazeb o 50 bodů
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Lukáš Raška, Portu
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jaké jsou nejčastější chyby v nahlašování pojistných událostí?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Fair Credit definitivně přišel o licenci. Problémy začaly již před 2 lety
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select