Pavel Daniel (Kurzy.cz)
Výběr zpráv  |  30.01.2007 13:12:47

Průměrné české auto neustále stárne

Průměrné české auto je prý, alespoň podle statistik, staré 13,87 roku. Nic moc, řeknete si. A pohled na ulice, po kterých se prohánějí stále častěji nejnovější modely off-roadů, vašemu pohledu dávají možná za pravdu. Statistiky ale nelžou. A jejich řeč je neúprosná - vozový park zkrátka zas o něco zestárl. Nyní je to 13,87 roku, zatímco ještě loni to bylo 13,82 roku.

Znamená to, že se pověstné nůžky mezi těmi, kteří auta mění o poznání dřív, třeba každých pět let a těmi, kteří si to dovolit nemůžou, rozšiřují? I to může být vysvětlení. Na druhou stranu ale faktem zůstává, že v loňském roce bylo v České republice celkem zaregistrováno 6 493 393 vozidel, poprvé bylo zaregistrováno 450 865 automobilů. Ve srovnání s rokem předchozím, tedy 2005, bylo v Česku registrováno 6 231 601 vozů. Sdružení dovozců automobilů pak přispěchalo, podle serveru Novinky.cz se statistikou, která říká, že průměrný věk vyřazených aut byl 21 let. Podle této statistiky pak vychází průměrné stáří dovážených automobilů na číslo 8,5 roku.

A přestože, jak už zaznělo v úvodu textu, zvláště ve velkých městech, lze sledovat obměnu aut stále dynamičtěji, statistici varují: Místo toho, abychom se stářím aut přibližovali většině vyspělých zemí Evropské unie, od roku 1999 se situace v Česku spíše zhoršuje. Fakticky stagnuje na úrovni kolem 13,6 roku a v roce 2006 se dále přiblížila 14 rokům. Příčiny jsou údajně dvě – první je ta, že dovoz ojetých osobních aut nepřispívá ke zlepšení, ale spíše ke konzervaci současného nepříznivého stavu a druhým faktem je to, že veřejnost má jiné investiční priority, než nákup nových automobilů. Podle představitelů Sdružení Automobilového průmyslu je nastalá situace neudržitelná. Pokud nedojde k naznačenému obratu, rozuměj přísnému omezení dovozu starých aut na území České republiky, bude vozový park osobních aut do budoucna stárnout. Lidem za to, že si koupí raději staré auto, které je často i o polovinu levnější, než zánovní typ nejlevnějšího modelu největšího domácího výrobce aut, nadávat nelze. Jistě, můžeme mluvit o tom, aby odložili nějakou tu spotřebu na jindy a mysleli na deset velmi důležitých důvodů, proč si koupit nové auto. Jenže výsledná cenovka s pořizovací cenou, poplatky v servisu za prohlídky, cena benzínu a pojistek pak ve výsledku nakonec v mnoha případech vede k návštěvě autobazarů. Konec konců zvyšující se počty prodávaných vozů v reklamách autobazarů toho mohou být dokladem. Co s tím? Odborníci tvrdí, že je to běh na dlouhou trať. Pomoci by mohl dokonale fungující systém veřejné dopravy, s mnohamiliardovými investicemi do struktury a návazných služeb. A to se za dva pátky také neudělá. Na druhou stranu těch pátků už bylo dost na to, aby normální člověk viděl změnu. Jenže ta pořád nepřichází. A tak se nedivme, že česká auta, místo toho aby mládla, spíše stárnou.

 








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688